För entreprenörer som försöker sticka ut i den större publiken räcker det inte för att ha en miljon följare. Du måste kunna mäta effekten av dessa följare på ditt verkliga företag.
Sociala mediejättar som Facebook, twitter och instagram har inte bara minskat avståndet utan gett entreprenörer en möjlighet att få kontakt med riktig publik.
Sociala medier är inte bara en möjlighet att marknadsföra ditt varumärke utan en game changer för din onlineverksamhet. Du kommer att hitta många entreprenörer som du, som har byggt en enorm publik och drivit ett framgångsrikt företag. Du kan också följa tips från aboriginalbluemountains att bli framgångsrika affärsmän
Tricket är att lära av deras framgångar och använda sociala medier för att driva din egen online-verksamhet.
Den här artikeln syftar till att hjälpa de entreprenörer som jagar att förstå beteendet hos sociala medietrafik och mäta framgången för deras sociala mediekampanjer genom google analytics.
Komma igång med Google Analytics
Internet är fullt av guider om hur man installerar google analytics, så jag går inte in på grunderna. Jag skulle hellre beskriva de viktiga möjligheterna att komma igång med google analytics. Nedan är några enkla steg att följa som leder din webbplatstrafik till google analytics.
- Skapa ett Google-konto
- Logga in på google analytics
- Fyll i din webbplatsinformation
- Hämta analysspårningskoden
- Klistra in koden på din webbplats
- Verifiera installationen
När du har slutfört stegen ovan bör du kunna se den verkliga trafiken som kommer till din webbplats.
Varför alla webbplatsägare bör använda Google Analytics
Google analytics är ett gratis verktyg för trafikanalys och används av miljontals webbplatsägare för att segmentera och analysera användarbeteende. Nedan följer några av de viktigaste skälen till varför alla webbplatsägare bör använda google analytics:
- Du kan mäta din webbplats mål genom att definiera mål
- Du kan spåra specifika åtgärder på din webbplats som pdf-nedladdningar eller videouppspelningar
- Användargränssnittet är mycket enkelt och lätt att navigera mellan olika rapporter
- Du kan spåra dina e-handelstransaktioner
- Du kan spåra dina sociala mediekampanjer och se den mest engagerande sociala kanalen
- Mät hur användare interagerar med innehållet på din webbplats
- Du kan se den geografiska platsen för din publik
- Du kan skapa dina egna anpassningsbara rapporter
- Du kan använda din Google Analytics-data för remarketing i AdWords
Det finns flera viktiga saker du kan göra i google analytics beroende på vilken typ av din online-verksamhet. Allt du behöver är att komma överens med statistik och dimensioner.
Spåra kampanjer i sociala medier
Kampanjer på sociala medier spelar en viktig roll för att driva värdefulla kunder till ditt företag. Den avgörande punkten är att ta reda på vilken social mediakampanj som presterar exceptionellt och vilken som inte gör det.
Att spåra kampanjer i sociala medier är en smärtfri och enkel process i google analytics. Det enda kravet är att du ska spåra din webbplatstrafik med google analytics.
UTM-taggar i google analytics är praktiska när du spårar en anpassad kampanj. Den består av tre mycket viktiga parametrar som skickar besöksinformation till google analytics. Dessa taggar bäddas in i slutet av kampanjen, som börjar med ett frågetecken(?) och avgränsas med et-tecken(&).
http://example.com?utm_source=social&utm_campaign=winter_sale&utm_medium=facebook
Parametrarna utm_source, utm_medium och utm kampanjbyggare krävs för varje anpassad webbadress och ordningen de placeras i spelar ingen roll. När du spårar dina anpassade kampanjer rekommenderar vi att du använder ett verktyg för att skapa webbadresser.
Ett av mina favoritverktyg för att bygga webbadresser är utm.io, eftersom det är mer användarvänligt och lätt att förkorta webbadresser när du taggar dem.
Att använda ett verktyg bäddar inte bara in utm-taggar utan förkortar också långa anpassade webbadresser. När du startar dina sociala mediekampanjer kan du sedan se kampanjrapporter i google analytics genom att navigera till Förvärv >> Kampanjer >> Alla kampanjer.
Förstå analysrapporterna för marknadsförare på sociala medier
För en marknadsförare i sociala medier är det viktigt att kunna förstå google analytics rapporter om sociala medier. Den innehåller data relaterad till trafik som kommer från alla sociala mediekanaler och hur olika sociala mediekanaler bidrar till en konvertering.
Segmentera trafik för sociala medier
De sociala mediernas rapporter ingår redan i kanalrapporterna(Förvärv>All trafik>Kanaler), men för att få en bättre förståelse för din sociala trafik kan du skapa ett segment för att isolera all trafik som kommer från sociala webbplatser.
Identifiera bästa sociala mediekanaler
En av de största utmaningarna skulle vara att bestämma de bästa sociala mediekanalerna som leder till fler konverteringar. Funktionen Google analytics rapporter för sociala medier är användbar för att avgöra vilken social kanal man ska fokusera på och vilken man ska säga hejdå till.
Som du kan se på bilden ovan driver YouTube en stor del av trafik jämfört med andra kanaler. Men när vi tittar på snittet. sessionslängd och sidor/session är det tydligt att youtube-besökare inte interagerar mycket med innehållet.
Även om Facebook-, reddit- och Google-grupper har färre sessioner har deras användare en högre interaktionsprocent med webbplatsens innehåll. Från ovanstående data kan vi anta att våra potentiella kunder kommer från kanaler med fler webbplatsinteraktioner. Vi tenderar att fokusera mer på dessa kanaler för att få mer trafik och därmed konverteringar.
För att verifiera vilken social kanal som driver de flesta konverteringar, navigera till Förvärv >> Socialt >> Konverteringar.
Förstå beteendet hos besökare på sociala medier
En catchy titel och en bild räcker för att driva trafik från sociala mediekanaler men att förstå vad denna grupp besökare gör på din webbplats är lite svårt.
Lyckligtvis visar användarflödesrapporten i google analytics resan för sociala medietrafik på din webbplats. Vilken var målsidan för den aktuella sessionen, vart de navigerade nästa och slutligen utgångssidan.
Du kan komma åt användarflödesrapporter i google analytics genom att navigera till Förvärv >> Socialt >> Användarflöde.
Det här diagrammet visar de sociala mediekanalerna som leder trafik och beteendet hos varje kanals besökare på din webbplats.
Från rullgardinsmenyn för sociala nätverk kan du ändra dimensionen för att ställa in ”Kampanjer” och se vilken kampanj som är mer engagerande. I huvudsak kan du bestämma vilken kanal som fungerar för dig och vilken som bara förbrukar dina värdefulla resurser.
Du kan utforska användarflödesrapporter ytterligare för att bygga tratt för vilken sida som helst och förstå vilken uppsättning sidor en användare tittar på för att uppnå ett specifikt mål.