Blommor och smycken är varor som säljs enbart för att framkalla känslomässiga reaktioner. Och marknadsföring är 100% känsla, så bli kvävd av det!
De tjänar ingen praktisk nytta och de företag som erbjuder dem förgriper sig på våra känslor och övertalar oss att köpa dem.
Men värdefulla föremål kan också uppfylla känslomässiga krav, såsom en känsla av stolthet, att tillhöra en grupp, att imitera trendsättare eller glädjen att bli en trendsättare. Tänk till exempel på de som står i kö hela natten för att få den senaste smarttelefonen.
De gör det av olika anledningar, en av dem är deras önskan att ligga före kurvan. Det är inget problem alls. En telefon är till exempel ett praktiskt föremål som tjänar ett känslomässigt syfte.
Majoriteten av funktionella föremål konkurrerar om pris och har kompromisser. Att lägga till en känslomässig komponent till en praktisk produkt är ett fantastiskt sätt att särskilja den på en helt ny nivå. Många B2C-teknologiprodukter tilltalar liknande känslor.
Nokia insåg att mobiltelefonen hade utvecklats till ett modeplagg och dess kommunikationsroll när den banade väg för färgval för mobiltelefoner. Den första Apple Macintoshs berömda ”hej” 1984 etablerade en känslomässig koppling med denna humaniserade nya maskin. Men många av oss arbetar inom IT-området på B2B-basis. Man skulle kunna tro att B2B:s beslutsfattande är intellektuellt och utan känslor.
Framför allt, eftersom B2B-beslutsfattare är människor, kan de ibland inkludera känslomässiga impulser i sin beslutsprocess. Anställningstrygghet, teknologisk nyfikenhet, personliga motiv och, tro det eller ej, girighet är några av de känslomässiga aspekterna inom teknik B2B.
Känslor i anställningstrygghet är avgörande.
IBMs marknadsföringsslogan när den var den dominerande kraften i datorbranschen var ”Nobody Ever Got Fired for Buying IBM”, och det fungerade.
Även när klonen XYZ verkade vara mer tilltalande på grund av billigare kostnader eller högre prestanda/funktionalitet, var IT-chefer ovilliga att ge XYZ en chans eftersom deras jobb stod på spel.
Till exempel, om de väljer XYZ riskerar de att förlora sitt jobb om det misslyckas. Framför allt var att köpa IBM ett säkert kort för arbetsstabilitet.
Vi kan dra nytta av nyfikenhet om känsloteknik.
Någon kanske väljer den mest uppdaterade XYZ-tekniken även om deras företag inte behöver det för att de vill vara aktuella och banbrytande eller för att XYZ:s erfarenhet kommer att se bra ut på deras CV. Men även ett litet företag kan tycka att NFT-tekniken är användbar.
Upptäck de personliga skälen till att göra det något.
En av de mest framgångsrika produktlanseringarna på sistone gjorde ett fantastiskt jobb med det tillvägagångssättet.
FoU-ingenjörer som arbetade för vissa B2B-kunder var beslutsfattarna för denna innovativa teknik. Varningen till dessa ingenjörer var att om de inte lärde sig om den nya tekniken kan de bli föråldrade om några år.
Det var ett kraftfullt argument som hjälpte till att göra denna produktlansering till en stor framgång. De gjorde inget oärligt. De var säkra på att denna nya funktion skulle bli en populär trend i framtiden, och vi hade rätt. Planen var att använda personlig, professionell motivation för att kickstarta vår kampanj.
Leverantören XYZ tillhandahåller en professionell utbildning på en femstjärnig resort i Las Vegas eller Hawaii, vilket påverkar specifika B2B-beslutsfattare.
I B2B-teknikbranschen är detta standardförfarande. Kom ihåg att lägga till ett känslomässigt perspektiv när du designar en ny teknisk produkt eller marknadsföringskampanj.
Till exempel, eftersom många B2B-företag inte gör detta, är den här tekniken ett utmärkt sätt att sticka ut.
Använd känslor för att säkra hänvisningar.
B2B-rekommendationer står för 78 procent av alla potentiella kunder.
Hänvisningar är ett fantastiskt sätt att få folk att lägga märke till ditt varumärke utan att marknadsföra det direkt för dem. Incitamentsprogram för nuvarande kunder är vanliga för företag att generera rekommendationer.
Oavsett om det är i form av en rabatt på deras nästa köp eller en annan sorts belöning. Därför hjälper dessa incitament vid köp av varor och tjänster.
Följande är några av anledningarna till att hänvisningar är effektiva.
- De låter bra mun-till-mun-marknadsföring blomstra.
- Detta kommer att locka in nya konsumenter.
- Remisser kan öka antalet remisser.
- De kan hjälpa dig att öka dina stängningskurser.
Ta del i konversation.
Konversationsmarknadsföring är en term som används för att beskriva en sorts marknadsföring.
Kundkommunikation i realtid är avgörande för det övergripande engagemanget. Chatbots eller livechatt ger kommunikationsportar till hands. Det är med andra ord särskilt viktigt med tanke på den världsomspännande pandemin de senaste åren.
90 % av konsumenterna föredrar sms framför att fylla i ett formulär eftersom det är snabbare och mer genuina diskussioner. Eftersom människor svarar på färre telefonsamtal som ett sätt att hantera sina känslor. Därför är sms också mindre känslomässigt, vilket är ett viktigt sätt att ge den skräddarsydda upplevelsen 2022.
ABM står för Account-Based Marketing.
Kontobaserad marknadsföring består av personligt anpassade, planerade program som riktar sig mot specifika konton.
ABM levererar följande fördelar till sälj- och känslomarknadsföringsteam:
- optimerad prestanda;
- förbättrad rapportering;
- ökat deltagande; och
- högre avkastning på investeringen.
Vi använder cookies som en del av en framgångsrik ABM-metod för att avgöra var konsumenterna spenderar sin tid. Onlineföretag kan använda cookies vid retargeting för att hitta nya konsumenter baserat på deras tidigare känslomässiga onlineaktivitet.
Men att använda ABM-taktik som cookies för att rikta om kunderna blir mer utmanande. Tredjepartscookies kommer att fasas ut med början 2022, vilket tvingar B2B-marknadsförare att ompröva sin inställning till ABM.
Till sist…
Det är avgörande att generera leads som B2B-marknadsförare.
Men att generera höger leder är avgörande. Med stöd av bra strategier och metoder fungerar en marknadsföringsstrategi som mall för att skapa initiativ med bestående effekter. Dessa marknadsföringstaktiker är några av de mest framgångsrika B2B-marknadsföringsmetoderna.