Tanken bakom inramningseffekten är att hur något presenteras för publiken påverkar individers val. Rameffekten initieras när marknadsförare presenterar data på ett sätt som skulle tilltala deras publik.
Ett typiskt exempel på en inramningsstrategi som används av företagsägare och marknadsförare är att omformulera negativ information om deras produkt mer fördelaktigt. Alternativt kan du fokusera på de negativa aspekterna av din konkurrents styrkor. Båda dessa exempel omarbetar data för att presentera mer övertygande.
Om en produkts eller tjänsts information presenteras och ramas in på ett effektivt sätt kan det påverka försäljningen positivt. Följande är några idéer för att använda inramningseffekten i marknadsföring.
Det är hur du ramar in det
Med inramningseffekten kan marknadsförare påverka kundernas val och i slutändan deras utgiftsvanor. Rameffekten innebär en kognitiv bias där en persons hjärna gör bedömningar angående information baserat på hur den informationen presenteras. Den använder det faktum att människor tenderar att reagera olika på samma data beroende på om den presenteras i ett positivt eller negativt ljus.
Hur ett försäljningsargument är konstruerat och ställt är avgörande. Olika saker spelar in när man ramar in något, från formuleringar till bilder. Till exempel, istället för att säga ”Vi är den tredje bästsäljaren på marknaden”, varför inte säga ”Vår produkt är en av de tre bästsäljarna på marknaden?”
Dessutom är människor mycket mer benägna att engagera sig i information porträtteras visuellt till skillnad från information som endast presenteras i textform. När du levererar din produkt är det därför viktigt att du inkluderar tydliga fotografier, diagram och andra former av visuellt innehåll och att du håller antalet ord du använder till ett minimum.
En tilltalande bild
Du måste rama in marknadsföring och marknadsföring av dina produkter och tjänster i en stil som tilltalar potentiella kunder. Du kan åstadkomma detta genom att följa tipsen nedan.
En unik upplevelse
Konsumenter gillar produkter som har förmågan att tilltala deras önskemål och intressen. Du kan framkalla önskvärdhet genom att belöna lojala konsumenter med freebies eller gåvor. Det är en naturlig mänsklig instinkt att vilja betala tillbaka de tjänster som ges. Gåvan ska dock vara så unik som möjligt.
Det är viktigt att rama in din gåva för att få mottagaren att känna sig unik och speciell. Till exempel, när en konsument köper något av dig, kan du ge dem en personlig kopp. Som ett resultat betalar konsumenterna tillbaka din vänlighet genom att återvända till din butik och göra ett nytt köp.
Lär känna dina konsumenter
Att marknadsföra en produkt till en specifik demografi kräver att man tar hänsyn till deras preferenser. Flera faktorer påverkar en individs preferenser, såsom smak, preferenser och anlag. Se därför till att din produkt ramar in dina kunders preferenser.
Lär dig vad en kund gillar och inte gillar med en produkt eller tjänst som du erbjuder. Försök att fokusera på de funktioner i ditt föremål som är mest tilltalande för dem. Till exempel fann de att din produkt var billigare än liknande som erbjuds av konkurrenter.
Därför måste du se till att dina annonser ramar in på ett sätt som förmedlar budskapet att dina varor ger bättre valuta för pengarna.
Associera produkter med en livsstil
Livsstilsmarknadsföring kan vara mycket fördelaktigt för ett brett spektrum av företag. Men du måste först känna till dina kunders värderingar och mål för att marknadsföra ditt företag till dem på ett effektivt sätt. Syftet med livsstilsföretag är att inspirera, vägleda och motivera kunder i deras strävan efter ett bättre sätt att leva.
Konsumenternas önskan att känna sig som en del av en viss social grupp är något som livsstilsföretag drar nytta av. Människor blir fästa vid varumärken när de har ett känslomässigt band med dem. Till exempel, Coca-Cola ramar in sin reklam för att marknadsföra produktens glada image till konsumenterna.
Produktens värde
Överväg att debitera kunder baserat på produktens värde snarare än dess kostnad. Värdebaserad prissättning baseras på styrkan i de fördelar du kan visa för kunderna. Du kan till exempel utforma din marknadsföringskampanj på ett sådant sätt att den indikerar att din produkt har ett bättre värde. Även om det till en början är dyrare eftersom eftermarknadsservicen som du tillhandahåller är mer omfattande.
Inramning är väsentligt
Hur du ramar in och presenterar din produkt kommer att påverka om du lyckas med försäljningen eller inte. Det beror på att varje produkt har både bra och dåliga egenskaper. Ditt mål är att få dem att tro att din produkt erbjuder det bästa värdet jämfört med de som dina konkurrenter tillhandahåller.