E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de mest pålitliga sätten att engagera din marknad och så småningom förvandla mottagare till kunder.
Att använda en e-postmarknadsföringsplattform kommer också att förbättra dina resultat avsevärt. Men fler och fler organisationer lägger till Salesforce till sina tillgångar för e-postmarknadsföring för att vinna mycket mer konverteringar än med bara en enda plattform.
Använda Salesforce för att förbättra din e-postmarknadsföringsplattforms resultat
E-postmarknadsföringsplattformar, som GetResponse, kommer fortfarande att ansvara för att automatisera nästa e-postmeddelande i en kedja, men du kan använda Formulär integrerade för att skicka mycket mer anpassade e-postmeddelanden baserat på var de befinner sig i försäljningstratten, information du har om dem och åtgärder de har vidtagit som köphistorik.
Kombinationen av dessa plattformar kommer också att ge ditt marknadsförings- och säljteam en mycket mer heltäckande bild av hur dina leads beter sig. Detta kommer också att göra det lättare att förbättra allt från dina faktiska e-postmeddelanden till de erbjudanden du använder för att vårda dessa leads. Om du inte har någon erfarenhet av marknadsföring kan du kontakta Conversant Media för professionell hjälp.
2 sätt att använda fältändringsutlösare under dina e-postkampanjer
Lyckligtvis är detta faktiskt väldigt enkelt att göra när du använder Salesforce. Varje gång en ändring görs i ett värdefält på lead- eller kontaktformuläret kan du använda automatisering för att starta en e-postvårdande process som riktar sig mot mottagare baserat på dessa ändringar.
Här är två exempel för att visa hur enkelt detta kan vara.
1. Väcka kalla leder till liv igen
Ofta ger en lead dig alla indikationer på att de är på väg att konvertera och sedan – helt plötsligt – faller från jordens yta.
Att återuppliva dessa kalla leads är svårt när allt du har är din traditionella e-postmarknadsföringsplattform, men när du kombinerar den med Salesforce kan du enkelt omdirigera dessa mottagare direkt tillbaka till en ”Nurture”-status. Använd sedan Field Changed-utlösaren för att börja vårda dem på nytt.
Se bara till att du ger dessa leads lite andrum innan du skickar dem det första e-postmeddelandet i den här nya sekvensen. Till exempel, om de blev kall på dig direkt efter ett provtjänsterbjudande, ge dem fem dagar innan du skickar ut e-postmeddelandet.
Det nya budskapet bör också vara pedagogiskt till sin natur. Även efter att ha väntat fem dagar är det för tidigt att försöka igen för konverteringen om en lead inte har svarat.
Vad händer om leaden fortfarande inte öppnar e-postmeddelandet?
Minska inte dina förluster riktigt än. Ge dem cirka 10 dagar och skicka sedan ett e-postmeddelande som kommer att bekräfta din mindshare och position som tankeledare. Återigen, det borde vara pedagogiskt, så något om branschtrender skulle vara det perfekta valet.
Du kanske fortfarande inte får konverteringen, men genom att återupprätta dig själv med mottagaren kommer du att vara top-of-mind när de bestämmer sig för att köpa.
Nu, för de leder som do klicka, skicka dem ett uppmuntrande e-postmeddelande för ett webbinarium eller något annat erbjudande som kräver en betydande investering av sin tid. Ett djupare engagemang kommer att föra dem närmare att konvertera.
2. Ladda en merförsäljningskampanj för kvalificerade kunder
Merförsäljningar är avgörande för att öka lönsamheten över tid. Med Salesforce kan du fastställa en tröskel för när en prenumerant blir en ”Power User”. När det händer skickas ett e-postmeddelande till ditt marknadsföringsteam för att informera dem om denna möjlighet.
Ett merförsäljningse-postmeddelande skickas sedan till denna mottagare med all relevant information om detta nya erbjudande. En kontoansvarig meddelas också om att inom en snar framtid följa upp denna användare via telefon om de inte gör en uppgraderad beställning.
Det är enkelt att få ut det mesta av dina e-postkampanjer med Salesforce
Det här är bara två exempel på hur du kan använda Salesforce som en kraftmultiplikator för att förbättra din e-postmarknadsföringskampanj. Även om en högkvalitativ e-postautomatiseringsplattform fortfarande är lika viktig som någonsin, kan Salesforce öka din ROI ytterligare genom att hjälpa dig att bättre rikta in dina mottagare med mindre arbete.