Nyfiken på YouTubes intäktsgenerering? Det är möjligt att tjäna miljontals dollar på YouTube; till och med 9-årige Ryan Kaji kan göra det.
Du skapar inte bara en video, redigera denladda upp det och börja på magiskt sätt tjäna pengar – det finns mycket mer i det än så.
Såväl som bli en YouTube-partnersom ger dig tillgång till annonsintäkter och andra funktioner, kan du utnyttja din publik någon annanstans.
Vi ska titta på sex alternativ för att generera intäkter på din nya eller befintliga YouTube-kanal.
Låt oss komma igång med det mest lönsamma och skalbara alternativet och arbeta ner till listan med minst potential för att få intäkterna att rulla in.
Ditt första alternativ kommer direkt.
Taktik #1: Starta din egen videoströmningssajt
När du väl har fått en framgångsrik YouTube-kanal är förmodligen det mest lönsamma sättet att börja tjäna pengar på värd ditt bästa innehåll på din egen streamingsida.
Det är mycket att ta in, så låt oss bryta ner det.
YouTube är en fantastisk plattform för att bygga din publik och skapa engagemang kring ditt innehåll. Men det är inte den bästa plattformen för att tjäna pengar på video. De ständiga algoritmuppdateringarna, och YouTubes partnerprogram, tillsammans med det faktum att du inte äger din publik på YouTube, gör det väldigt svårt att bygga en stabil, skalbar verksamhet på YouTube.
För att börja tjäna pengar på dina videor kan du starta din egen webbplats för videomedlemskap och tjäna pengar på ditt innehåll med hjälp av prenumerationer, engångsköp, uthyrning och mer.
För att få en uppfattning om hur man får detta att fungera har vi ett exempel för dig.
YouTubes intäktsgenerering Exempel: Sarah Beth Yoga
Sarah Beth Yoga började med att den tidigare modellen laddade upp några yogavideor till YouTube.
Bildkälla: Sarah Beth Yoga
När hennes följare på YouTube växte, började hon skapa sin egen medlemswebbplats plus en mobil- och tv-app för att ge sina fans och andra yogisar enkel tillgång till hennes innehåll.
Bildkälla: Youtube
Hon lägger fortfarande regelbundet upp videor på sin YouTube-kanal och använder dem för att marknadsföra sin egen webbplats, som i skärmdumpen ovan och den nedan.
Bildkälla: Youtube
För att säkerställa att hennes betalande medlemmar får mer värde skapar hon längre videor för sin videoströmningswebbplats.
Bildkälla: SarahBethYoga
Sarah Beth slår helt ihjäl det när det kommer till att använda sin framgångsrika YouTube-kanal för att generera intäkter på en annan videovärdplattform.
Vi har en annan idé om intäktsgenerering på YouTube härnäst.
Taktik #2: Utnyttja YouTube-kanalmedlemskap
För att generera pengar direkt på YouTube kan du ladda dina fans till vara medlemmar i din kanal.
När du träffar urvalskriterier, du kan skapa en betalvägg på ditt YouTube-innehåll så att bara dina betalande medlemmar kan komma åt det du skapar.
Det är värt att notera att YouTube minskar med 30 % av intäkterna som du genererar genom medlemskap.
Låt oss kolla in en kreatör som får kanalmedlemskap att fungera för dem.
YouTubes intäktsgenerering Exempel: Anna Yakimenko
Anna Yakimenko är en Milano-baserad rysk modevloggare.
Bildkälla: Youtube
På hennes YouTube-kanal kan du gå med och få en rad förmåner, beroende på vilken av de fem nivåerna du väljer.
Bildkälla: Youtube
Baserat på hur mycket du betalar, du kan komma åt exklusivt videoinnehåll och rabattkoder för varor, samt personlig moderådgivning på de högre nivåerna.
Sedan hon lade till medlemskap på sin YouTube-kanal har Anna fördubblat intäkterna hon genererar på plattformen.
Vill du lära dig en annan taktik för att tjäna mer pengar på din YouTube-kanal?
Taktik #3: Sälj dina egna märkesvaror
Efter att ha spenderat tid på att skapa och finslipa ditt varumärke och budskap kan du dra nytta av det arbetet och sälja dina egna märkesvaror.
Du måste välja dina produkter noggrant och sedan bestämma hur du ska lagerhålla och utföra dina beställningar.
För att få intäkterna att rulla in kan du prata om dina varor i dina videor och lägga till länkar till din onlinebutik så att dina fans kan köpa in ditt varumärke.
När du har planerat dina varor kan du maximera potentialen för din försäljning genom att använda e-postadresserna som du samlar in från kunder för att skicka uppföljande e-postmeddelanden som marknadsför resten av ditt erbjudande.
Vi visar dig hur en berömd YouTuber arbetar med sina varor.
YouTubes intäktsgenerering Exempel: Marques Brownlee (MKBHD)
Marques Brownlee är en berömd YouTuber med över 14 miljoner prenumeranter på sin kanal.
Bildkälla: Youtube
Som teknisk vloggare och recensent har han skapat ett starkt varumärke för sig själv genom åren – hans miljoner och åter miljoner videovisningar är ett bevis på hans popularitet.
Bildkälla: Youtube
I kommentarsavsnittet för var och en av hans videor släpper Marques en länk tillbaka till sin varubutik, som du kan se i skärmdumpen ovan.
Bildkälla: Bomullsbyrå
Väl där kan du köpa coola t-shirts som passar in i hans varumärke och slogans och för varje såld vara får Marques en del av rean.
Ett alternativt sätt att optimera värdet varje kund tillför till ditt företag skulle vara att skapa din egen e-handelsbutik och länka till den sidan istället.
Går vi vidare till nästa alternativ måste vi generera intäkter med YouTube.
Taktik #4: Få sponsring från populära varumärken
När dina videor blir populära på YouTube och du blir en influencer kan du börja teckna sponsringsavtal.
Varumärken letar efter influencers som har en koppling till sin publik och ber dem att prata om sin produkt och marknadsföra den för de som tittar på deras videor.
Naturligtvis får skaparen betalt för denna typ av reklam och varumärken förstår värdet av den förtroenderelation som en influencer har med sin publik.
För att få ett sponsringsavtal måste du arbeta med ditt engagemang på sociala medieplattformar och YouTube för att visa att din publik är aktiv och interagerar med dig.
Vi har en skapare som har gjort just det.
YouTubes intäktsgenerering Exempel: iJustine
iJustine är en enormt populär teknik- och livsstilsvloggare med nästan 7 miljoner prenumeranter på hennes kanal.
Bildkälla: Youtube
På grund av hennes enorma publik som är intresserad av tekniska recensioner, gav iRobot henne i uppdrag att göra en uppackning av Roomba i7+.
Bildkälla: Youtube
Varumärket når en publik som de kanske inte kan få kontakt med genom traditionella marknadsföringskanaler och iJustine tjänar pengar genom att visa produkten för dem.
Vår femte taktik för att tjäna pengar via din YouTube-kanal är på väg.
Taktik #5: Använd Super Chat och Super Stickers
Youtube lanserade funktionerna Super Chat och Super Stickers redan 2017 som ett annat sätt för kreatörer att generera pengar på sitt innehåll.
Superchatt och klistermärken generera inkomster på livestreamade videor, låta dina fans betala för att kunna lyfta fram deras kommentar och ibland få den fäst högst upp i chattflödet.
Som med andra funktioner för intäktsgenerering på YouTube måste du vara kvalificerad för partnerprogrammet för att aktivera Supers och plattformen behåller 30 % av allt som doneras.
Så här gör en innehållsskapare framgång med sin Superchatt.
Exempel på YouTubes intäktsgenerering: Matt Kohrs
Matt Kohrs har byggt upp en fanbas på över 300 000 prenumeranter på sin kanal, där han vloggar och livestreamar om ekonomi och investeringar.
Bildkälla: Youtube
Under hans livestreams kommer fansen att kommentera i hans chattflöde och donera pengar samtidigt.
Bildkälla: Youtube
På skärmdumpen kan du se att ett fan donerade $5 för att lämna en kommentar, och det fanns många fler sådana under streamen.
Faktiskt, enligt data från Playboardtjänade Matts kanal honom enorma $66 219 i maj 2021.
Bildkälla: Playboard
Det finns definitivt potential att få in några seriösa pengar om du arbetar med dina YouTube-liveströmmar.
Vi har ytterligare en intäktsström för att maximera när du använder YouTube.
Taktik #6: Använd Google AdSense
Det sista alternativet för intäktsgenerering vi har för dig är att visa annonser på ditt videoinnehåll.
Det finns en rad olika annonser du kan ha på ditt innehåll och du kommer att få behålla en del av intäkterna som YouTube tar.
Här är de olika annonsformaten som YouTube erbjuder:
Bildkälla: Google
Så här ser de ut i verkligheten.
YouTubes intäktsgenerering Exempel: Nick Nimmin
Nick Nimmin är en YouTuber som skapar videor med tips, tips och råd om hur du får ut det mesta av YouTube.
Bildkälla: Youtube
Han har nästan 800 000 prenumeranter och vi kan säga att han är en YouTube-partner eftersom han inte bara har annonser på sina videor, utan han erbjuder också medlemskap som Anna, som vi tittade på lite längre upp.
Innan hans video ger tips om hur du presenterar dig själv i kameran får du en annons baserad på den information som Google har om dina internetvanor.
Bildkälla: Youtube
Nick kommer att tjäna pengar genom att visa dessa annonser i början av sina videor.
Nu över till dig
Det borde ha fått din intäktsgenererande juice att flöda.
Vi har presenterat en rad idéer för att öka din inkomst genom att använda din YouTube-kanal.
Det mest lönsamma alternativet är i allmänhet att värd ditt innehåll på en videovärdplattform som Uscreen, där du kan få betalt för ditt innehåll och få kontakt direkt med medlemmar av din publik.
Som en kunnig affärsperson eller blivande entreprenör för sociala medier kommer du att förstå vikten av att diversifiera din inkomst och du vet att du måste göra en blandning av dessa alternativ.
Vilka intäktsströmmar passar din publik?
Låt oss veta genom att lämna en kommentar nedan.