Covid 19-pandemin (som förhoppningsvis ligger bakom oss) begränsade möjligheterna till resor och möten ansikte mot ansikte. Lyckligtvis hittade anpassningsbara affärsmän snabbt en lösning och vände sig mot onlineevenemang. Ett sådant exempel är LinkedIn Events.
Denna nätverksfunktion gör det möjligt för LinkedIn-medlemmar att upptäcka workshops, möten och andra relevanta evenemang i sina professionella nätverk utan ansikte mot ansikte. De kan använda denna chans för att bygga relationer och enkelt gå med i gemenskaper. Med tiden blev den här installationen ett billigare alternativ än sina personliga motsvarigheter och ett utmärkt alternativ till offlinemöten.
Så, hur kan du använda LinkedIn-event för din eventmarknadsföring? Fortsätt läsa vår guide och utnyttja det här verktyget i världens största nätverk för proffs.
Varför LinkedIn-evenemang?
Först och främst en snabb påminnelse om storleken på LinkedIn.
Över 830 miljoner medlemmar använder detta nätverk, vilket gör det till världens största professionella nätverk. Dessutom finns det mer än 9 miljarder visningar på LinkedIn-flödet varje vecka! Lägg till detta att runt 3 miljoner människor delar uppdateringar på LinkedIn så har du en hög organisk räckvidd med relativt låg ansträngning!
Siffrorna vi nämnde gör LinkedIn till ett av de mest effektiva sociala nätverken du kan använda för att marknadsföra ditt företag. Detta innebär att:
- Många människor kommer att se händelserna du skapar. Du kan bjuda in dina kontakter att delta i dem. Om du är arrangör, sidadministratör eller deltagare kan du skicka upp till 1 000 inbjudningar per vecka. Med Gräns för LinkedIn-anslutningar på plats är detta ett stort mervärde som hjälper dig att öka din räckvidd.
- Du kommer att kunna se händelser av ditt intresse enkelt och utöka ditt eget nätverk också. Detta fungerar på samma sätt som du ser anslutningsförslag eller grupper som kan intressera dig.
- Du kan hantera stora publiker med några få klick – LinkedIn-evenemangsfunktioner är utvecklade på ett sätt som sparar dig mycket tid och resurser som du skulle behöva när du använder flera verktyg i eventorganisation.
Funktionen lanserades först 2011 och uppgraderades med en ny version i slutet av 2019. Nu kan du använda omfattande funktioner för att organisera evenemang via LinkedIn.
LinkedIn-användare är mycket proaktiva, så du kan använda det för mer än bara affärsevenemang. Du kan använda den här plattformen för att marknadsföra alla aktiviteter – konferenser, webbseminarier, yogakurser, matlagningskurser, musikevenemang, etc. Deltagarna kommer att kunna ansluta och engagera sig genom dem, vilket innebär ett gemenskapsbyggande och marknadsföringsverktyg för dig.
Att skapa ett LinkedIn-evenemang för att informera och marknadsföra ditt kommande virtuella toppmöte, till exempel, är ett bra komplement till din virtuella evenemangsplan.
Snåla inte med ett sådant användbart verktyg i alla fall.
Hur skapar man LinkedIn-evenemang?
Låt oss gå direkt till verksamheten och förklara hur man skapar LinkedIn-event med alla nya funktioner som kom 2022. Det är enkelt att göra det från antingen en stationär webbplats eller mobilapp. Du behöver administratörsbehörighet om du gör detta på uppdrag av en företagssida. Senare kommer du att kunna hantera det med andra administratörer av sidan. Processen är ganska enkel:
Klicka på Hem ikonen högst upp på sidan.
Du kommer att se en panel till vänster. Här får du se evenemang. Klicka på Lägg till ikonen bredvid dem.
Ett popup-fönster kommer att visas som ber dig att lägga till viktig information om ditt evenemang. Läget för att skapa händelser är ganska detaljerat, så du kommer att kunna anpassa följande:
Event namn. Du bör lägga till ett unikt namn som gör ditt evenemang igenkännligt och lätt att hitta. Till exempel: ”Trender inom bedrägeriupptäckt i AdTech-branschen”. Det är så alla personer som arbetar med affärsanalys i AdTech-företag som är intresserade av att hålla sig uppdaterade med trenderna kommer att kunna hitta det.
Lämplig tidszon. Detta är praktiskt när du ska organisera internationella evenemang.
Datum och tid för ditt evenemang. Ställ in datum och tid när din händelse börjar och när den slutar.
Om du skapar en händelse från en sidprofil har du möjlighet att använda en LinkedIn registreringsformulär. Så här kan LinkedIn-medlemmar registrera sig för ditt evenemang om det inte är öppet för alla. Tänk på att du också måste avslöja din integritetspolicy för att informera dina deltagare om hur du planerar att använda deras information.
Beskrivning. Skriv en kort beskrivning här för att ge mer information om evenemangets tema.
Högtalare. Börja skriva in namnet på talarna, och om de är LinkedIn-medlemmar kommer du att kunna välja dem från en rullgardinsmeny. De kommer alla att automatiskt bjudas in till evenemanget också.
När du har fyllt i den grundläggande informationen har du bara ett par steg kvar.
Dela ditt evenemang för att marknadsföra det och skriv in en kort beskrivning så att folk enkelt kan få grepp om innehållet. Välj sedan deltagarna. Klicka på Lägg upp, och ditt event skapas!
Kom ihåg att du kan ändra händelseinformationen efter att du har skapat den. Gå helt enkelt till redigeringsalternativet för dina evenemang och uppdatera det som behövs.
Funktioner och verktyg för LinkedIn-evenemang
Det finns så många fantastiska funktioner du kan använda när du skapar onlineevenemang på LinkedIn. För att göra dem enklare att implementera har vi delat upp dem i två faser – före och under/efter evenemanget.
Innan evenemanget
LinkedIn-event har unika funktioner som gör att du kan nå din målgrupp. Till exempel kommer de att få personliga rekommendationer via avsnittet ”Mitt nätverk”.
Organisk upptäckt av evenemanget på sidan fungerar också för dig – det hjälper dig att matcha din publiks intressen. Dessutom har du ett alternativ att dela evenemanget med dina följare efter att du har skapat det.
Låt oss säga att du riktar dig till kvinnor inom STEM som är intresserade av att träffa människor från branschen och hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna. Eftersom de sannolikt kommer att följa sidor och grupper om ämnet, kommer LinkedIn-algoritmer att visa ditt evenemang för dem.
De kommer också att föreslå målgrupp för din kampanj. Du kan använda dessa förslag, redigera dem eller återställa publiken om du vill välja din målgrupp själv.
LinkedIn har gjort en fantastisk grej här. Inlägg om händelser sticker ut från annat innehåll i flödet. Detta gör det svårare för dina evenemang att gå vilse i havet av innehåll.
Med LinkedIn behöver du inte oroa dig för att påminna dina deltagare om att ett evenemang närmar sig. Dina deltagare kommer att få ett meddelande en vecka bort, tre dagar före och en dag före evenemanget. De kommer också att meddelas om någon av deras anslutningar deltar.
Innan evenemanget börjar, håll dina deltagare engagerade och värm upp dem inför det inkommande evenemanget. Det finns många alternativ som LinkedIn tillhandahåller, från att ställa frågor, skapa omröstningar, intervjua dina talare eller lägga upp vanliga frågor.
Källa: Linkedin blogg
Börja med sådana inlägg ett par veckor i förväg. Detta kommer att hjälpa deltagarna att bli bekanta med ämnena. De kan använda det som en möjlighet att träffa andra deltagare också. Det kommer positivt att påverka engagemanget och nätverkspotentialen som ditt event har.
Håll ditt LinkedIn-evenemangsflöde dynamiskt. Till exempel kanske någon föredrar datavisualisering framför videor, så var kreativ med dina inlägg. Målet här är att lägga upp innehåll som håller dina deltagare intresserade.
LinkedIn eventchatt är ytterligare en bra funktion som du kan använda. Chatten är där alla dina deltagare kan samlas och bygga affärsförbindelser. Det innebär att nätverkandet kan starta innan själva eventet! Sedan, beroende på deltagarnas engagemang i chatten, kan du sätta tonen för huvudevenemanget.
Som du kan se har LinkedIn lagt till användbara funktioner till sina evenemang, så använd dem klokt. Många LinkedIn-event har för låg aktivitet. Detta beror främst på rädslan för att deras publik kan bli uttråkad. Men tvärtom kan de tappa intresset och känna sig ouppskattade om du inte underhåller dem innan eventet.
Sätt dig själv i dina deltagares skor. Föreställ dig att du anmälde dig till ett evenemang och inte såg någon aktivitet från arrangörerna – du skulle ta dem mindre seriöst än om de regelbundet engagerade sig i sina aktiviteter före evenemanget.
Under/efter evenemanget
Det finns ett alternativ för dina deltagare att få ett push-meddelande när ditt evenemang startar. Detta är en sista chans att påminna dem om förfallodatumet om de missade några av de tidigare varningarna.
När evenemanget är slut bör du prioritera att samla in visningar. Du kan använda omröstningar och feedbackformulär som är delar av LinkedIn-evenemangsflödet. Detta är också ett bra sätt att hålla engagemanget hos dina deltagare högt efter evenemanget. De kan fortsätta att interagera med varandra och hålla sig nära ditt företag också.
Senare kan du använda alternativet för retargeting som LinkedIn har för liknande framtida projekt.
Hur man använder LinkedIns händelseanalys
Med LinkedIn Events Analytics kan du se om ansträngningen du lagt ner på att organisera onlineevenemang lönade sig eller om du behöver en förändring i tillvägagångssätt. Detta är en annan bra funktion som lagts till av LinkedIn som hjälper dig att bestämma kvaliteten på dina aktiviteter och identifiera områden att dra nytta av eller förbättra. Du kommer att fatta datadrivna beslut om uppföljningssteg och kunna förbättra din marknadsföring, inriktning, engagemang etc. om du inte är nöjd med hur dina evenemang går.
Varför är detta en värdefull funktion för marknadsförare? Om du är som oss, har du gått igenom kampen med att beräkna avkastningen på dina evenemang, försökt ta reda på bakgrunden till dina deltagare, etc, och tillbringat mycket tid med det. Här får du mycket av datan direkt, till exempel:
Besöks- och deltagaredata. Om du är evenemangsarrangören kommer du att kunna se alla dina evenemangsdeltagare (även om du inte krävde att de skulle registrera sig via registreringsformuläret). Du kommer också att se antalet totala och unika besök, vilket vanligtvis indikerar hur intressant eller väl marknadsfört ditt evenemang var.
Demografiska data. Här kommer du att kunna lära dig mer om din publik – deras jobbtitlar, branscher, företag de jobbar för, etc. Det här är ett bra sätt att se om du lyckats nå din målgrupp.
Engagemangsmått. Du kan spåra dina deltagares reaktioner och kommentarer de gjorde under ditt evenemang. Varför är engagemang ett viktigt mått? Eftersom det visar graden av intresse hos din publik. Noll kommentarer betyder vanligtvis att du inte lyckades engagera din publik att delta, och du borde arbeta mer med det i framtida evenemang.
Kan du marknadsföra LinkedIn-evenemang?
Självklart. Som med nästan alla marknadsföringsaktiviteter online kan du betala för en bättre räckvidd.
Även om LinkedIn-event är bra, kommer de inte utan utmaningar. Ibland kan det gå långsamt att få folk att delta i ditt evenemang. Du måste bjuda in dina kontakter, skriva om händelserna i olika LinkedIn-grupper och göra mycket manuellt arbete.
I slutändan kanske all denna ansträngning inte lönar sig eftersom du kommer att kunna nå ett otillräckligt antal personer. Så det är bättre att vara säker än ledsen. Om du inte är säker på att ditt event kommer att nå din målgrupp organiskt bör du köra annonser på LinkedIn. Gå helt enkelt till LinkedIn Campaign Manager Tool-sektionen och hitta Format Event Ads för att marknadsföra ditt evenemang.
En kombination av organiska och sponsrade tillvägagångssätt i marknadsföringen av ditt evenemang kommer att ge dig de bästa resultaten, om din budget tillåter det.
Slutsats
Oavsett vilken nisch du befinner dig i, kommer LinkedIn-event hjälpa dig i dina eventmarknadsföringsinsatser. Med dem får du distribution, innehållshantering och analys av din evenemangsmarknadsföring gratis (vi pratar mer om detta nedan). Du kan använda dem som ett exklusivt nätverksevenemang eller kombinera dem med andra onlinekanaler och offlineevenemang. Evenemangen behöver inte hållas på LinkedIn, vilket gör det till en no-strings-attached engagerande kanal som kan hjälpa dig att nå din målgrupp.
Från online-workshops och seminarier till möten och fler LinkedIn-evenemang ger dig, som B2B-marknadsförare, ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig med varumärkesutveckling och inflytelserik räckvidd online.