När du kontaktar investerare eller potentiella kunder är ditt företags pitche avgörande för att få jobbet eller få investeringsfinansiering. Med bara en hissresa för att få fram de viktigaste punkterna i din affärsplan, kan det perfekta försäljningsargumentet verka skrämmande eller nästan omöjligt att göra.
De dåliga nyheterna: Många människor kämpar med att överhuvudtaget få ihop en pitch, medan andra kämpar med att finslipa sitt spel eller hålla det publikrelevant.
De goda nyheterna: Ramon Ray råkar döma spitchtävlingar då och då, och har gett oss sin insikt i hur man formulerar den ideala affärs- eller säljpitchen. Här är de 8 bästa sakerna att tänka på så att du kan skapa den perfekta tonhöjden:
1. Delta i Pitch-tävlingar –
Ja, det här är en grej! I pitch-tävlingar kan du och andra småföretagare slänga runt dina affärsplaner, idéer och pitches och se om de fångas. Bortsett från ordlekar fungerar dessa tävlingar som ett utmärkt tillfälle att inte bara öva på att berätta för folk om ditt företag, utan du har chansen att faktiskt skörda fördelarna med investeringar om du vinner! Pitch-tävlingar inkluderar faktiska potentiella investerare, vilket innebär att du kan gå in för att träna och gå därifrån med finansiering för ditt lilla företag.
2. Gör anslutningar –
Med pitchtävlingar kan du skapa kontakter även om du inte går därifrån med en vinst. Även om de dömande investerarna inte väljer dig och din försäljningsargument, finns det vanligtvis investerare närvarande som kan vara intresserade av dig och ditt företag. Dessa kopplingar kan sedan leda till investeringar och finansiering för att få igång ditt företag. Förutom investerare kommer du att träffa andra småföretagare och nätverka med människor som går igenom samma saker som du är i småföretagarvärlden. Du kan potentiellt kasta runt idéer och brainstorma med andra, bara förbättra din verksamhet på vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=i6tU-FyawHc3. Personlig Pitch –
Se till att du skapar kontakter med dina potentiella investerare. Om du har repeterat ditt spel så mycket att du låter robotisk, kan du inte få kontakt med dem och få dem att bli intresserade och investerade i ditt företag eller varumärke. Även om du vill känna till din pitch och känna till den väl, måste du öva på att bekvämt föreslå den och skapa dessa person-till-person-kontakter hela tiden så att du drar intresse från personerna du försöker sälja.
4. Lär känna din målgrupp –
Beroende på typen av din tonhöjd kan du behöva skapa alternativa versioner av den. Om du pratar med investerare måste du koncentrera dig på målen för företaget och vad deras bidrag skulle göra för att hjälpa dig att nå dessa mål. Gör en tydlig bild av vart deras pengar tar vägen. Om du pratar med potentiella kunder försöker du verkligen sälja dem på din produkt eller tjänst. Se till att du målar en bra bild av vad du har att erbjuda så att de i slutändan kommer att lämna med ditt budskap i handen och sina pengar i din hand. Att kunna ha en solid pitch-grund som du kan ändra för din publik är viktigt och kan gynna dig mycket.
5. Känn till reglerna –
För en pitchtävling är det viktigt att du förstår riktlinjerna och reglerna innan du går in. Detta gäller även för verkliga investeringsmöjligheter. Du måste känna till reglerna för hur investeraren fungerar för att justera din pitch för att på bästa sätt tilltala dem och vad de gör. Du vill inte blint bjuda in en investering på 100 000 USD till ett företag som är känt för att bara investera 10 000 USD mot nya kunder. Känn din publik och gör din forskning för att känna till reglerna.
6. Håll koll på tiden –
Hantera den tid du har för att ge din pitch klokt. De faller inte i kategorin hissprat för ingenting. En säljpresentation av något slag är inte mer än 2-3 minuter lång, så du vill träffa de viktigaste och mest relevanta punkterna under den korta tidsperioden. Fastna inte i detaljerna, annars riskerar du att slå ut innan du ens har kommit igenom ditt spel. Ta dig tid, men använd den klokt för att landa investeringarna!
7. Var tydlig i din avsikt –
Se till att din pitch är tydlig och rakt på sak, tillräckligt så att det är uppenbart vad ditt företag gör, löser eller erbjuder. Om din pitch har för mycket ludd för att försöka få försäljning, kommer potentiella investerare eller kunder inte att tydligt kunna berätta vad du har att erbjuda. Din publik kan gå vilse i överflöd av detaljer och bli avstängd av ditt företag som ett resultat. Kom ihåg att du försöker fånga deras intresse snabbt och sedan kan de ställa uppföljningsfrågor där du kan gå in på mer detaljer.
8. Ge exempel —
Var inte rädd för att ge ett exempel eller två i din pitch. Ja, du är begränsad i tid, men om du strategiskt placerar exempel ger du inte bara bevis, utan du kan också göra dina poäng tydliga. Du tar då hand om två aspekter samtidigt, sparar tid på lång sikt och får in informationen där.