Så mycket inom marknadsföring har förändrats under de senaste 10 åren. Det som en gång fungerade (push-annonsering) nu är en avstängning, och folk kan enkelt spola framåt genom reklam eller ignorera din onlineannons. Nu handlar konsumenter om att lockas till ett varumärke baserat på dess värde i deras liv. De har kontroll när det kommer till marknadsföring, inte du.
Hur du säljer har också förändrats. Där du en gång var begränsad till precis vad tegel och murbruk butiker sålde i ditt område, har du nu praktiskt taget obegränsade alternativ att välja mellan online. Och att behöva veta hur man kodar en webbplats är inte längre ett hinder för att sälja produkter online: sajter som Shopify hjälper dig att inte bara sälja på din webbplats och på sociala media. Du kan använda en liten kortsvepare fäst på din telefon istället för att bråka med en gigantisk kortbearbetningsenhet. Tekniken gör det mer överkomligt – för att inte nämna lättare – att sälja idag. Det har blivit lätt att bli återförsäljare även för stora varumärken.
Så mycket har förändrats till det bättre när det gäller hur du säljer dina produkter, men om du fortfarande använder föråldrade tekniker kanske du kämpar för att lyckas. Så låt oss titta på hur du kan bemästra att bli en modern försäljningsnomad.
Har ett kommandocenter för försäljning
I åratal kämpade onlinesäljare med handelstjänster som var tillägg till vanliga webbplatser, och de var alltid lite svåra att hantera. Nu när vi har verktyg som Shopifyhar säljprocessen för e-handel blivit så mycket enklare.
Du kan inte bara skräddarsy en webbplats som faktiskt ser professionell ut (med noll designkunskaper), du kan också acceptera kredit- och betalkortsbetalningar, titta på detaljerade försäljningsrapporter och hantera inventering. Allt du behöver, från att hantera returer till att beräkna frakt, är inbakat i en lättanvänd plattform.
Läs dina kunders tankar
Ett annat sätt att sälja har blivit lättare är mängden data vi nu har tillgång till om våra kunder. Dessa försäljningsrapporter, tillsammans med webbplatsanalys och marknadsföringstrender för beteende, berättar exakt vad dina kunder gör, vilket hjälper dig att förutsäga deras nästa drag.
Låt oss säga att du skickar reklammeddelanden till kunder varje vecka och du märker att ett stort antal personer klickar på länken till din senaste målsida för klockdesign. Detta kan tvinga dig att markera den klockan för att öka försäljningen av den.
Eller så säger din webbplatsanalys att många människor besöker en viss produkts sida, men när de ser att du inte har valt det svarta alternativet lämnar de. Du måste helt klart beställa om det svarta alternativet för den produkten!
Att vara uppmärksam på vad dina kunder gör kan hjälpa dig att positionera dina produkter på ett sätt som ökar försäljningen.
Att skapa relationer med kunder är enklare än någonsin
Du behöver inte längre skriva ner anteckningar om dina kunder så att du kan låtsas komma ihåg deras preferenser. Programvara för kundrelationer — eller CRM — låter dig registrera kunddata som kontaktinformation, produktpreferenser och till och med sociala medieprofiler.
Det hjälper dig också att spåra ledningar så att inget faller mellan stolarna. Vissa CRM-plattformar låter dig tilldela uppgifter till ditt säljteam och spåra milstolpar så att varje lead maximeras.
Ett annat sätt att bygga relationer med kunder är genom att interagera med dem på sociala medier. Att ha en aktiv LinkedIn-profil (eller någon annan social profil) och att få kontakt med dina leads och kunder ger dig möjlighet att bygga dialog med dem, samt stödja dem genom att dela deras innehåll och kommentera det. Du kan effektivt bygga en relation med din målgrupp utan att någonsin träffa dem ansikte mot ansikte.
Mobil: Att vara där när det gäller
Ett av de bästsäljande verktygen för fysiska företag nuförtiden är mobil marknadsföring, specifikt pushmeddelanden. Om en kund är inom en halv mil från din butik, till exempel, kan du trycka på en kupong som dyker upp på hennes telefon, vilket tvingar henne att stanna till och dra nytta av den.
Pushnotiser fungerar också som regelbundna påminnelser så att kunderna inte glömmer bort dig! Kuponger, försiktiga knuffar och påminnelser om evenemang håller kunderna engagerade och besöker din butik mer regelbundet.
En del av att vara en modern försäljningsnomad är att förstå att försäljningsmiljön har förändrats. Konsumenter kommer inte att stå för påträngande säljare eller själviska agendor. De vill ha varumärken som bryr sig om deras behov och som kommer att tillgodose dem. Var villig att anpassa dig för att bättre tilltala dagens kund, så kommer du att bli ett ess på att sälja på dagens kunniga och teknikdrivna marknad.