2022 är här och affiliate-marknadsföring är mer populär än någonsin. När företag lanserar nya initiativ är det avgörande att undersöka nya trender för affiliatemarknadsföring under det nya året för att säkerställa framgång för ditt varumärke.
Enligt Statista, beräknas utgifterna för affiliate-marknadsföring i USA uppgå till 8,2 miljarder USD 2022, vilket är en ökning med 5,4 miljarder USD jämfört med 2017. Återförsäljare vände sig till e-handel under pandemin och utökade därför möjligheterna för affiliate-marknadsföring som helhet. Även med ständiga förändringar i den digitala atmosfären kommer affiliatemodellen att fortsätta att växa och utvecklas tillsammans med utvecklingen av den digitala världen.
Affiliate Marketing Trends för 2022
För att driva ett framgångsrikt affiliateprogram är det viktigt att hålla koll på nya trender. Var uppmärksam på dessa sex trender för att optimera din affiliatekanal under 2022.
1. Artificiell intelligens utvecklas
Artificiell intelligens (AI) förtjänar mycket av äran för de senaste förändringarna i det digitala landskapet. Marknadsförare använder AI för att effektivisera konverteringsoptimering, innehållsskapande och kundengagemang. Även om det finns en mängd olika sätt att införliva AI, är insiktsfulla data en drivande anledning att komma ombord.
AI samlar in data på meningsfulla sätt som ger insikt om konsumentbeteende och hur varumärken ska fungera. Genom att integrera artificiell intelligens i din affärsmodell sparar medarbetarna tid och låser upp resultat på ett mer effektivt sätt.
Rekommendationer
Utnyttja olika sätt du kan införliva AI i din affärsstrategi. Identifiera områden där AI kan minska arbetsbelastningen, optimera konverteringar och förbättra kundernas engagemang.
2. Konsumenterna förväntar sig mer Från dig
På grund av tillgången till insiktsfull data är ribban hög för affiliate-marknadsförare 2022. Konsumenternas attityder har förändrats och de förväntar sig nu extremt personliga engagemang från alla varumärken. Kreativitet är i framkant av affärsmodeller när konkurrensen ökar och varumärken måste sticka ut bland resten.
Använd data som du har samlat in för att skapa personliga kampanjer baserade på demografi, geografi och användarbeteende. Genomför säsongsbetonade och lokaliserade kampanjer för att tala till din nisch och bygga långvariga relationer.
Rekommendationer
Överväg en teknikpartner som UpSelit. Genom en-till-en-anpassning övervakar UpSellits AI-teknik på ett intelligent sätt shoppares beteende vilket resulterar i högre konverteringar, genomsnittligt ordervärde och nya potentiella kunder.
3. Partnerskap är viktigare än någonsin
Med de växande förväntningarna från konsumenter, använd flera partnerskap för att stärka din affiliatestrategi. Fundera över vilka resurser du har för att utöka ditt nätverk och identifiera var nya partnerskap kan passa in i din försäljningstratt.
Traditionellt var affiliate publishers kända för att driva trafik. UpSellit utökar möjligheter genom att engagera sig med användare på plats, öppna dörren för att optimera konverteringar och förbättra kundupplevelsen genom kraften i AI och ett hanterat partnerskap.
Rekommendationer
Analysera var du kan Fyll i luckorna för att säkerställa att din köpares resa är komplett från början till slut. Överväg alla typer av affiliate-partnerskap från influencers till teknikpartners för att säkerställa att dina baser täcks.
4. Mer betoning på Omni-Channel-upplevelser
Konsumenterna är ständigt i rörelse. Gör din närvaro känd i flera kanaler för att utöka din räckvidd. Detta betyder inte att ditt varumärke behöver vara aktivt på alla kanaler, men du bör vara närvarande på relevanta sociala plattformar så att ditt varumärke är tillgängligt förbi din webbplats.
Rekommendationer
Engagera din målgrupp där de är mest aktiva. Analysera dina konkurrenter och håll utkik efter nya kommunikationskanaler för att ligga steget före i spelet.
5. Influencers popularitet ökar
Influencer-marknadsföring spelar en stor roll i affiliate-marknadsföring och kommer att fortsätta att dominera branschen. Förtroende har makten i köpbeslut. När influencers marknadsför din produkt eller tjänst till sin lojala publik, får du automatiskt trovärdighet från deras publik i gengäld.
En stor trend under 2022 är att samarbeta med mikroinfluencers som har ett mindre antal följare inom en specifik nisch. Deras följare är ofta mer förtroendefulla jämfört med influencers med 10 000+ följare. Sociala medieplattformar stödjer denna trend genom att öppna specifika e-handelsfunktioner för alla användare, vilket möjliggör fler affiliate-partnerskap i mindre skala.
Rekommendationer
Samarbeta med mikro-influencers som är i linje med din nisch och varumärkesvärden. Övervaka deras engagemang och räckvidd så att du kan säkerställa att det är ett värdefullt partnerskap och att ditt varumärke får den uppmärksamhet det förtjänar.
6. Videoinnehåll kommer att fortsätta att få uppmärksamhet
Sociala medier har förändrat hur användare interagerar online, och det är snabbare än någonsin. Tik Tok och Instagram skapade en rörelse som prioriterade videor framför text. Att ge värde genom video ger en djupare, mer personlig kontakt med din publik.
En studie av Wyzowl upptäckte att 84 % av människorna har blivit övertygade om att köpa en produkt eller tjänst genom att titta på ett varumärkes video. Konsumenter vill veta vad de köper, och videor kommunicerar värdet av en produkt på ett engagerande, informativt sätt jämfört med text.
Rekommendationer
Använd videor i din innehållsmarknadsföring för att stödja din varumärkesidentitet, beskriva produkter och utbilda din publik. Samarbeta med influencers som kommer att göra videor själva och marknadsföra dina produkter på ett unikt sätt.
Anpassning till nya trender för affiliatemarknadsföring
Det är viktigt att anpassa din data och shoppares beteende med dessa nya trender för affiliate-marknadsföring för att fatta de bästa besluten för ditt varumärke. Den digitala tidsåldern går snabbt, men det betyder inte att det är omöjligt att hänga med. Använd ditt nätverk för att utöka partnerskap och integrera ny teknik för att säkerställa att detta år blir det bästa hittills.
Inlägget Emerging Affiliate Marketing Trends in the New Year dök upp först på Business 2 Community.