Vill du veta hur man skriver ett SEO-vänligt blogginlägg? För att ett blogginlägg ska ha någon dragning måste det vara intressant och roligt för läsaren. Du vill att de ska dela det med sina cirklar, vilket kommer att höja din ranking. Ett SEO-vänligt blogginlägg med rätt innehåll tar alltid kronan.
Att sammanföra dessa två aspekter är inte alltid lätt, men du kan lära dig hur i den här artikeln. Du strävar efter att tillfredsställa både dina läsare och Google. Hitta en bra balans mellan de två, se ditt innehåll rankas högre och få in fler webbplatsbesök.
Det finns en sorts formel som används för att uppnå detta. Ett fuskblad om man så vill. Låt oss dyka in och undersöka hur du får ut det mesta av ditt skrivande.
Viktig pekare: Sökordsforskning
Nyckelord är anledningen till ditt skrivande. Okej, din publik är det, men du måste anpassa ditt innehåll till vad din publik letar efter online. Det är det första sättet att säkerställa att någon läser dina blogginlägg.
Sökordsforskning kommer att berätta vilka ämnen du ska fokusera på och vilka nyckelord du ska inkludera i ditt skrivande. Välj klokt vad du fokuserar på! Det kommer att vägleda vart köttet i din text går och bör vara så omfattande som möjligt.
Så nu vet du vad du ska skriva om och bör komma till själva skrivandet. Låt oss se. Hur ska det se ut?
Här är 9 steg till ett SEO-vänligt blogginlägg.
9 tips om hur man skriver ett SEO-vänligt blogginlägg
Här får du lära dig hur du tar fram bra innehåll.
1. Tänk igenom det
Sluta! Dyk inte bara in utan riktning!
Vad vill du säga? Vilken vinkel vill du att ditt inlägg ska ta? Kanske finns det en fråga du skulle vilja svara på? Är det något specifikt du vill att dina läsare ska ha uppnått efter att ha läst ditt inlägg?
Vissa författare vill att deras publik ska slutföra en viss handling i slutet, så skriften måste vara övertygande och övertygande.
Använd dina söktermer eller nyckelord för att hitta den bästa möjliga riktningen för detta. Du kan se det som att du låter dina läsare vägleda dig.
2. Strukturera ditt inlägg
Ordning är viktigt i ett blogginlägg. En grundläggande struktur omfattar:
- inledningen, där du introducerar ditt ämne och ger en liten teaser till dina läsare
- kroppen, där huvudhistorien går
- Slutsatsen, där du drar en slutsats eller ger en kort inläggsrecap.
Ta reda på vad du vill säga i varje del och skriv ner det kort. Det hjälper dig att vägleda din tankegång på vägen. Du vill att dina idéer ska flöda naturligt in i varandra så att din publik enkelt kan följa med.
3. Bryt ner det
Har du någonsin tittat på prosa som inte har några pauser? Eller tvärtom: innehåll som är i enstaka meningar som en dagis sagobok. Det kan vara irriterande och tröttsamt att läsa.
Stycken hjälper till att organisera innehåll prydligt. Använd ett annat stycke för varje idé och sammanfatta alltid din poäng. Långa stycken gör ont i ögonen och kan få din läsare att skumma över ditt arbete istället för att läsa det ordentligt.
Rubriker lägger till strukturen i en artikel och vägleder läsarna om vad de kan förvänta sig härnäst. Underrubriker lägger också till din SEO-rankning. Lägg in ett sökord i ett eller två så blir det ännu bättre.
4. Använd relaterade sökord
Att använda semantiska nyckelord är det bästa tipset om hur man skriver ett SEO-vänligt blogginlägg. Nyckelord är bra, men att använda dem för många gånger i ett enda inlägg får ditt arbete att se onaturligt ut. Det är känt som sökordsstoppning och kan göra din ranking höjdare.
Använd istället synonymer och alternativa relaterade ord. Google kommer att analysera ditt innehåll för dessa och på så sätt förstå ditt ämne bättre. Det blir smartare och vill att läsarna ska njuta av sin läsning.
5. Använd övergångsord och fraser
Dessa visar ett samband mellan olika meningar och stycken. Fraser som ”läs vidare” säger att det finns mer att förvänta sig. ”Kort sagt” eller ”i ett nötskal” berättar för läsaren att en slutsats är på väg.
Övergångsord hjälper din publik att skanna igenom ditt innehåll eftersom de lägger till struktur.
6. Lägg till länkar till befintligt innehåll
Har du skrivit om ämnet på din hemsida tidigare? Låt andra veta genom att länka till de andra inläggen.
Du vill att din publik ska fokusera på dig och ditt arbete. Det får dig att se ut som en auktoritet i ämnet och förbättrar rankingen. Länka till andra myndighetssidor, men se till att inte länka till dina konkurrenter.
7. Tänk på längden
Google föredrar att du skriver långa artiklar, men vad tycker dina läsare? Beroende på ditt val av ämne, skrivförmåga och publik, försök att göra dina inlägg på minst 300 ord.
Vare sig det är långt eller kort, kom ihåg att se till att det är ett SEO-vänligt blogginlägg.
8. Använd SEO-verktyg
SEO-analys kan vara knepigt men är nödvändigt för denna domän. Du vill att ditt innehåll ska ha en hög chans att rankas bra för dina valda sökord.
Det är här SEO-verktyg och plugins kommer in. Vilken skillnad kommer de att göra?
- SEO-verktyg föreslår relaterade nyckelfraser.
- Dessa verktyg talar om hur många gånger du ska lägga till dina sökord och var du ska lägga till dem.
- De kontrollerar din text för läsbarhet.
- Du kan söka efter både interna och externa länkar i ditt innehåll.
- De talar om för dig om du har använt sökordet på en annan sida så att du inte konkurrerar med dig själv om rankningen.
Alla dessa aspekter förbättrar kvaliteten på innehållet du lägger ut. Är det inte det du i slutändan siktar på?
9. Sätt friska ögon på det
Ibland skriver vi och vissa misstag gör det förbi. Om du har någon som kan titta på ditt arbete innan du publicerar det är det en stor tillgång. De kanske märker något du missat och förbättrar hela artikeln. Att få en expert på ämnet är ett plus eftersom de kan hjälpa till att förfina innehållet.
Att kommunicera ditt budskap till din publik är en nödvändighet i den här branschen. Annars, varför skulle du skriva? Leta efter åsikter om läsbarhet och om meddelandet träffar hem.
Slutsats
Nu har du vad du behöver för att skapa fantastiska artiklar för din webbplats. Fortsätt och publicera så ofta som möjligt så att Google vet att din webbplats lever och borde ranka dig högre. Ta det ett snäpp högre och använd den för affärer!