Alla företag är beroende av teknik nuförtiden. Antalet SaaS-lösningar från tredje part där ute har gjort den senaste tekniken lättillgänglig även för småföretagsstarter.
När entreprenörer bygger sina tekniska stackar måste de dock vara medvetna om ett par potentiella problem. Det första är säkerhet. Cyberbrottslighet fortsätter att vara ett legitimt problem för alla online. Företag bör vidta nödvändiga åtgärder för att förbättra och upprätthålla cybersäkerhet.
För det andra måste ägare se till att de optimerar sin teknik för småföretag. Med så många tillgängliga alternativ är det lätt att bli begravd under en lavin av 2000-talslösningar. Detta är sant även om de inte alla gynnar dig som de borde.
Här är några förslag på hur små företag kan både optimera och säkra sin digitala aktivitet för att säkerställa att de får ut det mesta av sin teknik.
Börja med ditt Wi-Fi.
Ditt Wi-Fi är den digitala porten till ditt företag. I en tekniktung värld gör detta den till huvudingången till din teknikstack, dina filer, dina data och ditt företag som helhet. Om du vill optimera hur ditt lilla företag fungerar måste du börja med att sätta scenen med en Wi-Fi-lösning av hög kvalitet.
Wi-Fi-experterna på Plume påpekar att detta naturligtvis inkluderar behovet av en stark och pålitlig trådlös signal, men det borde inte stanna där. Precis som fallet är med företagets småföretagsfokuserade WorkPass Wi-Fi-lösning, bör ett bra Wi-Fi-nätverk också vara säkert, lätt att använda och intimt vävt in i ditt företags struktur.
Genom att använda en Wi-Fi-lösning för småföretag av hög kvalitet kan du samtidigt utnyttja enkelheten och lättheten hos routrar för bostäder samt eldkraften hos en internetanslutning på företagsnivå.
Wi-Fi för småföretag har potentialen att fungera som en BI-plattform (business intelligence) som samlar in och omvandlar data till handlingsbara insikter. Detta kan hjälpa dig att hantera din arbetsstyrka och kommunicera med gästanvändare. Det kan också hålla hela ditt team engagerat med adaptiv anslutning som är snabb, pålitlig och extremt säker.
Om du vill att ditt lilla företag ska vara produktivt och säkert på samma gång, se till att börja med att använda en välrenommerad och kapabel Wi-Fi-lösning för småföretag.
Upprätta solid cybersäkerhet.
Cybersäkerhet kan vara skrämmande. Behovet av att hålla din teknik säker och säker från hot utifrån är ett ständigt närvarande problem. Många lösningar kan också vara oöverkomligt dyra – men inte alla.
Det finns många små men ändå effektiva sätt att säkra känsliga data samtidigt som du optimerar din småföretagsteknik. Intel föreslår ett halvdussin sätt att göra detta, till exempel:
- upprätta en solid privat Wi-Fi-inställning (se föregående steg) som inte kräver inloggning på några offentliga Wi-Fi-anslutningar;
- hålla hårdvaran uppgraderad hela tiden – och, naturligtvis, se till att ditt team installerar alla programuppdateringar och uppdateringar i tid;
- använda starka lösenord och implementera MFA (multifaktorautentisering) när det är möjligt;
- använda appar som Windows 10 Pro-säkerhet och Norton Antivirus för att blockera oönskad skadlig kod; och
- lära din personal att använda korrekt digital hygien (upprätthålla starka lösenord, installera uppdateringar etc.) när du använder kontorsteknik.
Om du känner att det är för mycket att övervaka alla dessa steg, överväg att använda en Device as a Service-lösning (DaaS) för att öka säkerheten. Detta är en ny typ av tjänst som kombinerar distribution, hantering och IT-stöd för ett företags teknik. Dessa övervakas sedan av en tredjepartsleverantör, som tar det eviga ansvaret från din tallrik.
Hantera din marknadsföring.
Marknadsföring är ett av de enklaste områdena att blöda kontanter och utsöndra ineffektivitet. Detta beror delvis på de subtila och immateriella resultat som marknadsföring kan generera.
Om du har ett säljteam kan du mäta deras framgång i dollar och cent. Du kan tillämpa samma enkla matematik på andra områden. Dessa inkluderar tillverkning, betalning av en revisor eller frakt- och hanteringskostnader.
När det kommer till marknadsföring är det dock lätt att lägga oändliga pengar på saker som innehållsskapande och varumärkesmedvetenhet utan att riktigt veta hur effektiva de är.
Om du vill optimera din marknadsföringsaktivitet är det första du behöver göra att ställa in analysverktyg för att spåra dina resultat. Det finns många sätt att göra detta, inklusive gratisverktyg, som Facebook Pixel och Google Analytics. Dessutom kommer många verktyg, som Shopify eller Mail Chimp, med inbyggda instrumentpaneler för datainsamling.
Naturligtvis är det en utmaning att spåra data i ett dussin eller fler applikationer. Det är därför du kanske vill överväga ett extra verktyg från tredje part för att förena dina analytiska marknadsföringsdata. AI-drivna lösningar som Hawke.ai kan samla alla dina marknadsföringsresultat i en enda instrumentpanel där du kan hitta insikter som hjälper dig att fatta välgrundade, optimerade beslut.
Optimera och säkra ett litet företag (utan panik)
Det finns många faktorer som spelar in för att hålla ett företag både effektivt och säkert. För småföretag kan denna uppgift kännas tidskrävande och dyr.
Men om du närmar dig saker med en strategi på plats kan du hantera båda problemen utan alltför mycket problem. Börja med att sätta saker som en solid Wi-Fi-lösning på plats och upprätta viktiga cybersäkerhetsprotokoll. Därifrån fokusera på att genomföra löpande digital hygienutbildning. Använd de tillgängliga verktygen för att samla in data och omvandla den till handlingskraftiga och effektiva affärsstrategier också.
Att optimera småföretagsteknik är en antagen aspekt av alla startföretag vid denna tidpunkt. Den kritiska faktorn är att se till att din tekniska stack hjälper, inte hindrar, ditt småföretag.