Nya affärstrender utvecklas när livet återgår till rutin, och att känna igen dem kan hjälpa små företag att återhämta sig.
Var du ett litet företag som kastades ut i kaos när Covid-19-utbrottet? Om du blev påkörd kanske du just nu börjar återhämta dig mer än ett år senare. I en post-pandemisk miljö måste småföretagsägare vara medvetna om förändringarna och nyckeltrenderna som driver verksamheten.
1. Empati och emotionell intelligens
Vi kan inte överskatta vikten av emotionell ärlighet och modellering av emotionell intelligens.
Empati är inte längre en lyx utan snarare ett värdefullt verktyg för att klara livets och arbetets hinder. Du behöver inte känna till eller avslöja varje detalj av en anställds (eller dina egna) omständigheter, men att upptäcka stämningar eller handlingar och svara med omsorg uppskattas. ”Om vi frågar, ”Hur mår du?” vi vill verkligen veta.” Anta den sloganen.
2. Social Media Influencer Marketing
Kraften i influencer marketing är en nyckeltrend som små företag bör vara medvetna om om de inte redan är det.
Små företag kan använda onlineplattformar och sociala mediekanaler som Instagram och TikTok för att kommunicera sina berättelser och öka medvetenheten och entusiasmen. Influencers av alla storlekar (även mikro-influencers) ger trovärdighet till artikeln genom att lägga till sammanhang och rekommendationer.
3. Storskaliga affärsprocesser och system
Små företag måste börja anta stora företagssystem och procedurer för att lyckas 2022.
Vad vi menar är att små företag bör sätta upp avgiftsfria telefoner, IVR-system och automatisering för att organisera sin verksamhet. Agera som om de vore mycket viktigare än de är. Det kommer att vara avgörande för deras framgång om de kan göra detta.
4. Ökade rekryteringsinsatser
Företag kommer att kunna bredda sina rekryteringsinsatser till att bli mer långtgående än tidigare.
Eftersom världen är mer sammanlänkad än någonsin, väljer fler individer fjärrarbetsplatser över hela världen. På en stram arbetsmarknad har organisationer målmedvetet etablerat sin kultur. De är definierade syften, värderingar och normer kommer att vara mer effektiva för att rekrytera lämplig personal.
5. Värderingar på arbetsplatsen som sätter familjen först
Under de senaste åren eller två har många individer granskat vad de värdesätter i livet, vilket resulterat i nyckeltrender i första hand med familjen.
Som ett resultat måste företagsägare etablera en arbetsplats som prioriterar människor eller riskerar att förlora sina mest exemplariska medarbetare. Småföretagare måste utveckla en uppsättning arbetsplatsprinciper tillsammans med sina anställda och se till att i synnerhet arbetsledare föregår med gott exempel.
6. Bygga relationer med företagare
Missa inte 2022 års hetaste nyckeltrend: nätverkande!
Småföretagsentreprenörer kan öka sina ansträngningar enormt genom att nätverka med andra företagare snarare än att expandera ensamma. Som ett resultat kan du genom nätverkande få hänvisningar till potentiella kunder och höra nya marknadssynpunkter. Lär dig av andras erfarenheter, förbättra ditt spel och pitch. Slå dig ihop och etablera partnerskap som motiverar och driver varandras utveckling.
7. Digital marknadsförings effektivitet
Digital marknadsföring är här för att stanna, och småföretagare bör anamma det.
Digital marknadsföring kanske inte helt ersätter personlig profilutveckling. Även om det gjorde det under epidemin, kan dess kostnads- och tidsbesparande fördelar inte förbises. Använd därför dessa fördelar för att hela tiden nå en stor publik.
8. Moln och digital teknik för företag
En robust digital närvaro saknas i många små företag.
Din förmåga att använda och använda dagens digitala och molnteknologier kommer att avgöra mycket av din framgång. På samma sätt stärker nyckeltrender som denna ditt engagemang för att hålla koll på vilken teknik dina kunder än använder. Det vill säga, det kommer att öka din framgång under de kommande tio åren. Det är Slack, Teams och Twitter-trender nu för tiden. Vem vet hur situationen ser ut om tre år?
9. Produktutveckling och agil tjänsteleverans
Förmågan att vara flexibel i leverans av kundtjänst och produktutveckling kommer att ge dig ett försprång.
Flexibla leveranstrender hjälper till att skapa ett personligt varumärke med en erkänd konkurrensfördel. På samma sätt kan att skapa en rad lösningar och förstå effekten av dessa lösningar på olika kunder hjälpa ditt lilla företag att sticka ut. För att förtydliga kan ditt lilla företag sticka ut på alla marknader genom att låta dig erbjuda variation, kreativitet och strategisk innovation.
10. Affärscoaching och mentorskap för anställda
Små företag kommer att behöva utveckla unika, nya metoder för att rekrytera och behålla talanger för att hålla sina anställda nöjda och förbättra retentionen.
Trender mot att tillhandahålla coachning eller mentorskap till arbetare finns. Följaktligen är det betydligt mer fördelaktigt för en persons tillväxt än ett pausrum med ett pingisbord!
11. Synkron och fördröjd video
Användningen av både synkron och asynkron video kommer att vara avgörande.
Användningen av video för att prospektera, sälja, betjäna och träffa människor över hela världen har ökat dramatiskt under de senaste 18 månaderna. Alla har tillgång till en telefon, surfplatta eller laptop, och vi är bara ett klick bort från engagemang. Video är det nya ”nya” och dess popularitet kommer bara att växa. Det finns flera gratisplattformar att välja mellan. Komma igång!
12. En verksamhet som är både traditionell och hybrid
Eftersom vi balanserar trygghet och otrygghet med en hälsosam hem- och arbetsmiljö, har vi alternativ för arbetare.
Att ha en hybridarbetsplats där arbetstagare kan välja sitt bästa arbetsschema kommer att vara en nyckeltrend för framtiden. Sammanfattningsvis måste arbetsgivare acceptera flergenerationspersonal med olika värdesystem och livsinlärda färdigheter.