Verktyg för hantering av sociala medier är döda användbara. Så mycket är klart. Många olika programvaror på marknaden erbjuder schemaläggning, publicering och responshantering för sociala medier, och de flesta har något fantastiskt att erbjuda varumärken och marknadsförare som vill effektivisera sin marknadsföring på sociala medier.
Det är dock en sak att ivrigt registrera sig för ett marknadsföringsverktyg för sociala medier, använda grundfunktionerna och schemalägga ditt innehåll. Det är en annan att verkligen använda dessa verktyg till sin fulla kapacitet, så att du inte bara gör din marknadsföring på sociala medier mer strömlinjeformad, utan också mer effektfull och effektiv.
Vill du få ut det mesta av dina verktyg för hantering av sociala medier? Följ dessa sex steg.
Det här är ett gästinlägg från Mike Alton.
Mike Allton är en Content Marketing Practitioner – en titel han uppfann för att representera hans holistiska synsätt på innehållsmarknadsföring som utnyttjar bloggning, sociala medier, e-postmarknadsföring och SEO för att driva trafik, generera potentiella kunder och omvandla dessa leads till försäljning. Han är en prisbelönt bloggaretalare och författare, och varumärkesevangelist på Agorapuls.
Välj rätt verktyg för att starta
Det finns så många olika verktyg tillgängliga att detta kan vara ett svårt val att göra, att låta varumärken välja verktyg baserat på funktioner som erbjuds, prisnivåer, plattformar som stöds och mer.
Vilket verktyg du än väljer måste erbjuda alla funktioner och plattformar du behöver i en plan och till ett pris du har råd med. Det kommer att finnas några funktioner som du kan behöva som vissa verktyg inte kommer att erbjuda socialt lyssnande, engagemangshantering eller samarbetsfunktioner. Du kan till exempel använda YouTube regelbundet, men ett verktyg du är intresserad av stöder det inte.
När du börjar utvärdera verktyg för hantering av sociala medier kommer du att se att alla har sina egna fördelar och nackdelar. Hela idén är att hitta den som bäst passar dina behov och passar in i din planerade budget.
Så se till att titta på de bästa utmanarna för programvara för hantering av sociala medier och utför en detaljerad jämförelse.
Om du inte är säker på var du ska börja, har Ian Andersons Seriously Social en fantastisk Köpguide för sociala medier här som kan leda dig genom processen.
Dyk djupt redan från början
När du har registrerat dig för ett verktyg, nöj dig inte med ”bara tillräckligt bra” medan du försöker hålla huvudet ovanför vattnet. Gå vidare och dyk in i verktyget och upptäck allt det erbjuder.
Många verktyg erbjuder guidade handledningar, som leder dig genom verktygen med automatiska uppmaningar. Leta efter funktioner som du kanske inte har lagt märke till ännu, som alternativet att tilldela en uppgift till en gruppmedlem eller använda ett sparat svar för att snabba på inkorgens svarstider.
Ibland är det bästa sättet att upptäcka hur du får ut det mesta av ditt sociala verktyg att boka en demo. De bästa verktygen erbjuder vanligtvis gratis demos. En expertteammedlem tar dig igenom verktyget, svarar på alla frågor du har och visar dig hur du kan dra full nytta av alla dess funktioner.
Dessutom delar leverantörer ofta fallstudier om hur företag som ditt använder sitt verktyg. Dessa kan vara en bra källa till idéer och hjälpa dig att skaffa nya taktiker för att få ut det mesta av ditt verktyg för hantering av sociala medier.
Lägg till hela ditt team till verktyget
Om du har mer än en person i ditt team (byrå för sociala medier) eller företag) – internt eller externt – det vill säga att titta över innehållet i sociala medier du publicerar, sätt igång dem med verktyget direkt.
De flesta sociala hanteringsprogram låter dig lägga till flera teammedlemmar till specifika konton, vilket säkerställer att alla har tillgång till det de behöver.
Träna ditt team tidigt i hur du använder det verktyg du väljer och upprätta processer för hur du vill att ditt team ska använda det.
Vill du att teammedlemmar ska tilldela specifika inkorgmeddelanden till sig själva när de svarar, så att alla kan hålla reda på varje meddelande som skickas? Eller kräver du att någon av dina teammedlemmar skickar in inlägg för din granskning (eller kundens granskning) innan de är kvalificerade för publicering?
Bestäm vad som fungerar bäst för dig och implementera sedan dessa system tidigt. Att göra det håller alla på samma sida och hjälper hela ditt team att få ut det mesta av det sociala hanteringsverktyget utan kaos.
Håll kontakten var du än går
De bästa verktygen för hantering av sociala medier har mobilappar som låter dig hålla kontakten när du är på språng.
Jag tror stenhårt på en hälsosam balans mellan arbete och privatliv, men ibland går en stor kampanj live eller en produktlansering och du behöver spendera lite extra tid på att hantera ett inflöde av meddelanden och svar från användare.
Nästan oundvikligt kommer ett inlägg som på något sätt glider förbi din interna granskningsprocess att ha ett stavfel, trasig länk eller något fel som ska lösas. Du vill inte vara strandsatt, väntar på ett läkarbesök eller på ett flygplan, utan dator och oförmögen att lösa ett problem när det dyker upp.
Mobilappen ger den flexibilitet du behöver för att ta itu med allt och allt oavsett var du är.
Dra fördel av den djupgående analysen
De bästa sociala hanteringsverktygen kommer att ha analyser, tillsammans med fantastiska funktioner för engagemang, publicering och schemaläggning, tillgängliga för användare. Dessa analyser kommer att vara bekväma eftersom de kommer att finnas på ett ställe för dig att komma åt utan att hoppa in i varje plattforms ursprungliga insikter.
I många fall kommer analysen här också att erbjuda mer än vad de flesta inhemska insikter kan berätta. Agorapulstill exempel, erbjuder rapportering om saker som community management (eller hur många svar du har gjort på användarnas tweets), din varumärkesmedvetenhet på en given plattform och vilka hashtags som är knutna till mer engagemang på sociala medieplattformar som Twitter.
Använd dessa djupgående, mycket detaljerade analyser till din fördel. De kommer att berätta mer än vad du kan hitta med gratis eller inbyggda verktyg i de flesta fall. Använd denna information för att noggrant spåra effektiviteten av dina sociala kampanjer, utvärdera vilket innehåll och vilka strategier som fungerar bäst för dig, och anpassa och förbättra.
Uppgradera för att få mer funktionalitet
Om du från början registrerade dig för en lägre plan för ett verktyg för hantering av sociala medier, kan du någon gång överväga att låsa upp mer avancerade funktioner genom att uppgradera till en plan på högre nivå.
Vissa verktyg, som AgoraPulse, kommer att ge dig alla funktioner du behöver som en del av alla sina planer, medan en uppgradering gör att du kan lägga till fler användare och sociala konton.
De flesta hanteringsverktyg för sociala medier reserverar dock sina kraftfullare funktioner för Premium-användare, och dessa funktioner kommer att skilja sig från verktyg till verktyg. Vanligtvis faller saker som avancerad analys, anpassade rapporter, användarrollhantering, etc. under kategorin ”premium”-funktioner.
Om det finns en premiumfunktion som kan göra en verklig skillnad i hur du hanterar dina sociala konton, är det vettigt att uppgradera. Vissa planer på lägre nivå är också ganska begränsade när det gäller schemaläggning och inlägg, och om din inläggsvolym växer över konton måste du uppgradera.
Utvärdera hur du använder verktyget
Det är viktigt att regelbundet utvärdera hur du använder verktyget och anpassa ditt teams aktiviteter för att säkerställa att du får ut det mesta av det.
Ofta slutar vi med att använda verktyg för hantering av sociala medier på samma sätt som vi började, så det är bra att ta tid och ta reda på om det finns något du kan göra bättre. Du kan göra dessa utvärderingar var 3-6 månad.
Ställ frågor som:
- Finns det nya funktioner som du inte drar full nytta av?
- Kan du koppla insikter från verktygets analyser direkt till de åtgärder du vidtar?
- Behöver du effektivisera ditt teams arbetsflödesprocess?
Slutsats
Verktyg för hantering av sociala medier används oftast för att helt enkelt schemalägga innehåll i förväg så att det publiceras automatiskt. Men om det är allt du använder dem till, går du nästan säkert miste om något.
Investera lite extra tid i förväg på att välja rätt verktyg och lära dig hur du kan maximera dess potential. Fantastiska verktyg för social hantering kan trots allt göra mer än att bara publicera inlägg enligt schema, så dra nytta av allt de erbjuder.