Om du är ägare till en SMB är du van vid att bära många, många hattar, och du vet hur hård konkurrensen är. SMB-företag har ofta lite eller inget utrymme för fel, och produktiviteten beror på hypersmart tidshantering och budgetvänliga val.
Ineffektivitet är ett litet företags fiende och det kan sänka ett fartyg kort efter att ha avseglat.
Den goda nyheten är att det digitala utrymmet ständigt erbjuder en ocean av taktik och verktyg utvecklade för företagare som söker automatiserad hjälp. Den dåliga nyheten är att du måste hålla koll på vad som finns där ute, annars kommer dina konkurrenter att slå dig till det.
Låt oss ta en titt på några av de senaste framstegen och hur de kan öka ditt varumärkes effektivitet under 2017.
Bättre, smartare, snabbare fakturering
Framgången för praktiskt taget alla företag är beroende av att generera försäljning, tjäna intäkter och få in pengarna på banken i tid. Men vi är alla vana vid försenade eller uteblivna betalningar, och att jaga våra kunder efter betalningar i tid är inte en effektiv användning av någon chefs tid.
Det bästa sättet att säkerställa snabba betalningar är att använda ett digitalt faktureringssystem. Var medveten om att många av dagens lösningar är klumpiga och ineffektiva, vilket ökar komplexiteten och stressen snarare än att lindra den.
Det är där tjänster som Sighted blir en livräddare.
Sighted är en anpassningsbar faktureringsprogramvara som gör det möjligt för företagare att effektivisera sina utgifter och intäkter. Systemet gör det möjligt för användare att skräddarsy fakturor för att möta ett projekts behov genom produkt- eller tjänstdetaljer, per timme, projekt eller produktprissättning och olika andra personliga funktioner.
Tjänsten gör också att ta emot betalningar synkroniseras med integrerade onlinebetalningsalternativ, ett kalejdoskop av valutor som stöds och till och med tillhandahåller finansiell rapporteringsinformation för att hjälpa dig att förstå var dina pengar allokeras. Med ett topppris på $9,00 per månad är Sighted ett mycket prisvärt alternativ för små och medelstora företag.
Alternativt, om du vill ha en faktureringstjänst som integrerar kassaalternativ, finns MoonClerk.
MoonClerk tillåter också handlare att skapa engångsfakturor eller återkommande betalningsfakturor för kunder, men denna teknik gör det också möjligt för SMB-ägare att länka till kassasidor från nästan var som helst, inklusive e-post och Facebook.
MoonCleark tillåter till och med användare att märka sin kassasida med logotyper, typsnitt, färger och mer för att säkerställa en konsekvent upplevelse för konsumenterna.
Större uppsökande och relationsbyggande strategier
I motsats till vad vissa tror är e-post fortfarande en av de mest effektiva kanalerna för att generera leads och försäljning; e-post drev 25 % av all försäljning på Black Friday 2015.
I år kommer cirka 225 miljarder e-postmeddelanden att skickas varje dag; en ökning med 5 % jämfört med 2016.
En del av anledningen till att e-post är ett så starkt fokus för företagsägare är att 72 % av konsumenterna uppger att e-post är deras föredragna metod för kommunikation med företag.
Detta innebär att det finns en enorm potential för tillväxt och misslyckande bland allt mer röriga inkorgar. För att bryta igenom bruset behöver du en fantastisk e-postlösning. Enter: Mailshake.
Denna e-postleverantör hjälper till att stärka ett varumärkes uppsökande och relationsbyggande ansträngningar genom anpassningsbara e-postmallar som tillgodoser ansträngningar som involverar leadsförvärv, länkbyggande, innehållsmarknadsföring och andra affärscentrerade uppgifter.
Mailshake tillåter också användare att etablera automatiska uppföljningsmail baserat på mottagares åtgärder (eller brist på sådana) och stöder även droppkampanjer, e-poständringar i realtid och robusta analyser så att du vet hur dina ansträngningar presterar.
E-post är dock inte den enda vägen att bygga relationer eller genomföra uppsökande genom, eftersom innehållsmarknadsföring spelar en stor roll på båda dessa avdelningar.
Trots dess överflöd på nätet är innehåll fortfarande ett av de mest effektiva sätten att utbilda konsumenter, bygga upp förtroende, driva försäljning, öka SEO-rankingen och nå andra digitala mål. Men som småföretagare har du sannolikt inte tid att skapa unikt innehåll på en regelbunden basis.
För att effektivisera och förstärka dina insatser för innehållsmarknadsföring finns ClearVoice.
ClearVoice hjälper SMB-operatörer att skaffa unikt och övertygande innehåll genom att helt enkelt ladda upp informationen om det nödvändiga materialet och tilldela det till en gruppmedlem.
Om du inte har anställda för att hantera innehållsskapande kan det läggas ut på en av 2 500 olika frilansskribenter som ClearVoice matchar med dina innehållsbehov, vilket skapar en perfekt parning.
ClearVoice-marknadsplatsen kan utnyttjas för att skapa allt från artiklar till infografik och frilansare kan också få betalt via systemet.
Systemet tillhandahåller också en uppsjö av innehållshanteringsverktyg som samarbetsredigeringsfunktioner, publiceringsalternativ och en kurerad lista över populära ämnen och berättelser så att du aldrig har ont om inspiration.
Förstärkt engagemang i sociala medier
Sociala medier har blivit ett viktigt marknadsförings- och kommunikationsverktyg för företag av alla storlekar. Innehållet som företag delar hjälper till att nå nya målgrupper och skapa medvetenhet. Men som SMB finns det en god chans att du inte har pengar för att generera unikt material för varje social aktie. Det är där DrumUp räddar dagen.
DrumUp tillåter små och medelstora företag att komma åt och schemalägga sociala delningar från en kurerad lista över det mest relevanta innehållet. Dessa effektiva skapelser kan publiceras i olika sociala nätverk för att bibehålla konsekvens och engagemang.
Tjänsten levererar innehåll direkt till en användares instrumentpanel baserat på de sökord som angetts och nya flöden kan integreras så att du delar innehåll från dina ansedda favoritkällor.
DrumUp föreslår också relevanta hashtags att inkludera i schemalagda inlägg så att dina uppdateringar når det högsta antalet tillämpliga läsare.
Förutom innehållskurering och social schemaläggning, har DrumUp också funktioner för medarbetarnas opinionsbildning och spelifiering som tävlingar och topplistor för att hjälpa till att förvandla personalen till kraftfulla omvandlingsdrivkrafter.
Slutsats
SMB-ägare har ofta svårt att balansera alla nödvändiga lednings-, marknadsförings- och tillväxtuppgifter som behövs för att bygga ett välmående företag. Låt tekniken göra det tunga lyftet och öka ditt företags effektivitet och produktivitet genom att använda dessa beprövade, effektiva och pålitliga verktyg.