Som grundare är du förmodligen alltid på jakt efter det näst bästa som kommer att hjälpa dig att samla in pengar.
70-20-10-metoden kan inte bara hjälpa till att öka prestanda utan kan också förändra din ROI. De som har använt denna metod överträffar vanligtvis sina konkurrenter med en marginal på 10-20%.
Det kallas ofta ”innovationsregeln”, men det är mer en tumregel. Den är också anpassningsbar, så om siffrorna inte fungerar för dig och din startup, kan du vicka om dem tills du hittar en metod som passar dig bäst.
Så, vad är egentligen 70-20-10-metoden?
Det är en formel som Google svär vid för att stärka sina innovationsinsatser. De investerar 70 % av resurserna och humankapitalet i kärnverksamheten, 20 % i den nya utvecklingen och 10 % i disruptiva innovationer.
Mer generellt består metoden av idén att 70 % av lärandet kommer från erfarenhet, experiment och reflektion. Detta är den praktiska typen av arbete där du fastnar i och lär dig på jobbet, i huvudsak.
20 % kommer från lärande genom att arbeta med andra, ställa frågor, få feedback och coacha kollegor. 10 % är socialt lärande med dem du arbetar med.
Denna metod har anpassats många olika gånger för lika många branscher och sedan anpassats ytterligare för att bäst passa den verksamhet som använder den.
Vad betyder det för nystartade företag?
Forskning tyder på att eftersom nystartade företag är självgående och sociala på jobbet, bör metoden falla jämnt, med 50 % på självlärande och 50 % på socialt lärande.
Även om, som grundare, metoden som används av Google förmodligen är mer frestande, så låt oss titta på det lite längre…
70 % kärninnovation
Detta innebär att ha en kritisk syn på dina nuvarande produkter och tjänster och se till att de stämmer väl överens med din strategi och dina mål.
Eftersom kärnaktivitetsfokuserad innovation vanligtvis täcker de befintliga processerna och kunderna, tenderar kostnaderna för att öka produktionen och användningen att vara lägre.
20 % närliggande innovation
Närliggande innovation fokuserar på en ny marknad. Oavsett hur framgångsrik din startup och dess produkt eller tjänst är, kommer du så småningom att behöva anpassa den för att möta nya marknadsbehov.
Att investera i detta tidigt, men inte fokusera på det fullt ut, gör att du kan ligga steget före i spelet och utökar vad du kan erbjuda.
Det här kommer inte med något helt nytt, utan något nytt för marknaden du är på.
10 % störande innovation
Disruptiva innovationer för startups är som att andas – du är redan i startup-spelet eftersom du har en idé som är ett genombrott och som ännu inte finns på din marknad.
Precis som med närliggande innovation handlar disruptiv innovation om att komma före i spelet och försöker ligga i framkanten av problemlösning.
Fördelarna
När du har fått ner rätt procentsatser för din start kommer du att börja se fördelarna med att implementera dem.
Det kan främja livslängden för din start eftersom du förstår var det är bäst att allokera budget och resurser för att upprätthålla prestanda och komma in på marknader som du inte har tänkt på tidigare.
När du förnyar kärnan i ditt företag, närliggande marknader och stör marknaden med nya idéer, kommer du att börja upptäcka hur många möjligheter det finns för nystartade företag.
Med fokus, beslutsamhet och självmotivation som startups är mest kända för, kommer din ROI att börja öka när du samlar in mer pengar genom att förbättra dina nuvarande produkter eller tjänster och genom att ligga steget före med nya idéer och marknader du kan gå in på .