Dagens mobilmarknad blomstrar med över en miljon appar tillgängliga i App-butiker. De är inte alla för spel och sociala nätverk heller. Företag har kommit att inse kraften i appar för att få kontakt med kunder och öka vinsten. Faktum är att 91 procent av de främsta varumärkena nu har en app, och småföretag börjar utnyttja mobilmarknaden och skörda fördelarna också.
Men låt oss gå tillbaka till det första numret. Över en miljon appar. Det representerar en hård konkurrens! För att få användare att ladda ner och använda din app måste småföretagare arbeta hårt för att sticka ut från mängden. För att göra det måste de arbeta med sina apputvecklare för att skapa något värt att ladda ner. Börja med att arbeta med en av de bästa PWA-appbyggarna och tänk på dessa sex saker när du skapar din nästa app.
6 nycklar för att utveckla en enastående app
1. Fokusera på ett problem
De mest framgångsrika apparna på marknaden fokuserar på konsumenternas behov och syftar till att lösa deras problem. Till exempel låter Domino’s Pizza-appen dig beställa från bekvämligheten av din telefon, och du behöver aldrig ringa för att fråga var din pizza är igen eftersom deras Tracker följer din beställning och uppdaterar dig tills den levereras.
2. Gör det intuitivt
Dina kunder ska inte behöva en instruktionsbok för att använda din app! Se till att det är lätt att navigera och ger en bra användarupplevelse. FastCoDesign utnämnde till exempel Airbnbs app till en av de mest innovativa apparna 2016 på grund av dess nya förenklade gränssnitt och sökfilter som gör det enkelt att hitta rätt boende.
3. Glöm inte marknadsföring
Gör en plan för att marknadsföra din app före och efter lanseringen för att få nya nedladdningar och uppmuntra användning. Till exempel marknadsför Staples sin app (och nya appfunktioner) genom videor, pressmeddelanden och genom att arbeta med bloggare och recensenter som hjälper till att sprida budskapet.
4. Få ut det mesta av distributionen
Det finns dussintals appbutiker tillgängliga för att distribuera din app; välj de kanaler som hjälper dig att nå rätt målgrupp. Till exempel har Facebook säkert gjort det mesta av distributionen. Deras app är tillgänglig globalt förutom i de tio länder där den är förbjuden.
5. Kundtjänst är viktig
Att erbjuda utmärkt kundservice inkluderar att ha en FAQ-sektion i din app och ett sätt för användare att kontakta dig med feedback eller frågor. Till exempel är det ingen överraskning att kungen av kundtjänst, Amazon, byggde in dessa funktioner i sin app, med en menyflik som innehåller hjälpämnen och ett sätt att kontakta företaget.
6. Forma en retentionsstrategi
När folk har laddat ner din app måste du låta dem komma tillbaka för mer. Push-meddelanden, regelbundna uppdateringar och att erbjuda förmåner är tre saker som fungerar. AppMakr utnämnde till exempel Starbucks marknadsföringskampanj till en av de mest framgångsrika appkampanjerna genom tiderna eftersom deras smarta användning av kampanjer (digitala kuponger, personliga belöningar, etc.) får användarna att komma tillbaka regelbundet.
Att veta hur man skapar och marknadsför en framgångsrik app är en värdefull färdighet. Med över en miljon appar på marknaden är specialiserad kunskap nyckeln till att skapa en app som sticker ut. Även om appskapande är normen för stora företag, kommer det snart att bli vanligt för småföretag också.