I vår internetålder är konkurrensen i branschen hårdare än någonsin. Potentiella kunder har en värld av information till hands och de fattar sina köpbeslut baserat på sin egen forskning. Så hur skiljer du dig från dina konkurrenter och bevisar att du är företaget att göra affärer med? Ett viktigt sätt att göra detta är genom att främja solida personliga relationer med dina kunder.
Även om det här svaret verkar enkelt på ytan, finns det många detaljer som kan göra eller bryta dina kundrelationer. En dålig kundupplevelse leder inte bara till att en kund springer till närmaste konkurrent, utan det kan till och med sprida ett dåligt namn för dig över sociala medier – för trots allt, vem vänder sig inte till Facebook för att ventilera om en stressig upplevelse? Här har vi samlat några av de bästa sätten att bygga starka relationer med dina kunder så att du kan skapa en lojal kundkrets och en positiv företagsbild.
Utbilda dina anställda
Är dina anställda vänliga och hjälpsamma, med utmärkta kommunikationsförmåga och en förmåga att lösa problem? Är de experter på alla dina produkter och tjänster? Har de goda kunskaper om alla dina policyer och rutiner så att de inte missleder kunder av misstag? Grundligt utbilda säljare och/eller kundtjänstrepresentanter är det första stället att börja om du siktar på att bygga bättre kundrelationer.
Dina anställda är ditt företags ansikte utåt; respektfulla representanter kommer att bidra till att skapa en tillgänglighet som underlättar dessa kontakter. Dessutom låter dina anställdas kunskap och erfarenhet dina kunder veta att de kan lita på din expertis. Håll dina anställda informerade om varje förändring i dina produkter och rutiner så att de kan förmedla den mest uppdaterade informationen. Du kanske till och med vill genomföra regelbundna utbildningssessioner för att diskutera kommunikationstekniker så att anställda ständigt förbättrar sina relationsfärdigheter.
Lyssna på klagomål
En av de största påfrestningarna på ett förhållande uppstår när en part spenderar för mycket tid på att prata och inte tillräckligt med tid på att lyssna. Detta är sant över hela linjen, men det är särskilt meningsfullt när du har att göra med kundrelationer. Dina kunder vill veta att du tar deras problem på allvar. Genom sympatiskt lyssna på deras behov och klagomål främjar du det förtroende som är så avgörande för alla företag-kundrelationer.
När en kund vänder sig till dig med ett klagomål, börja med att lyssna uppmärksamt. Men lyssna inte bara – försäkra din kund att lämpliga åtgärder kommer att vidtas för att åtgärda problemet. Om deras problem är betydande, erbjuda rabatt på ett framtida köp eller någon annan typ av ”fredserbjudande” för att jämna ut saker och ting, följ sedan upp ett par veckor senare för att säkerställa att de är nöjda med hur du löste deras problem.
Håll kontakten genom att använda ett CRM
Customer Relationship Management-system (eller CRM för kort) är ett annat praktiskt verktyg i ditt relationsbyggande verktygsbälte. A CRM kan hjälpa dig att hålla reda på dina kunder, deras information och all kommunikation du har haft med dem. Detta hjälper dig att hålla ordning så att du inte upprepar någon information de har hört tidigare om du ringer ett telefonsamtal.
Ett CRM håller också dina anställda på samma sida, eftersom de loggar kommunikation i databasen för bättre samordning. Detta förhindrar alla sammanblandningar som kan göra att en kund förbises eller bombarderas med telefonsamtal. Att tajma din kommunikation är en kritisk aspekt för att främja kundrelationer, så implementera ett CRM för att säkerställa att dina telefonsamtal är snabba men inte överdrivna.
Belöna trogna kunder
Har du kunder som köper av dig regelbundet? Visa dem hur mycket du uppskattar deras verksamhet genom att erbjuda dem en belöning för deras lojalitet. Relationer måste vårdas; du kan inte bara uppvakta din kund för att få dem in genom dörren och sedan upphöra med alla ansträngningar från din sida. Fortsätt att vinna dem genom att ge dem värdefulla incitament att stanna kvar i ditt företag.
Det finns många sätt att belöna kundlojalitet. Vissa företag använder sig av poängsystem (dvs. om du spenderar X dollar tjänar du poäng som ger dig gratis eller rabatterade produkter), medan andra går den enklare vägen att ta ut ett VIP-program med fast avgift som ger medlemmarna exklusiva förmåner. Oavsett vilken metod du väljer, var säker på att belöningarna du erbjuder är värdefulla för dina kunder men ändå är tillräckligt lönsamma för att de inte sätter dig i negativa siffror.
Att främja sunda, varaktiga relationer med dina kunder är ingen lätt uppgift. Det kräver kontinuerligt underhåll och uppmärksamhet. Men ansträngningen du lägger ner på att hålla öppna kommunikationslinjer kommer att löna sig i det långa loppet, eftersom dina nöjda kunder förvandlas till varumärkespromotörer och lojala, livslånga kunder.