Att hålla koll på dina samtal är nyckeln till försäljningsframgång. Medan många företag interagerar med sina kunder via e-post och live chatbots, är telefonen fortfarande kung i försäljningsvärlden: 92 procent av alla kundinteraktioner sker över telefon, medan endast 24 procent av försäljningsmailen öppnas.
Om vi är medvetna om vikten av att interagera med våra kunder via telefon för att avsluta dessa så viktiga affärer, varför fann dessa studier att 93 procent av företagen svarar inte inom de rekommenderade 5 minuterna, och 23 procent av företagen svarar inte på sina leads alls? Det är uppenbart att företag är så hårt kritiserade att det visar sig vara omöjligt att komma tillbaka till kunder och möjliga säljledningar. Och medan många använder virtuella telefonsystem, är deras funktioner ofta inte så viktiga för att hjälpa dem att sälja mer.
Lyckligtvis, artificiell intelligens kan minska arbetsbördan säljteam och hjälpa dem att bli mer effektiva. Faktiskt, 55 procent av telekomföretagen använder redan AI. Här är de bästa sätten att integrera AI i ditt telefonsystem kan öka din försäljningsprestanda.
Drive New Business från Call Data Insights
Om du skulle titta på ditt företags samtalsdata och försöka tolka dem, kan du spendera timmar på att dyka ner i siffrorna. Även om rapporter kan vara till hjälp, utan AI, finns det en liten chans att du kommer att använda den.
AI kan upptäcka trender från dina telefonsamtal och varna dig om eventuella förbättringsmöjligheter. Till exempel kan de vanligaste städerna dina samtal kommer från ge dig insikter om potentiella nya marknader för ditt företag. Den kan också ta reda på hur lång tid det tar för dig att svara på samtal och varna dig för långsamma svarstider, vilket kan hjälpa dig att avgöra när du ska anställa en säljare som kan följa upp medan du koncentrerar dig på ditt arbete.
AI kan inte bara tala om för dig vad som är din mest hektiska tid på dagen, utan den kan också rekommendera när du ska sluta arbeta och ringa tillbaka. Och utöver detta har den kraften att själva analysera samtalsutskrifter för att utvärdera och ge förslag på förbättringar hur ditt säljteam pitchar till potentiella kunder.
Inga fler glömda ledtrådar
När ditt företag får många samtal kan det kännas nästan omöjligt att komma tillbaka till varenda en du missat. AI kan känna igen när du kommer över huvudet och föreslå sätt att öka antalet återuppringningar. Den kan varna dig om telefonsamtal och skicka en påminnelse om att ringa tillbaka.
Denna funktion är ovärderlig, särskilt sedan Forskning har visat att företag som når sina leads inom en timme löper sju gånger större risk att ha meningsfulla samtal med beslutsfattare än de som väntat mer än 60 minuter. Och ju fler personer du snabbt kommer tillbaka till, desto mer sannolikt är det att du gör försäljningen och ökar intäkterna.
För när samtal inte behöver din personliga uppmärksamhet, kan AI-bots ta bort mycket av denna extra arbetsbörda. Boten kan svara på röstmeddelanden baserat på innehållet i meddelandetranskriptionen och ge information såsom öppettider och vägbeskrivningar – så att du inte behöver ringa tillbaka dem.
AI kan betygsätta dig på din totala prestation
Så, du använder de insikter och påminnelser du får från dag till dag, men hur är det med värdet av all denna data som tagits under en längre period? AI kan kompilera det till en detaljerad profil, vilket hjälper dig att se till att du förbättrar din statistik varje månad och ringer tillbaka säljledare och kunder snabbt. Insikter om när och var dina samtal kommer ifrån innebär att du kommer att kunna identifiera vilken marknadsföringsstrategi som är den rätta och vilka som är de viktigaste kunderna att prioritera för att öka kundbehållningen.
Det är hög tid att företag lämnar flashiga virtuella telefonsystem som är övermättade med funktioner som de egentligen inte behöver. Tillkomsten av AI i telefonhanteringssystem har makten att revolutionera din försäljningsprocess genom att ge dig sanna insikter om strategin du bör anta och hjälpa dig att hålla jämna steg med fler potentiella kunder än vad som annars skulle vara möjligt.
Författad av:
Jay Reeder har mer än 23 års erfarenhet inom telekommunikationsbranschen. Han började skapa röstbrevlådesystem på gymnasiet, vilket ledde till hans första jobb som mjukvaruutvecklare som skapade röstmeddelandeteknik. Inom det första året hade han skrivit om företagets mjukvaruplattform för röstbrevlåda och vid 20 års ålder valdes han ut att leda utvecklingen av röstbrevlådan för telekomjätten ITT.
1994 grundade Reeder sitt första företag, Revox, som utvecklade avancerade röstplattformar för telefonbolag. Detta följdes av Atlanta Voicemail, VoicePlus, Buzzworks och slutligen VoiceNation, ett livesvarsföretag som har erkänts av PC Magazine, Clutch och andra som en branschledare. Hans senaste produkt, Ninja nummerär ett virtuellt telefonsystem som hjälper företagare att öka intäkterna genom att förbättra sin kommunikation med kunder.