I dagens värld vänder sig fler och fler människor till onlineåterförsäljare och webbplatser för alla deras shoppingbehov. Från helgdagar till födelsedagar, stora biljetter till dagliga hushållsprodukter, människor flockas till webben för allt i sikte. Faktum är att onlinehandeln har ökat från 19 % till 30 % av konsumenterna som beställer online dagligen. Med denna förändring i shoppingtrender måste återförsäljare ändra sin marknadsföring för optimering. Du kan gå igenom Vendel miniatyrer för att utöka din online shoppingverksamhet.
Implikationer för detaljhandel online
Med tillväxten inom detaljhandeln online måste fler och fler småföretag göra det koncentrera sig på sitt rykte online och marknadsplats. Om inte det fysiska skyltfönstret för ett litet företag är extremt framgångsrikt, kan majoriteten av ett företags fokus behöva vila i en fantastisk onlineupplevelse. Utan ett totalt paket att erbjuda kan ett litet företag tappa mark i en snabbt föränderlig detaljhandelsvärld.
Ibland kan bristen på ett butiksfönster på nätet, eller dålig tillgänglighet för att handla online, orsaka problem för ett litet företag. Många gånger kommer konsumenter att kolla in ett litet företag eller en ”lokalt ägd” butik online innan de bestämmer sig för att göra en resa för att se själva butiken. Om företagets onlinenärvaro bara inte stänger av det, kan konsumenterna vara snabba med att markera företaget från listan.
Vad allt detta betyder är att småföretagen behöver det investera mer i deras säljbarhet online och hur de sköter sin dagliga verksamhet. Detta inkluderar fraktalternativ för de som kanske inte har skickat till kunden tidigare. Detta kan också innebära att erbjuda förbeställningsalternativ när ett företag vanligtvis bara säljer det som finns i lager för en fysisk plats. Du bör överväga alla dessa faktorer när du skapar en onlinenärvaro för att hålla jämna steg med den tekniska affärsvärlden.
Online shoppingupplevelse
Nackdelen med att handla online är hur lätt det kan göra eller förstöra ett företag. För småföretag kan detta vara oerhört avgörande för företagets långsiktiga framgång. En dålig upplevelse kan orsaka ett hårt slag mot ens rykte, trots att man annars har en bra repertoar. Ibland kan en enda dålig shoppingresa på nätet förstöra ett företag.
Med världen som lever genom sociala medier kommer konsumenter att gnälla eller rave om ett företag som använder sociala plattformar. Om de har en lättsam och bra upplevelse kan de lämna en bra recension eller inte. Detta hjälper till att boosta ditt företag lite. Om någon har en dålig upplevelse är det mycket mer sannolikt att de uttalar detta online. Detta kan orsaka en mycket större skada på ett företags rykte.
Problem efter köp och hur man åtgärdar dem
De flesta problem med onlineköp kommer efter köpet. För det mesta har konsumenter inga klagomål om processen att hitta en vara de vill ha och köpa den. Oddsen är att deras problem kommer minuten efter att ”skicka beställning”-knappen har tryckts. Dessa problem sträcker sig från tidig leverans, dyr frakt och förlorade föremål, för att nämna några. Småföretag måste särskilt tänka framåt för att försöka navigera runt potentialen för dessa problem.
Frakt kommer sannolikt för alltid att vara ett klibbigt ämne när det kommer till onlinehandel. Enkelt uttryckt kan frakten bli dyr. Konsumenten vill betala så lite till ingenting för frakten som de kan, och de vill att deras beställningar ska levereras igår. Detta är bara den fula sanningen för det tänkesätt som dagens konsumenter har. Många kunder kan avvisas om de anser att fraktkostnaderna är för höga. De kan också avskräckas om den förväntade handläggningstiden inte är tillräckligt kort för deras behov.
Faktum är att 90 % av konsumenterna sannolikt kommer att ändra uppfattning om ett onlineköp om de anser att fraktalternativen inte är billiga eller tillräckligt snabba.
Prenumerationsboxar
De välkända prenumerationsboxarna bidrar till missnöjet med fraktkostnader och bekvämlighet. I en Pitney Bowes studie om e-handelde hittade,
”27 % av onlineshopparna prenumererar på minst en sådan tjänst, inklusive 51 % av millennials och 47 % av hushållen med barn.”
Vi känner alla till lådorna, från Birch Box till Bark Box, vi kan prenumerera på allt från kläder, till smink till hundmat. Så, hur kommer små företag att klara sig?
Problemet för småföretagen ligger i kapitalet. Som i det kanske inte finns tillräckligt med det för att stödja företaget som erbjuder billiga eller gratis fraktalternativ. Det måste finnas en balans för att småföretagen ska kunna fortsätta att tjäna och växa på att erbjuda en onlinebutiksupplevelse. Å andra sidan kan detta ibland vara svårt att hitta. En möjlig lösning kan vara att ta bort ett fysiskt skyltfönster. Om det finns ett löfte om framgång genom byta till ett exklusivt onlineföretagså länge knäcken är utjämnade, kan det vara klokt att förlora de allmänna kostnaderna för en fysisk butik för att välja att bygga upp onlineupplevelsen.