En start utan effektiv marknadsundersökning är som ett fartyg som reser offshore utan kompass.
Därför kan den tappa riktningen efter ett tag och kan försvinna mitt i ingenstans. Marknadsundersökningar för en startup gör det möjligt för företagare att gissa vad som krävs för att få sin verksamhet att växa. Att göra marknadsundersökningar för en startup ger en möjlighet att analysera sin position på dagens konkurrensutsatta marknad.
För att lära dig mer om startup marketing kan du besöka vår startup marketing blogg och få detaljerad information från våra artiklar om de senaste trenderna och olika idéer för startup marknadsförare.
Det är viktigt att kontrollera om din produkt eller tjänst uppfyller de riktade kundernas behov om du arbetar i en startup. På så sätt kan du förstå om det är troligt att din produkt eller tjänst kommer att få en långvarig plats på marknaden. Du bör hitta svar på de viktigaste marknadsundersökningsfrågorna för nystartade företag och hitta den bästa vägen för ditt företag med en effektiv marknadsföringsprocess.
Om du vill lära dig mer om hur du gör marknadsundersökningar för ett nytt företag, fortsätt att läsa vår artikel. I den här artikeln fokuserade vi på att informera dig om vad marknadsundersökningar är? Du kommer också att samla kunskap om stegen i marknadsundersökningar.
Vad är marknadsundersökningar?
Du har bara en idé om ett startup men du är rädd att det inte kommer att vara hållbart på den konkurrensutsatta marknaden. För att undvika detta måste du göra marknadsundersökningar innan du vidtar en åtgärd.
Marknadsundersökning är processen att samla information om vad som händer på marknaden. Det inkluderar att undersöka marknadsdynamiken för att känna till dina konkurrenter, potentiella kunder och marknadsförhållanden.
Att söka efter trenderna, lära sig om andra företag med liknande produkter eller tjänster, undersöka andras priser och marknadsföringsmetoder och få information om dina potentiella kunder ingår i marknadsundersökningen för start.
Vilken chans att du kan nå en stor mängd kunskap gratis på internet. Allt du behöver göra är att känna till stegen som du kommer att följa i processen med marknadsundersökningar. Sedan kan du bestämma dig för den bästa vägen för utvecklingen av ditt företag.
Var ska du sälja din produkt eller tjänst? Är det en specifik region eller ett större område? Om du vill sälja din produkt eller tjänst i en specifik region är det bättre att samla information om regionen och dina potentiella kunder. Om du känner dem bättre kan du tillhandahålla dina produkter och tjänster bättre.
Oavsett om du vill starta ett företag eller utöka ditt småföretag, kommer marknadsundersökningar definitivt att göra ditt företag upprörda när du vidtar nödvändiga åtgärder och följer de procedurer som fastställts efter marknadsundersökningen.
Steg för marknadsundersökningar för nystartade företag
Det finns ingen chans att misslyckas om du följer stigen noggrant. Här har vi listat huvudstegen som beskriver hur man gör marknadsundersökningar för en startidé i detalj.
1. Definiera syftet med marknadsundersökningen
Bland flera skäl till varför marknadsundersökningar är avgörande för nystartade företag, måste du definiera dina syften med att göra marknadsundersökningar. Vill du göra intern forskning för att undersöka problemen? Så du kan sätta en bättre strategi för framtiden. Å andra sidan kan man fokusera på extern forskning för att analysera drivkrafter och barriärer på marknaden?
Intern marknadsundersökning syftar mest till att öka försäljningen och intäkterna. Denna analys fokuserar på tidigare erfarenheter för att minska riskerna för framtida steg. Å andra sidan handlar extern marknadsundersökning om analys av miljön och marknaden där du driver ditt företag.
Att leta efter marknadstrender och andra företags aktiviteter ingår i extern forskning.
Beroende på din inriktning bör du tillämpa den rätta metoden som behövs för en hållbar affärstillväxt. För det första är det viktigt att skapa en effektiv marknadsundersökningsplan. Denna plan bör ha ett väldefinierat syfte som kommer att spara både tid och pengar.
2. Ställ rätt frågor
När du skapar din affärsplan genom marknadsundersökningar finns det några grundläggande frågor att besvara. Om du är på väg att fatta ytterligare beslut, tänk efter två gånger och svara på en uppsättning frågor om dina framtida tillvägagångssätt och aktiviteter. Här är några förslag på frågor för välplanerad marknadsundersökning:
- Vilken är den potentiella storleken på min marknad?
- Vilka är mina konkurrenter och hur stora är de?
- Finns det någon nisch som mitt företag kan fylla?
- Vad är den uppskattade marknadsandelen för mitt företag och mina konkurrenter?
- Finns det något unikt för min verksamhet som kommer att vara fördelaktigt?
3. Analysera konkurrenterna och potentiella marknaden
Marknadsundersökningar bör börja med en titt på hela branschen och den potentiella marknaden för att specificera de företag som tillhandahåller liknande produkter eller tjänster till dina potentiella kunder.
Det första du bör göra är att fastställa dina konkurrenter och analysera deras affärsaktiviteter för att ta reda på deras styrkor och svagheter.
Du måste också använda olika analysverktyg och mätvärden för att göra effektiv marknadsundersökning. Försök att välja de bästa verktygen som du kommer att ha större nytta av under hela processen.
Du kan kolla in vår artikel om de bästa marknadsföringsanalysverktygen som gör din verktygsvalsprocess snabbare och enklare genom att erbjuda de bästa analysverktygen speciellt för nystartade företag och småföretag.
Genom ett verktyg för marknadsutforskare kan du också kolla trenderna i branschen. Lär dig vilka drivkrafter och hinder som finns på marknaden. Du kan också dra nytta av nyckeltal för att förstå om någon verksamhet går bra och vad som behövs för hållbarhet.
Vår relaterade artikel informerar oss om de väsentliga KPI:erna för startup-marknadsföring, vilket är mycket viktigt för regleringen av arbetet.
Om du vill veta mer om dina konkurrenter och deras affärsrörelser kan du använda de verktyg som följer deras sociala nätverk, kommentarer, mediasynlighet och varumärkesutvecklingsprocess.
Om du är begränsad av pengar, oroa dig inte för det eftersom detta är så normalt för de flesta nystartade företag. Försök därför att välja ett verktyg som du som mest kan dra nytta av.
4. Analysera den potentiella publiken
När du har lärt dig tillräckligt mycket om marknaden och konkurrenterna är det nu dags att tänka på dina potentiella kunder. Vem är din målgrupp? Vilken är din ideala kundprofil?
Varje företag utan att undersöka den potentiella kunden kommer med stor sannolikhet att misslyckas efter ett tag. Om du vill locka människors uppmärksamhet måste du veta mer om dem.
Huvudsyftet med alla företag är att skaffa lojala kunder. Dessa kunder kommer att öka avkastningen. Du bör vara uppmärksam på dina kunders personligheter, preferenser och intressen för att hålla dem lojala mot ditt företag och optimera din försäljning.
Genom en väl utformad disposition av din målgrupp blir det lättare för dig att möta deras förväntningar med specialerbjudanden och skräddarsydda planer.
Du bör också uppskatta den totala marknadspotentialen, marknadssegmenteringen och storleken på målgruppen eftersom det hjälper dig att förstå dina potentiella kunders behov och preferenser bättre.
Dessutom bör du också vara uppmärksam på dina konkurrenters webbtrafik. Försök att jämföra det med ditt för att se om det du gör för närvarande är tillräckligt för att generera potentiella kunder.
Slutsats
Om du är ett litet företag eller en startup är det avgörande att göra effektiv marknadsundersökning för att planera dina digitala marknadsföringsstrategier och för att fatta ytterligare beslut.
Det är vettigt att samla information om branschen, konkurrenter och målgrupp innan du lägger din tid och pengar på ditt företag.
För att öka din försäljning och intäkter genom att locka fler människor till ditt varumärke måste du ta intelligenta steg. Om du gör marknadsundersökningar för din startup råder det ingen tvekan om att du kommer igång i näringslivet. Kontrollera också de bästa digitala marknadsföringsbyråerna för startups lista för vidare läsning.