Om du använder innehåll för att marknadsföra dina tjänster eller digitala produkter, hoppas du förmodligen också kunna sälja på en blogg. Du vill ha avkastning på investeringen för den tid och ansträngning du lägger ner.
Å andra sidan är du förmodligen också medveten om att om du lägger all din tid på att obevekligt sälja, kommer du att alienera en stor del av din potentiella publik.
Det knepiga problemet för innehållsmarknadsförare är det olika läsare är på olika medvetenhetsnivåer, beroende på hur länge de har läst och hur mycket exponering du har gett ditt erbjudande.
Och sättet du närmar dig ditt erbjudande kommer att förändras, beroende på vilket stadium din prospekt råkar vara i.
Pausa innan du säljer direkt på en blogg
Eugene Schwartz tog upp denna fråga i sin klassiska bok Banbrytande reklam redan 1966.
Schwartz delade upp prospektmedvetenheten i fem distinkta faser:
- De mest medvetna: Din prospekt känner till din produkt och behöver bara känna till ”affären”.
- Produktmedveten: Din prospekt vet vad du säljer, men är inte säker på att det är rätt för honom.
- Lösningsmedveten: Din prospekt vet vilket resultat han vill ha, men inte att din produkt ger det.
- Problemmedveten: Din prospekt känner att han har ett problem, men vet inte att det finns en lösning.
- Helt omedveten: Ingen kännedom om något förutom kanske sin egen identitet eller åsikt.
Som vanligt upptäcker vi ofta att de ”nya” utmaningarna vi står inför inom digital marknadsföring, till exempel hur man säljer på en blogg, redan har tänkts igenom decennier tidigare.
Ljusa människor som Schwartz och David Ogilvy behövde närma sig sitt arbete på liknande sätt.
Digitala handelspartners är Copybloggers byråavdelning, och vi är specialiserade på att leverera riktad organisk trafik för växande digitala företag.
De fem stadierna av läsarens medvetenhet
Låt oss ta en titt på hur de fem stegen av medvetenhet kan hjälpa dig att skapa innehåll som fungerar för dina marknadsföringsmål.
Detta innebär att vi när vi bloggar inte går in på att direkt sälja till varje publikmedlem som engagerar sig i vårt innehåll.
Istället använder vi en mängd olika strategier – både direkta och indirekta – för att argumentera för erbjudandet när tiden är rätt.
1. De mest medvetna
De mest medvetna är långtidsläsare som ännu inte är kunder eller kunder.
Det är dessa du kan prata mest direkt med, men du måste se till att de direkta meddelandena inte skadar dina chanser med personer på olika medvetenhetsnivåer.
Strategier
Ta dessa läsare ”off road” för periodiska erbjudandespecifika meddelanden som utformats speciellt för dem, till exempel en säljkanal med högt värde.
Du kan också göra enstaka inlägg med erbjudanden mellan det vanliga innehållet, eller lägga ett PS till en relevant artikel.
2. Produktmedveten
De här personerna är fortfarande inte säkra på om det du erbjuder är rätt för dem, även om du har utbildat dem om det med lite kreativ berättelse.
De vill inte bli påträngda med erbjudandeinformation, eftersom de läggs på i ett tidigare skede av konverteringsprocessen.
Strategier
Om ditt innehåll inte har gjort ditt fall för dig, måste du förmodligen ta ett tillvägagångssätt som mer fullständigt tar itu med potentiella frågor och invändningar. (Den grundläggande e-postsvararen är ett utmärkt verktyg för detta.)
Nyckeln till att lära sig att sälja på en blogg är att leverera verkligt innehåll med oberoende värde som också visar fördelen med ditt erbjudande … med en länk, naturligtvis, till en välarbetad målsida i slutet.
3. Lösningsmedveten
Den här personen har ett behov, prenumererar kanske på din blogg, men vet ännu inte att du erbjuder en lösning på deras problem.
I det här fallet kommer innehållsmarknadsföring att hjälpa enormt. Det här är den perfekta personen att erbjuda en vitbok, gratis rapport, handledning med flera inlägg levererad via e-post, webbseminarium eller annat värdefullt innehåll.
Strategier
Se till att du engagerar den här läsarens uppmärksamhet, vanligtvis via en e-postlista som kan väljas, så att du kan berätta för dem om allt du har att erbjuda.
Detta både håller deras intresse och bygger relation.
4. Den problemmedvetna
Den här personen vet att de har ett problem … men de vet inte du.
De har ännu inte blivit övertygade om att prenumerera på din blogg och inleda en relation med dig. De kan ha kommit via en sökmotor eller via en social mediakanal.
Den viktigaste punkten är att de ännu inte känner eller litar på dig.
Starkt innehåll med oberoende värde är avgörande för alla i din publik, men det är dessa människor som mest behöver se värdet på förhand för att komma ombord som prenumerant.
Strategier
Vi har täckt det här ämnet en hel del genom åren, så om du är en ny läsare som vill lära dig hur du skapar rätt innehållsstrategi för att sälja på en blogg, har vi en e-bok för dig …
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.
5. Den helt omedvetna
Det här är din typiska kalla sociala medietrafik, den typ som kan komma in från Twitter eller LinkedIn.
De letar inte nödvändigtvis efter något om dig eller ditt erbjudande … de svarar bara på ett innehåll du lägger ut.
Det är därför jag inte föredrar click-baiting med off-topic innehåll.
Visst, du kanske får några länkar och delningar, och det är bra. Men det är mycket bättre att få din perfekta publik, inte bara den som dyker upp.
Strategier
När du lär dig att sälja på en blogg, skapa innehåll som är speciellt utformat för att locka uppmärksamhet. Men du måste hålla det relaterat till dina slutmål.
Trafik bara för trafikens skull är ett slöseri med tid när du säljer något annat än annonser – och vi vet alla att reklamspelet är svårt att vinna online.
Värde först när du säljer på en blogg
Oavsett vilket stadium du befinner dig i, måste innehållet som lockar publiken i första hand erbjuda värde – att lära sig att sälja på en blogg kan vara så enkelt.
Att obevekligt pitcha från din innehållsplattform är ett affärsdödande misstag för de flesta (om inte alla) av oss.
Återigen, du skapar innehåll för att marknadsföra ditt företag, och det finns ingen anledning att vara blyg för det faktum.
Men om dina inlägg inte erbjuder oberoende värde (berättar mer än att sälja), kommer du att förlora publikens förtroende … och det betyder att du snart inte kommer att ha så mycket publik alls.
Vill du lära dig mer om att blogga som fungerar? Glöm inte att ta vår gratis e-bok nedan!
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.