Under de senaste månaderna har vi gjort mycket oväsen kring anställdas påverkan.
Och av goda skäl – enligt rapporten State of B2B Marketing som vi utförde i slutet av 2021, fann vi att nästan hälften av CMO:erna sa att anställdas opinionsbildning var deras bäst presterande sociala initiativ.
Vi bestämde oss sedan för att titta djupare på vår egen användarbaserade statistik om anställdas påverkan, och vi fann att de som använde ett formellt medarbetarstödsprogram fick 25-40 % mer engagemang än de som inte gjorde det.
Vi genomförde webbseminarier, publicerade rapporter och infografik, spelade in otaliga podcasts och lanserade till och med några användbara resurser för att komma igång med anställdas opinionsbildning.
Nu börjar vi bli radikalt transparenta. Så här använde vi anställdas opinionsbildning för att öka våra egna sociala omvandlingar med 266 % på bara 90 dagar.
Snabbhopplänkar
Employee Advocacy Revamp: The Set-Up
I slutet av 2021 beslutade vi att vi skulle återmotivera våra kollegor som deltar i vårt program för medarbetarpolitik. Vi bestämde oss för att lansera vårt program för medarbetarstöd i tre huvudfaser:
- Utbildning och lansering
- Underhåll
- Resultat
Istället för att basera det på antalet andelar valde vi en tävling baserad på vem som genererade flest klick under kvartalet.
Varför?
Eftersom vi ville att våra förespråkare skulle använda bästa praxis för sociala medier för att skapa värde i motsats till buller. Det är enkelt att dela med hänsynslöst övergivande, men att spamma olika sociala plattformar ger dig inget värde.
Så för att bättre uppmuntra bästa praxis och se till att vi får resultat från vårt program för medarbetarförespråkande, baserade vi det på klick.
Utbildning och lansering
Om vi ville att våra kollegor och anställda skulle använda bästa praxis för sociala medier, var vi tvungna att börja med att berätta för dem vad dessa metoder är.
Det är kontraproduktivt att våra anställda blint delar med sig av allt från opinionsnämnden. Även om det ser bra ut när det gäller opinionsbildning, uppnår det inte det vi verkligen ville, vilket var meningsfullt engagemang, riktiga konversationer och trafikgenerering.
För att kicka igång vår tävling höll vi ett företagsomfattande möte och förberedde en presentation av bästa praxis med ett tillkännagivande för vår påverkanstävling.
Vi utbildade våra anställda om de bästa tidpunkterna att lägga upp och hur ofta de publicerades på varje kanal. Vi förklarade vilken typ av innehåll som fungerar bäst på varje socialt nätverk och de kärnsanningar som gäller oavsett kanal.
När vi hade gått igenom grunderna började vi med tävlingsreglerna och tävlingen hade börjat.
Reglerna var enkla: vi körde en tävling i 90 dagar under hela Q1. Vi skulle skapa mer innehåll än någonsin för advocacy board, och vi skulle prova nya typer av innehåll för att öka engagemanget. I slutet av kvartalet skulle de tre bästa förespråkarna med flest klick på sina inlägg vinna kontantpriser.
Vi erbjöd tre penningpriser för tävlingen:
- Första plats: $100
- Andra plats: $50
- Tredje plats: $25
Vi uteslöt både ledningsgruppen och tävlingskoordinatorerna från tävlingen. Som en del av våra mål för den här tävlingen ville vi uppmuntra anställda som normalt inte var aktiva förespråkare för oss.
Upprätthålla hypen
Vi hade genast mer aktivitet från våra förespråkare. Men vi var tvungna att hålla farten uppe – det här är den svåra delen.
Hur håller du tävlingen i fokus så att förespråkarna håller engagemanget högt?
Vi fokuserade på att skapa utmärkt innehåll för opinionsnämnden. Vi utvecklade nya filter så att olika team kunde dela innehåll som är unikt relevant för deras egna jobb. Relevant innehåll hjälpte våra förespråkare att starta riktiga konversationer och börja utveckla sina personliga varumärken.
Vi delar upp vårt innehåll i tre huvudkategorier:
- Oktopost innehåll: varumärket företagsinnehåll som vi delade om Oktopost, nyheter, skapat innehåll och mer.
- Branschinnehåll: kurerat innehåll som involverade vår bransch, B2B-marknadsföring och nyheter i sociala medier.
- Innehåll av personligt intresse: vi försökte kurera innehåll som var relaterat till varje teams individuella intressen. Externt innehåll kring säljtaktik för vårt säljteam var till exempel ett populärt val.
Vi fokuserade också på att hålla tävlingsandan vid liv med veckoliga tävlingsuppdateringar i Slack. Detta var viktigt, eftersom anställda engagerade sig i dessa inlägg för att gratulera varandra eller peta lite på tävlingen.
En oväntad bieffekt av detta är att medan det var en tävling kändes det mer som en laginsats. Dessa inlägg förenade teamet i att marknadsföra vårt stödprogram och engagera sig i de inlägg vi skapade.
Resultaten av vårt Employee Advocacy Program
Vi lägger allt detta arbete på medarbetarprogrammet. Vi utbildade våra förespråkare, skapade bra innehåll för dem och inspirerade dem att skapa det innehåll de ville se på sina sociala nätverk. Vi höll dem motiverade med veckouppdateringar i Slack.
Hur påverkade våra ansträngningar engagemanget i våra sociala kretsar?
Övergripande engagemang
För det första förbättrades våra sessioner från Q4 2021 till Q1 2022 med 53 %. Vi hade fler anställda som kopplade och använde advocacy board än någonsin tidigare.
Inte bara var anställda kopplade till och engagerade sig i opinionsnämnden, de delade oftare också – Vi upplevde också en ökning med 24 % i postandelar.
Men eftersom vi fokuserade på klick och engagemang för tävlingen var inte andelarna det viktigaste för oss. Vi ville att våra anställda skulle dela innehåll som de kände starkt för och modifiera det, så det lät som att det kom från deras unika perspektiv.
Det lönade sig – vi ökade vårt totala engagemang med 63 % och vår totala engagemang med 83 %.
Detta är aldrig tidigare skådat, eftersom varje marknadsförare kommer att berätta att fler meddelanden vanligtvis motsvarar en lägre engagemang, oavsett kanal. Budskapen var dock mer relevanta och fick därmed mer engagemang under föregående kvartal.
Bara klick, det mått som vi bedömde tävlingen för, ökade med 50 %, vilket ledde till mer trafik till vår webbplats från våra förespråkare.
Insikter från Employee Advocacy Competition
Under vår medarbetartävling såg vi en nettoökning för varje veckodag på 81 % i genomsnitt. Dagarna med det största skiftet i engagemang inträffade faktiskt under helgen. Lördagar tjänade 205 % mer engagemang under Q1 jämfört med Q4, och söndagar tjänade 114 % mer engagemang.
Jag tycker att det är värt att notera några saker angående denna vandring under helgpass:
- Vi uppmuntrade förespråkarna att prova att posta på helgen, eftersom vi upptäckte att de minsta inläggen delades dessa dagar. Det var värt att testa för att se om vi skulle få mer engagemang på helgerna med mindre konkurrens i sociala flöden, så vi föreslog att anställda skulle planera in några inlägg under helgen.
- Vi har några anställda på en söndag-torsdag arbetsvecka. Eftersom en stor del av vår personalbas arbetar enligt detta schema, är det viktigt att notera att vi potentiellt skulle ha fler sessioner under helgen än ett företag med alla på en måndag-fredag arbetsvecka.
Oavsett vilket är lördagen den ena dagen som alla delar ledigt från jobbet – och den hade den största förändringen i pass under tävlingen.
Den mest populära dagen från Q4 till Q1 fortsatte att vara onsdagen, men Q1:s medarbetartävling gav en ökning med 55 % i sessioner under Q4. Av den klassiska arbetsveckan från måndag till fredag hade måndagen den största ökningen av sessioner med 71 %.
Klick och konvertering från Employee Advocacy
Den största skillnaden vi såg mellan Q4 2021 och Q1 2022 var vår klickfrekvens och konverteringar från opinionsbildning.
Klickfrekvens:
Eftersom målet bakom tävlingen var att få fler klick från förespråkande innehåll, var det logiskt att vi skulle tjäna fler klick under fjärde kvartalet 2021. Vi förutsåg dock inte hur stor ökning det skulle bli.
Under första kvartalet 2022 fick vi 50 % fler klick jämfört med föregående kvartal. Eftersom vi hade fler inlägg under första kvartalet 2022 trodde vi att klickfrekvensen kunde vara lägre för att kompensera. Däremot hade vi en 66 % högre klickfrekvens på sociala inlägg från opinionsbildning under första kvartalet.
Det betyder att vi inte fick våra klick bara genom att öka antalet inlägg från våra förespråkare, istället var själva innehållet av högre kvalitet.
Detta är en viktig skillnad: att helt enkelt lägga upp mer på sociala medier är inte målet för något konto, än mindre ett stödprogram. Det handlar om att posta bättre, mer kvalitativt innehåll.
Omvandling:
Även om vi redan var imponerade av resultaten från vårt medarbetararbete, förväntade vi oss inte påverkan på konverteringen.
När det gäller det faktiska antalet omvandlingar, vi såg en ökning med 266 % mellan Q4 2021 och Q2 2022. Även om vi kanske kan hänföra detta till ökade inlägg, pekar uppgifterna på högre relevans som orsaken till denna ökning av konverteringen – eftersom konverteringsfrekvensen också ökade kvartal för kvartal.
Under fjärde kvartalet 2021 fick vi en konverteringsfrekvens på 3,8 % i genomsnitt från förespråkarinlägg. Efter att ha utbildat våra förespråkare och genomfört tävlingen, vi fick en konverteringsfrekvens på 8,2 % på förespråkarinlägg under första kvartalet 2022 – en ökning med 115 % QoQ.
Viktiga takeaways:
- Utbildning och slutgiltig lansering var avgörande för vår framgång med vårt program för medarbetarstöd. Där vi hade många förespråkare som delade att dela, fick vi dem nu att starta sina egna samtal och skapa sitt eget tankeledarskap.
- Att skapa högrelevant innehåll som var vettigt för varje enskilt team var en förändring av hur medarbetarnas påverkan presterade under kvartalet.
- Att stimulera programmet med en tävling motiverade Oktoposters att dela innehåll ofta, och att basera konkurrensen på klick bidrog till att skapa personligt innehåll som presterade bra.
Resultaten var tydliga, våra ansträngningar gav:- Fler övergripande opinionsbildningssessioner
- Ökat inlägg
- Nästan dubbelt så mycket engagemang
- Nästan tredubbla konverteringarna
Medarbetarförespråkande är lika mycket en vetenskap som det är en konst. När du tittar på den information vi har publicerat är det tydligt att detta är ett initiativ som kan öka avkastningen på dina sociala sällskap när det görs rätt.
Nyckeln ligger i utbildning och motivation: när du kan utbilda dina anställda och ge motivationen (både genom incitament och genom att skapa innehåll de faktiskt vill dela), är medarbetarnas opinionsbildning en ostoppbar kraft för din marknadsföringsstrategi.
Är du redo att komma igång med medarbetararbete?
Se hur det fungerar live!