Alla är på sociala medier. Oavsett om det är Facebook, Instagram, TikTok, Twitter eller LinkedIn, så har nästan alla någon form av social profil. Det betyder att företag från alla branscher har strömmat till dessa plattformar för att samla leads och bygga upp sitt rykte.
Fastighetsmäklare är inte annorlunda.
Som fastighetsmäklare är du skyldig att hitta nya leads – antingen de som vill sälja sina hus eller köpa dem. Bly och prospektering är ditt bröd och smör. Och medan skyltar, tändstickshäften och bänkkonst hade sin dag, har sociala medier presenterat en helt ny värld av möjligheter för fastighetsprospektering.
Men att marknadsföra din fastighetsverksamhet på sociala medier är inte så lätt som att bara skapa en sida och se potentiella kunder rulla in. Du måste använda din närvaro i sociala medier effektivt och skapa en pålitlig och pålitlig plattform där du kan interagera med potentiella kunder och arbeta för att avsluta lönsamma affärer.
Men varför behöver fastighetsmäklare sociala medier? Och hur kan de använda dessa användbara plattformar effektivt för att driva sina företag? Det är vad vi kommer att ta upp i den här informativa guiden.
Varför behöver fastighetsmäklare sociala medier?
Fastighetsmäklare behöver marknadsföra sig hårt för att skapa en lönsam verksamhet. Du är i affärer för dig själv, hanterar ditt eget varumärke, och det finns mycket konkurrens där ute att brottas med.
På grund av detta måste du sätta dig själv framför ögonen på din publik. Som vi sa tidigare är alla på sociala medier. Det är där din publiks ögon finns, så det är dit du måste gå.
Men här är grejen med denna sociala satsning – det är inte en väl bevarad hemlighet. Alla företagare vet att sociala medier kan bli en guldgruva om de används på rätt sätt. Det är därför du måste närma dig denna process med rätt kunnande och en strategisk syn.
Sociala medier låter dig köra riktade annonser som garanterat visas för dem i ditt geografiska område som uppfyller dina demografiska parametrar. Det kan vara unga par som är intresserade av att köpa eller sälja ett hus.
Dessutom ger sociala medier dig en plats där du kan interagera direkt med dessa personer, oavsett om det är genom kommentarer eller direktmeddelanden. Slutligen är det enkelt för dina nöjda kunder att dela positiva berättelser om dina tjänster via deras sociala sidor, vilket hjälper dig att få hänvisningar och sprida budskapet om ditt kvalitetsföretag.
Hur man effektivt använder sociala medier som fastighetsmäklare
Innehållsförteckning:
Välj rätt plattformar
Det första du måste göra när du bestämmer dig för att marknadsföra din fastighetsaffär genom sociala mediekanaler är att bestämma vilka kanaler du ska använda. Att bara välja en plattform är lite kortsiktigt; att välja alla sociala medier skulle resultera i mer arbete än vad som behöver göras.
När du väljer dina sociala medieplattformar är huvudfrågan du behöver ställa vilka plattformar din kärnpublik kommer att använda?
För fastighetsmäklare handlar det vanligtvis om Facebook och LinkedIn. När det gäller ålder och inkomst har Facebook en stor del av den ideala publiken som besöker sin plattform dagligen.
LinkedIn är en plats att nätverka med andra mäklare och proffs som du kanske kan samarbeta med.
Det för oss till nästa punkt.
Partner med andra företag
Även om du i princip driver din egen show som fastighetsmäklare, kan du inte göra allt på egen hand. Det är därför du bör använda din närvaro på sociala medier för att skapa lönsamma relationer med andra företag som kan hjälpa dig att ge bättre service till kunder.
Överväg till exempel att samarbeta med flyttare. Detta är vettigt eftersom partnerskapet kan leda till förbättrade tjänster och ytterligare affärsmöjligheter. Bostadsköpare väljer gärna en agent som kan hjälpa dem att flytta när bostaden väl är köpt. Du kan använda din sociala medieplattform för att skapa dessa partnerskap och sedan marknadsföra dem med gemensamma inlägg, taggar och till och med multimedia som bilder och videor.
Om dina kunder vet att de får ett komplett paket när de arbetar med dig, är det mer sannolikt att de registrerar sig.
När du skapar dessa partnerskap, försök att tänka utanför boxen. Tänk bortom den rörliga upplevelsen. Vilka tjänster kommer dina kunder att behöva när de har flyttat in i sina nya hem?
Låt oss säga att du samarbetar med ett företag som tillhandahåller TV-paket. Du kan marknadsföra deras tjänster till dina kunder genom sociala medier samtidigt som de delar dina också. Du kan till och med dela några av samma inlägg och tagga varandra för maximal exponering. Instagram har en funktion som heter ”Instagram Collabs”, där du och dina partners kan dela samma innehåll.
Bli en ”influencer”
Alla på sociala medier idag vill vara en influencer – en pseudokändis som bygger en följare och hjälper till att påverka sin publiks köpbeslut. Även om du kanske tror att dessa roller vanligtvis fylls av smink- eller modepersonligheter, finns det definitivt en plats för fastighetsinfluenser i sociala mediers universum.
Lyx närvaro, ett professionellt SEO-företag för fastigheter, föreslår att fastighetsmäklare använder sociala medier för att bli influencers. De kan göra detta genom att positionera sig som livsstils- och marknadsexperter samtidigt som de bygger en viral innehållsstrategi och skapar partnerskap. Med sådan taktik kan de växa sitt samhälle och locka tusentals potentiella kunder.
Det innebär att dela mer än bara dina uppgifter. Överväg att dela heminredningstips och gör-det-själv-flyttningshack. Du kan också rekommendera specifika produkter från de olika företagen du har samarbetat med.
Innehållet ska vara professionellt men också ha en viss personlighet och underhållningsfaktor. Tänk på alla program på HGTV. Skapa något i samma anda, och folk kommer att lyssna på vad du har att säga. De kommer till och med att söka upp dig när det är dags att köpa eller sälja ett hem.
Använd professionella foton
Naturligtvis är en av de viktigaste sakerna som fastighetsmäklare gör på sociala medier att visa upp bilder på fastigheterna de listar. Dessa bilder måste vara iögonfallande, tillräckligt för att få någon att sluta rulla och fokusera på det du erbjuder.
Sättet du visar dina fastigheter på sociala medier kan vara skillnaden mellan att få eller förlora ett försprång. Av den anledningen måste du se till att dina fastighetsbilder ser professionella ut.
Att ta bilder med en högkvalitativ kamera är alltid bra, men för det mesta måste du använda en fotoredigerare för att göra lite retuschering eller lägga till filter. Detta hjälper dig att få ut det mesta av dina bilder. Slående bilder kan vara den avgörande faktorn som får någon att begära en rundtur. Dessa bilder ska visa upp hemmets exteriör, interiör och trädgård. Om det finns extra bekvämligheter som en färdig källare eller en pool, markera dem med kvalitetsbilder.
Moderna fotoredigerare kan hjälpa oss att förbättra ljusförhållandena och dra tittarens uppmärksamhet på specifika områden. Det har aldrig varit enklare att skapa attraktiva bilder av hög kvalitet på en budget, så det finns egentligen ingen ursäkt för att inte sätta din bästa fot framåt på sociala medieplattformar.
Använd video effektivt
Video är ett otroligt effektivt medium på sociala medier, och du kan använda video för att dra in en publik och bli en fastighetsinfluenser. Detta kommer i sin tur att öka din synlighet och ge dig ett gyllene tillfälle att visa upp din vinnande personlighet och expertis på ett lättsmält sätt.
YouTube är en av världens mest populära sociala medieplattformar. Om du inte redan har en, skapar en YouTube-kanal en unik möjlighet att nå fastighetsmålgruppen på ett annat sätt. Använd till exempel en video promo att visa ett hus eller lägenhet gör att du dynamiskt kan visa upp ett hem och ge tips samtidigt. Videoformatet kommer att öka din räckvidd, eftersom de är lätta att dela och till och med kan bifogas till e-postmeddelanden och sociala medier.
Om någon till exempel skickar ett Facebook-meddelande till dig och frågar om en av dina fastigheter, kan du skicka dem en dynamisk video av webbplatsen som kan svara på många av deras inledande frågor. På samma sätt, när människor kontaktar dig om att sälja sina hem, kan du lugna deras sinnen med rekommendationsvideor från några av dina nöjda kunder.
Utbilda köpare
Innehållet som du lägger upp bör vara pedagogiskt till sin natur. Fastighetsprocessen är förvirrande, och de flesta har inte den minsta aning om var de ens ska börja. Genom att dela utbildningsinnehåll kan du bli en pålitlig informationskälla.
Dina tittare kommer snart att förvandlas till potentiella kunder, och de kommer redan in och litar på dig. Du kan bli en mentor för dem i deras hemköps- eller försäljningsresa, och det förtroendet räcker långt för att få in nya kunder och avsluta fler försäljningar.
Överväg att skapa en serie videor på YouTube om fastighetsprocessen och vad nya köpare måste göra innan de börjar på denna resa. Dela dessa videor längs dina sociala mediesidor och skjut ut dem till din målmarknad genom förstärkta annonser.
En av de bästa aspekterna av marknadsföring på sociala medier är att den ger dig en plattform genom vilken du kan kommunicera med potentiella kunder. Detta inkluderar både direktmeddelanden och kommentarer.
Engagemang är avgörande i sociala medier. När någon når ut till dig måste du svara snabbt och öppna en dialog. Det är så en enkel fråga eller kommentar snabbt förvandlas till en lönsam koppling.
När det gäller kommentarer måste du svara på alla. Det inkluderar både de bra kommentarerna och de dåliga.
Varför ska du svara på dåliga kommentarer?
Att hålla huvudet jämnt och närma sig fientliga situationer på ett produktivt sätt kan visa upp din professionalism och expertis. Vad mer är, när detta görs genom kommentarer är allt offentligt. Det betyder att andra potentiella kunder och köpare kan se dig i aktion. Hur du hanterar dig själv i spända eller fientliga situationer kan vara en nyckelfaktor i deras beslut att behålla dina tjänster som fastighetsmäklare.
Inkludera kundrekommendationer
Folk litar på sina kamraters råd. När man vill göra ett betydande köp, som att köpa ett hem, kommer potentiella köpare att göra sin forskning innan de samarbetar med någon. Det är därför du måste använda kundrekommendationer för att visa upp sociala bevis, som ger ordet från icke-anslutna tidigare kunder som kan dela sina resultat med dina potentiella köpare och säljare.
Social proof är ett psykologiskt fenomen där människor kopierar andras handlingar för att uppnå liknande resultat. Om du har kundrekommendationsvideor över hela dina sociala mediesidor kan du ingjuta en känsla av förtroende och förtroende i dina potentiella kunders hjärtan och sinnen. När de ser någon prata om din nivå av professionalism och försäljningsskicklighet, kommer de att kunna se sig själva arbeta med dig för att få bästa möjliga pris för sin fastighet.
Dela kundrekommendationer regelbundet. Dessa ger också bra boostade inlägg och kan vara en avgörande faktor för om någon bestämmer sig för att arbeta med dig eller inte. Se till att du inte skriptar dessa tidigare klienter. Deras ord måste låta naturliga. Dessutom bör videon spelas in från mer än en vinkel och vara sammanskuren med foton av de aktuella egenskaperna för att förbättra visningsbarheten.
Slutsats
Sociala medier kan vara ett utmärkt marknadsföringsverktyg för fastighetsmäklare, vilket ger dig en effektiv kommunikationsplattform som låter dig dela din expertis och listor på ett sätt som hjälper till att bygga förtroende.
För att granska, att effektivt använda sociala medier för din fastighetsaffär handlar om:
- Att välja rätt plattformar
- Samarbete med andra företag
- Bli en fastighetsinfluencer på sociala medier
- Använda professionella bilder
- Använder video
- Utbilda dina köpare
- Svara på alla kommentarer (positiva och negativa)
- Inklusive kundrekommendationer för sociala bevis
Genom att följa dessa bästa praxis kommer du att kunna se till att din fastighetsaffär får ut det mesta av sin närvaro på sociala medier under många år framöver.