Ibland när vi driver ett litet företag måste vi påminna oss själva: det är ett företag, inte en välgörenhetsorganisation.
Om du följer mig på sociala medier ser du mig prata ganska ofta om välgörenhet och att ge tillbaka. Jag tror verkligen att det är en viktig aspekt av livet. MEN när det kommer till att driva ett företag måste du fokusera på slutresultatet. Leder mig till en viktig fråga:
När är det dags att höja dina priser?
”såg du min text”
mig: pic.twitter.com/ITtD3Z9a9M
— (@boujeesIut) 25 december 2018
Så varför nu? Tja, Netflix har ett extremt populärt erbjudande och de vet att om man höjer sina priser med $2 här och $3 där, kommer de inte att förlora många medlemmar. De vet också att denna förändring kommer att ge stora intäkter.
För att säga det tydligt: folk är fasta på Netflix – och få (om någon) kommer att lämna bara på grund av en prisökning.
Så, vad är lärdomen?
- När du erbjuder en BRA service det är OK att höja priserna till ett rimligt pris.
- Eftersom de har ett så starkt varumärke. Kunder är mindre benägna att lämna.
- Varumärke är viktigt, och när det görs bra kan ett varumärke bli en del av människors liv. (tänk Apple, Google och fler)
Innan du höjer dina egna priser är det viktigt att veta: Är dina priser satta till rätt kurs?
När Netflix fortsätter att utöka sitt utbud och visa upp mer varumärkesinnehåll kan de ta ut en högre premie.
För att avgöra om din produkt eller tjänst har ett lämpligt pris, ställ dig själv dessa frågor:
- När du tänker på din ideala kunds budget, hur fungerar din produkt/tjänst i deras liv?
- Har du en lojal grupp av följare (antingen på sociala medier eller på annat sätt)?
- Rekommenderar dina följare din produkt och presenterar den på sina sociala tjänster?
- Gör du en vinst på intäkterna från din produkt?
- Erbjuder du en värdefull produkt eller en lyxprodukt?
När dina kunder betalar mer för din produkt eller tjänst – förväntar de sig mer. Tänk på din varumärkespositionering.
Är du Walmart eller Mercedes? Tillhandahåller du låga priser tillgängliga för alla, eller är du en lyxvara som bara är tillgänglig för de som har pengar över?
Målet, oavsett vad du säljer, är att ses som oersättlig, väsentlig och ovärderlig. Om ni är alla tre så har ni prissättning. När priset som debiteras är upp till dig, när du har makten att sätta priset, finns det en linje utanför dörren och du kan använda prissättningen som en signalmekanism
Netflix har definitivt åstadkommit detta. De är oersättliga och viktiga för många människors livsstil. De har miljoner och åter miljoner lindade runt fingret.
Så, har du en oersättlig produkt som dina användare gärna betalar mer för? Eller är det dags att ompröva din nuvarande prissättning?