”Hur mycket ska jag spendera på Facebook-annonser?”
Som frilansande konsult för digital marknadsförare och specialist på Facebook-annonser är detta DE vanligaste frågan jag hör.
Det är en riktigt dålig fråga (jag ska förklara varför) och dessutom omöjlig att besvara med ett specifikt penningvärde.
När det kommer till annonsering på Facebook, eller till och med sociala medier i allmänhet, verkar det som att många företagare och entreprenörer har hört för många historier om att ”bli viral” eller något annat mirakel.
I verkligheten är reklam på Facebook helt enkelt gammal affär. Glöm digital marknadsföringsstatistik som räckvidd eller viralitet eller intryck– pengar som spenderas på reklam ska skapa intäkter för dig. Om avkastningen på din Facebook-reklamkampanj är bra, kommer du att spendera så mycket pengar du behöver.
Men för att ta reda på avkastningen på dina Facebook-annonser behöver du några saker:
- Ett kvantifierbart mål (eller mål)
- En digital marknadsföringstratt
- En hypotes att testa
Med dessa tre saker i handen behöver du inte fråga mig hur mycket pengar jag ska spendera på Facebook-annonser – du kan känna till och spendera enligt.
Och jag ska visa dig hur, just nu.
Hur man ställer in ett affärsmål för Facebook-annonser
En av de fantastiska sakerna med Facebook-annonsering är att du inte behöver en e-handelsbutik, eller ens ett sätt att acceptera betalningar online, för att få framgång. Du kan också generera affärsresultat offline.
För att göra det intressant, låt oss använda generering av potentiella kunder som ditt affärsmål—du vill ha en e-postadress eller ett telefonnummer för att följa upp personligen och avsluta en affär.
Innan du lanserar din första Facebook-kampanj ska du komma på ett mål för generering av potentiella kunder genom att ställa dig själv dessa frågor:
- Hur många leads genererar du för närvarande på en månad?
- Hur många leads krävs för att stänga en kund?
- Hur många leads kan du realistiskt hantera?
Om du för närvarande genererar tio potentiella kunder per månad och stänger en av dessa till en kund, men du kan hantera ytterligare fyra betalande kunder, ditt mål för Facebook-annonser är att generera 40 leads per månad med Facebook-annonser.
10 organiska leads + 40 leads från Facebook-annonser = 50 leads
50 potentiella kunder x 10 % konverteringsfrekvens = 5 kunder
Alltför lätt. Nu till den knepiga delen.
Konfigurera din digitala marknadsföringstratt med Facebook-annonser
Webbesökare tigger inte precis om att bli leads, särskilt om din webbplats inte är optimerad för omvandlingar. Tänk på ditt eget beteende online – fyller du i ett formulär när någon frågar? Förmodligen inte, annars skulle din inkorg aldrig se dagens ljus.
Så om du vill att någon ska bli en lead måste du vårda dem genom en marknadsföringstratt.
Börja med att använda Facebook-annonser för att skicka betald trafik till ett blogginlägg på medvetenhetsnivå. Med ”medvetenhetsnivå” menar jag ett blogginlägg (eller annat innehåll, som video) som hjälper dem att klargöra sitt problem eller behov.
När den personen har läst ditt blogginlägg kan du rikta om dem till en mer konverteringsorienterad tillgång, som en målsida eller ännu bättre, en Facebook Lead Ad.
Eftersom du redan har introducerat ditt varumärke och tillhandahållit värde gratis med innehållet på medvetenhetsnivå, är det mycket mer sannolikt att dessa omriktade besökare konverterar än om du hade skickat dem direkt till din målsida.
Obs: För att kunna använda ominriktning och konverteringsspårning måste du ha din Facebook Pixel korrekt installerad och konfigurerad.
Med antingen målsidor eller Facebook Lead Ads kan du ställa in vilken information du får från din lead – e-post, telefonnummer etc. Om du tar in en stor volym av leads kan du lägga till ytterligare kvalifikationer för att hjälpa dig att prioritera.
Digitala marknadsföringstrattar är inte så komplexa som de verkar, och du kan börja med en enkel som exemplet ovan för att testa hållbarheten hos Facebook-annonser för ditt företag.
Nu ska du skapa och testa din hypotes…
Hur du skapar och testar din hypotes
Du bör aldrig investera en betydande summa pengar i NÅGON reklamkanal utan att testa det först. Så här skulle du testa hållbarheten för Facebook-annonsering; vi kommer att fortsätta att använda samma exempel från ovan.
Låt oss säga att det genomsnittliga livstidsvärdet (LTV) för en kund för ditt företag är 1 000 USD.
Du skapar Facebook-annonser, leder trafik till en målsida och mäter konverteringar.
Din budget är 500 USD och din kostnad per klick (CPC) är 0,50 ¢ – det betyder att du fick 1 000 besök på din målsida.
200 personer (av de 1 000 besöken) fyllde i ditt formulär, så din omvandlingsfrekvens från målsidesbesökare till lead är 20 %. (Vilket skulle vara otroligt!)
Av dessa 200 personer blir 5 av dem kunder (10 %, återigen, mycket bra).
Genom att använda din LTV har du just gjort 5 000 USD av en investering på 500 USD i Facebook-annonser.
Det är en 900 % ROI.
Genom att använda processen som beskrivs i det här blogginlägget verkar frågan ”Hur mycket ska jag spendera på Facebook-annonser” nu vara en riktigt, riktigt dum fråga. Svaret är uppenbart:
Om du ser en avkastning på 900 % på en annonskanal, spenderar du varenda krona du kan få tag på.
Här är den roliga delen – genom att dela upp din digitala marknadsföringstratt i enskilda delar och titta på mätvärdena för varje del, kan du förbättra dem en i taget med A/B-testning:
- För hög CPC? Prova olika annonsmaterial eller annan inriktning.
- För låg coverversion? Piffa upp din målsida med bättre bilder, mer övertygande kopia, färre formulärfält.
- Leads omvandlas inte till försäljning? Försök att lägga till ytterligare ett kvalificerande steg i din marknadsföringstratt för att inte slösa tid på dåliga potentiella kunder.
Börja se ROI på dina Facebook-annonskampanjer genom att ställa rätt frågor.