[This post was originally published on 9th Aug 2021. It has been updated on 23rd May 2022.]
Hundratals varumärken bombarderar våra inkorgar dagligen. Allt detta är till sin natur konsekvensen av innehållsboomen. Med fler och fler varumärken som upptäcker fördelarna med att skicka ut e-post, är varken innehållsmarknadsföring eller innehållsboomvågen avsedd att dö ut inom kort. Men det ger oss tillräckligt med utrymme för att väga ut dess för- och nackdelar. Låt oss ta en titt.
Fördelar: Information till hands, alla de senaste uppdateringarna i dina inkorgar och mer.
Nackdel: Innehålls trötthet.
Interaktiva e-postmeddelanden är framtiden
Och det tätar ganska mycket fallet. Det finns kanske inget större hot mot content marketing generellt än content fatigue. Enkelt uttryckt, det finns alldeles för mycket innehåll där ute och väldigt lite tid att ta till sig det. Så, hur övervinner marknadsförare denna situation? Svaret ligger i dynamiskt innehåll. Istället för att skicka ut vanliga e-postmeddelanden till dina kunder har du en mycket bättre chans att få deras uppmärksamhet genom att skicka e-postmeddelanden som är interaktiva och engagerande.
Faktum är att så många som 84 % av kunderna anser att upplevelsen ett företag ger är lika viktig som dess produkter och tjänster. Den upplevelsen inkluderar även e-postmeddelanden de får från dig. Interaktiva e-postmeddelanden är framtiden, och de är här för att stanna. Idag pratar vi länge om två sådana interaktiva taktiker – flip-effekten och scratch-effekten.
Utforska vänd- och skrapeffekterna i e-post
Dessa två effekter är i grunden interaktiva element som använder ”avslöja den dolda informationen”-tropen för att inbjuda till större engagemang från läsarna. I deras hjärta tillgodoser dessa effekter den enda grundläggande instinkt som på många sätt har tjänat som hörnstenen i mänsklig evolution – nyfikenhet.
Genom att dölja den relevanta informationen bakom en vändning och en skrappanel, ställer dessa element i huvudsak en ”fråga” till läsarna och lockar dem att interagera med e-postmeddelandet för att hitta sina svar. Det bästa med att använda dessa element är att de låter dig minska innehållet i dina e-postmeddelanden. Detta ger dig möjligheten att avsevärt berika användarupplevelsen för dina prenumeranter.
Populära fall av flip- och scratch-effekt
Både flip- och scratch-effekterna är extremt fascinerande interaktiva element och erbjuder företag många kreativa alternativ att implementera dem i sina e-postmeddelanden. Låt oss ta en titt på några av de mest populära användningsfallen där ute.
1. Specialerbjudanden och rabatter
Ja, du gissade rätt. Detta användningsfall är en absolut no-brainer. Vi har använt den gamla goda skraplotteffekten för att avslöja spännande rabatter och specialerbjudanden från våra barndomsdagar. Och även om det här är taktiker som du vanligtvis förknippar med traditionell marknadsföring, är världen av e-post och elektronisk marknadsföring inte heller annorlunda.
Ett häpnadsväckande antal varumärken, särskilt de som kommer från e-handels-, livsstils- och livsmedels- och dryckesindustrin, använder sig av HTML-skrapa-effekten i e-postmeddelanden för att tillkännage attraktiva rabatterbjudanden och skicka kupongkoder till sina kunder. Denna effekt har en exceptionellt hög framgångsfrekvens när den används vid övergivande av kort och välkomstmallar för e-post.
Ta en titt på det här exemplet från Bose.
Här borta placeras HTML-skrapa-effekten i mitten av e-posttexten för att fånga läsarens uppmärksamhet så fort de öppnar den.
Här är ett exempel på ett flip-effekt-e-postmeddelande från Email Uplers.
Här borta är flip-effekten inbäddad i själva påskäggen, vilket tjänar syftet att tydligt kommunicera syftet med e-postmeddelandet till läsarna.
2. Kommande lanseringar och evenemang
Både flip- och scratch-effekten är extremt praktiska när du antingen ska avslöja nya produkter och paket eller tillkännage kommande lanseringar relaterade till ditt varumärke och din verksamhet. Särskilt reseföretag är välkända för att använda denna effekt till sin fördel samtidigt som de delar nya turistmål och semesterpaket.
Ännu viktigare, det låter dem skilja sin e-post från en mängd andra liknande e-postmeddelanden som översvämmar läsarnas inkorgar.
3. Utställer produkter
Flip-effekten visar sig vara extremt användbar när det gäller att visa upp flera produkter för läsare. Detta beror på att det besparar företag från att behöva sammanställa både sin produkt och dess beskrivning på en enda bild eller panel.
Med flip-effekten får de friheten att använda båda sidorna av en skärmplatta – framsidan för att visa produkten och baksidan för produktbeskrivning och andra nödvändiga detaljer. När det gäller kunden får de se dessa detaljer genom att sätta flip-effekten i handling genom att klicka på brickan. På så sätt engagerar de sig inte bara i e-postmeddelandet utan får också en trevlig användarupplevelse av det.
Om du är ett litet eller spirande företag kan du använda flip-effekten för att skicka välkomstmejl till dina kunder som också fungerar som teamsläpp. Interaktiva välkomstmail banar ofta vägen för långsiktiga och lojala kundrelationer.
Även om dessa effekter är ganska effektfulla, kan du ibland stöta på kompatibilitetsproblem när du använder dem i e-post. Därför föredrar vissa varumärken att implementera dem på sina målsidor. Här är Stop Aging Nows målsida, till exempel.
Fördelar med att använda flip- och scratch-effekter
Det finns flera fördelar med att använda flip- och scratch-effekterna i dina e-postmeddelanden. Några av dem har diskuterats nedan:
- Genom att låta dig spara utrymme och minska ditt innehåll, låter dessa effekter dig leverera e-postmeddelanden som är lika tillgängliga som de är visuellt estetiska.
- En stor del av e-postmarknadsföring handlar om att optimera ditt innehåll för mobilanvändare. Dessa effekter hjälper dig att uppnå just det genom att minska på långa innehållsstycken och spara tid för mobiltittare under processen.
- Eftersom de skapar större engagemang och interaktion, tjänar flip- och scratch-effekterna det avgörande syftet att omvandla fler och fler av dina prenumeranter till säljleads.
- Dessa effekter är kompatibla med alla ledande e-postklienter, inklusive Apple Mail, Gmail Native, iOS Mail (iPhone och iPad) och Thunderbird, bland andra.
- De låter innehållstunga företag som forskningsföretag och akademiska institutioner traditionellt dela med sig av sina resurser på ett tillgängligt och spännande sätt.
Bästa praxis
Innan du fortsätter med att använda flip and scratch-effekten i dina e-postmeddelanden bör du ha följande bästa praxis i åtanke.
- När du använder flip-effekten är det bäst att kombinera den med grafiska element. Att lägga till det i text kan avsevärt undergräva dess läsbarhet eftersom frasen du använder den på kommer att fortsätta att vända kontinuerligt.
- När du skickar ut ett e-postmeddelande som har en skrap- eller flipeffekt, se till att det finns en visuell signal i e-postmeddelandet som indikerar interaktiviteten.
- Eftersom fördelarna med interaktiva e-postelement är givande, kan de också gå fruktansvärt fel om du skickar ut dem utan att testa. Se därför till att du testar renderbarheten av e-postmeddelanden med hjälp av repa och vänd-effekten innan du levererar dem.
- Eftersom flip- och scratch-effekterna i fråga är beröringsbaserade, se till att du överväger fingermål för mobilanvändare.
Slår ihop det
Användningen av interaktiva element som flip- och scratch-effekterna kan avsevärt höja det övergripande designvärdet för dina e-postmeddelanden och inspirera till ett massivt engagemang från dina läsare. Du kan implementera dem på ett mycket kreativt sätt och skapa dig en unik och trovärdig varumärkesimage i processen.