E-postmarknadsföring är ett kraftfullt verktyg när det används på rätt sätt. Men ett av de vanligaste misstagen som e-postmarknadsförare gör är att inte tajma sina e-postmeddelanden korrekt. Om du skickar ditt e-postmeddelande vid fel tidpunkt kommer det sannolikt att förbli obemärkt eller oläst. I det här blogginlägget ger vi dig några tips om när du ska skicka dina e-postmeddelanden för maximalt engagemang och effektivitet.
#1 Förstå din publik och deras e-postvanor
När kontrollerar de vanligtvis sin e-post? På morgonen, eftermiddagen eller kvällen? Att veta när din publik mest sannolikt kommer att kolla sin e-post kommer att hjälpa dig att ta tid på din e-post korrekt. Om du inte är säker på när din publik kontrollerar sin e-post kan du prova att skicka ut en enkät eller enkät för att samla in denna data. Du kan också titta på din e-postanalys för att se när dina e-postmeddelanden öppnas och klickas på. Detta ger dig en bra uppfattning om när din publik är engagerad i e-post.
När du har en god förståelse för när din publik kollar sin e-post kan du börja experimentera med olika sändningstider. Baserat på dina resultat kan du börja utveckla ett schema för när du ska skicka dina e-postmeddelanden. Detta kommer att hjälpa till att säkerställa att dina e-postmeddelanden skickas vid bästa tidpunkt för maximalt engagemang.
#2 Använd allmänt tillgänglig engagemangsdata
Om du inte har tid – eller tålamod – att kontrollera din publiks e-postvanor kan du lita på befintlig statistik. Forskning visar att den bästa tiden att skicka e-post är mitt i veckan och mitt på morgonen. Tisdag, onsdag och torsdag är de bästa dagarna att skicka e-postmeddelanden, med tisdag som den mest populära dagen för e-postmarknadsföring. Och när det gäller tiden på dygnet är klockan 11 i allmänhet den bästa tiden att skicka ett e-postmeddelande.
Naturligtvis är detta bara allmän statistik och du bör fortfarande överväga din publiks e-postvanor när du tar tid på ditt e-postmeddelande. Men om du är i en kläm och behöver skicka ett e-postmeddelande snabbt, är dessa dagar och tider i allmänhet ett säkert kort. Ålder har också stor relevans i detta ämne. Till exempel: i e-postmarknadsföring till Baby Boomers (de födda mellan 1946 och 1964), vill du undvika att e-posta dem sent på kvällen eller på helger, eftersom de är mindre benägna att kolla sin e-post under dessa tider. Att mejla Millennials (de födda mellan 1981 och 1996) är lite annorlunda. De är mer benägna att kolla sin e-post alla timmar på dygnet, inklusive sent på kvällen och på helger. Så om du skickar e-post till den här åldersgruppen har du mer spelrum när du skickar ditt e-postmeddelande.
Om du riktar in dig på företag är den bästa tiden att skicka e-post under arbetstid eftersom det är då det är mer sannolikt att folk kollar sin e-post. Men om du skickar e-post till en konsumentpublik kan du e-posta när som helst eftersom de är mer benägna att kolla sin e-post under dagen.
#3 Var uppmärksam på att skicka timmar och tidszoner
En annan sak att tänka på är skillnader i tidszoner. Om du har en global publik, se till att ta hänsyn till de olika tidszonerna när du tar tid på din e-post. Du vill inte av misstag skicka ett e-postmeddelande mitt i natten! så dra nytta av VerticalResponses verktyg för schemaläggning av e-post: Detta kan vara ett bra sätt att se till att ditt e-postmeddelande skickas vid perfekt tidpunkt, utan att du behöver tänka på det. På så sätt kan du ställa in din e-post så att den skickas vid en viss tid och datum.
Hjälpte dessa tips dig? Vilka andra tips för e-posttid har fungerat för dig? Dela dina tankar i kommentarerna nedan! Och var noga med att kolla in våra e-postmarknadsföringstjänster för att se hur vi kan hjälpa dig att tajma dina e-postmeddelanden korrekt och få ut det mesta av dina e-postmarknadsföringskampanjer. Med över ett decenniums erfarenhet vet vi ett och annat om e-postmarknadsföring!
© 2022, VerticalResponse. Alla rättigheter förbehållna.