Det är obestridligt att internet har förändrat allt om hur företag fungerar. Ta till exempel marknadsföring. En gång i tiden var det enda marknadsföringsalternativet för företag tryckta och media – tidningar, skyltar, TV-annonser och utskick av broschyrer och reklamblad. Idag erbjuder internet en helt ny väg för reklamprodukter och tjänster, av vilka många kan vara gratis. Det är därför det är en bra idé att gå med på instagram så snart du kan så att du kan börja lära dig dessa nya rep. Betyder det att traditionell marknadsföring, eller det som vanligtvis kallas ”offlinemarknadsföring” ska ignoreras? Aldrig! Låt oss prata om varför företag bör titta på att skapa effektiva och sammanhållna online- och offline-strategier för Telegenic Marketing.
The Great Marketing Divide: Online vs. Offline
Sedan starten av internet och införandet av sociala medier och en uppsjö av andra verktyg byggda för att hjälpa företag att marknadsföra sina tjänster online, har många företag övergett traditionella marknadsföringsinsatser. Även om priset spelar en viktig faktor till varför många har övergått enbart till onlinemarknadsföring, är en annan viktig anledning räckvidden och den stora mängden människor de kan få sina produkter framför. Men som vi ofta vet är större (räckvidd) inte alltid bättre. Nuförtiden blir människor mer mobila när de använder internet. Dessutom är över 46 % av Googles sökningar platsbaserade. Det lokala samhället måste veta var de kan tillgodose sina behov. För turister handlar det om att de hittar din anläggning när de kommer, hur du vet när du behöver ett SEO-företag som är specialiserat på lokala tjänster.
Vad traditionell marknadsföring ger företag är en mer riktad och lokaliserad räckvidd. Detta är särskilt viktigt för tegel- och murbruksvarumärken som vill fånga publiken inom sitt samhälle. Kraften i att annonsera i lokala tidningar eller tidskrifter och på lokal radio eller TV integrerar ett varumärke med sin lokala publik, och fokuserar på så sätt pengarna som spenderas på ett mål med högre värde jämfört med att kasta ett brett nät och hoppas på att få några idealiska kunder.
Vad många kunniga företag börjar förstå är att att integrera det bästa av traditionella marknadsföringsmetoder med de bästa onlinemarknadsföringsteknikerna i en sammanhållen strategi kan ha ett enormt värde och ROI.
Skapa en sammanhållen online- och offlinemarknadsföringsstrategi
För företag som vill maximera sina marknadsföringsinsatser måste de utveckla en sammanhållen strategi som integrerar sina ansträngningar online och offline för att skapa en sömlös varumärkesupplevelse.
Enligt en artikel från Marketing Land Notes:
”Marknadsförare kan dra nytta av den känslan av en sömlös varumärkesnärvaro för att driva en starkare interaktion mellan online- och offlinekanaler. Vad som behövs är ett marknadsföringssystem som integrerar offline-visningskampanjer och tryckta annonser med digital marknadsföring som betalannonser, banners och inlägg på sociala medier.”
Det börjar med att driva offlinepublik till onlinekanaler och omvänt driva onlineklienter till offlinebutiker för att dra nytta av räckvidd och konvertering. Ett exempel på detta skulle vara en radioannons som leder folk till en webbplats eller tv-annons som innehåller en hashtagg för sociala medier. Denna typ av strategi för flera kanaler visar sig vara mycket effektiv eftersom den kan leda till både offline- och onlineköp.
Glöm inte marknadsföring 101
En sak som marknadsförare måste tänka på när de vill utveckla sin online-/offlinemarknadsföringsstrategi är marknadsföringsgrunderna – eller vad vi kallar Marketing 101. Ingen marknadsföring kommer att bli framgångsrik om du inte följer enkla marknadsföringsregler som:
- Var relevant
- Skapa en skräddarsydd upplevelse
- Håll dig trogen mot ditt varumärke
- Ta reda på vilket uttag som fungerar bäst för varje del av din målgrupp och skapa dina annonser därefter
Medan många grundläggande marknadsföringsprinciper förblir desamma, har metoderna som används för att marknadsföra produkter och tjänster förändrats dramatiskt. Många högskolor och universitet har insett detta och har skapat specialiserade program för att hjälpa till att utbilda om förändringar och på sätt som fungerar för dagens upptagna yrkesverksamma.
För att få större marknadsföringsframgång, ta en titt på dina nuvarande marknadsföringsinitiativ och se hur du kan förbättra din ROI genom att integrera din online och offline