Undrar du hur du ska svara på kritik om ditt skrivande? Låt oss titta på situationen du står inför på ett annat sätt…
För detta exempel, du är personen kritiserar en annan författare.
Det är rätt. Har du någonsin slutat uppmärksamma innehåll när en utgivare ökat sitt marknadsföringsspel?
Jag vet att jag har.
Jag stänger av en YouTube-video snabbare än jag kan dricka en matcha latte när jag vet att den är sponsrad av en produkt som jag aldrig kommer att köpa. Och om det finns konsekventa videor för produkter jag inte vill höra talas om kan jag till och med sluta titta på kanalen.
Att gilla det kostnadsfria innehållet på en plattform är ingen garanti för att du kommer att gilla det som utgivaren säljer.
Det är okej. Ingen är att skylla här. Skaparen gjorde inget misstag med innehållsmarknadsföring och publiken har all rätt att tappa intresset.
Men det finns en viktig lärdom för alla som är rädda för att marknadsföra eller sälja mer aggressivt.
Svara på kritik med detta motto: ”Färre människor. Tätare relationer.”
”Vi skriver inte mycket om att skapa innehåll för att generera massiv anonym trafik. Vi skriver om att skapa innehåll för att stödja ett företag med en engagerad publik. Färre människor, tätare relationer.” – Sonia Simone
Jag tycker att det är bäst att avsluta prenumerationen.
Någon som avslutar prenumerationen på ditt innehåll är helt enkelt inte intresserad av vad du erbjuder. Människor undviker information som är irrelevant för dem – de lämnar inte för att du marknadsför dem.
Det är fantastiskt att höra om något som passar dina önskemål eller behov. Det är marknadsföring. Oavsett om det är genom innehåll eller mun till mun.
Om en sponsrad YouTube-video handlar om en produkt som kan hjälpa mig kommer jag definitivt att fortsätta titta.
Men en produkt som passar mina behov kan få någon annan att sluta titta eller avsluta prenumerationen.
Det är därför jag skrev ovan att ingen kan skyllas. Men innehållsskapare kan alltid arbeta med att bygga mer fokuserade målgrupper intresserade framtidsutsikter.
Naturligtvis kommer inte varje prenumerant att köpa av dig, men om en stor del av dina ”tilltänkta” gillar innehåll du skapar det har inget att göra med vad du säljer … när det är dags att sälja kommer du att bli besviken på dina resultat.
Vänligen intresserade prospekt
Om du bygger en lista över intresserade framtidsutsikter, du kan släppa din rädsla för att sälja för gott.
När du studerar SEO för innehållsskribenter strävar du efter att haka på personer som är bra matchningar för dina produkter eller tjänster.
Även om någon inte är redo att köpa ännu, har du möjlighet att utbilda dem om vad de behöver veta för att göra affärer med dig.
Betjäna dessa människor, snarare än att skapa innehåll för ”alla”, och glöm de som inte stannar kvar.
Människor som inte gillar ditt innehåll hindrar dig inte från att lyckas; de var aldrig en del av din framgång i första hand.
2 steg när samvetsgranna skribenter behöver svara på kritik
”Alla” kommer inte att gilla ditt skrivande, men det är faktiskt bra. Om alla som läser ditt arbete har exakt samma perspektiv, når du förmodligen inte nya människor regelbundet.
För när din läsekrets växer, kommer du oundvikligen att stöta på någon som inte är imponerad.
Att få ”alla” att gilla ditt innehåll är inte bara egodrivet, kortsiktigt och orealistiskt … det är dålig marknadsföring. Det visar att du ännu inte har listat ut vem.
Olika typer av människor behöver höra olika budskap.
Tänk på:
- Ryttare och dykare
- Veganer och köttätare
- Bönder och astronomer
Det är naturligt för ryttare att inte ha något intresse för dykämnen, och vice versa.
Om du inte förväntar dig att dessa distinkta grupper har samma preferenser och smaker, varför skulle du vilja eller förvänta dig att ”alla” skulle gilla din skrivstil och/eller de ämnen du skriver om?
När vissa människor gör det, och vissa inte gör det, är du på rätt väg, men du kanske fortfarande fryser lite när du stöter på negativ feedback.
Hur eliminerar du all förvirring om hur man ska bemöta kritik?
Här är två enkla steg.
Steg #1: Fråga dig själv, ”Är den här personen rätt passform för min publik?”
Om du tror att de är det kan deras kritik vara konstruktiv (även om det svider lite).
Detta kan vara en möjlighet att:
- Svara på deras kommentar eller fråga med ytterligare resurser
- Håll en live Q&A eller spela in en detaljerad video om ämnet
- Utvidga dina ursprungliga tankar i ditt nästa inlägg och efterföljande innehåll
Om du är fast besluten att publicera ditt skrivande på ett regelbundet schema och bygga relationer, är det här innehållsmarknadsföring består av: Du förvandlar feedback till nytt innehåll.
Kom ihåg att det är din plattform. Du är ansvarig för nästa steg, så låt inte behovet av att svara på kritik skaka ditt självförtroende och störa din skrivarröst. Håll dig till din kreativa vision.
Någon som verkligen är en del av din publik kan också missa din poäng och skriva en kommentar om det. Det är på dem. Det är inget att bli för snubblad över heller. Framåt…
Om du är ganska säker på att personen som kritiserar ditt innehåll är det inte rätt passform för din publik, gå till steg #2.
Steg #2: Fråga dig själv, ”Varför passar inte den här personen rätt för min publik?”
Kort sagt, människor som inte är på marknaden för det du erbjuder – och som inte får dig – är inte värda din tid.
De är på fel ställe.
Du kan förklara dig själv för dem hela dagen och förmodligen inte ändra deras övertygelse. Så upptäck dessa människor och ignorera dem därefter.
Men innan du filtrerar bort den typen av feedback, finns det också en möjlighet här att bli mer tydlig med personerna vilka är rätt matchning för ditt innehåll.
Om du tror att en viss kritik kommer från någon som är på fel ställe, varför? Varför är ditt erbjudande inte för dem?
Kan det vara för dem, utan att överge dina värderingar? Hur kan dina svar på dessa frågor hjälpa dig att upptäcka mer om de människor som kommer att dra nytta av det du har att säga?
Håll i vattnet
Gå djupare med din ideala prospekt istället för att urvattna ditt innehåll i ett försök att tillfredsställa någon som inte är en del av din avsedda målgrupp.
Och hur är det när du får positiv feedback och smarta kommentarer?
Bli inte för upprymd av beröm heller. Använd det istället som bränsle för att fokusera på hur du kan fortsätta tjäna dessa människor över tid.
Om du vill lära dig mer om innehållsmarknadsföring som fungerar? Skaffa vår gratis e-bok för nya författare nedan …
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.