Ditt rykte online består av exponeringen ditt företag har på sökmotorer, sociala medier och onlinekataloger. Det är absolut nödvändigt att du bygger upp ett rykte online, inte för att det är det trendiga man kan göra, utan för att det är det smartaste du kan göra för ditt företag. Varför? Därför att 65 % av shoppare gör sin research online innan du gör ett köp och ditt företag måste vara ett av de som hittar när de letar online.
I den här artikeln går vi igenom de 5 sätten du kan förbättra ditt företags rykte online.
1. Skapa en webbplats med en customseo-domän så att folk kan hitta ditt företag online.
Varje företag bör ha sin egen hemsida. Det är ditt telefonkort online och borde vara det första folk ser när de söker upp dig online. Detta gäller särskilt för konsumentelektronikföretag, där företag konkurrerar om ett begränsat antal produktkategorier. Du kan göra så mycket på ett ställe som att lista dina produkter, marknadsföra dem med hjälp av bloggar och sälja dem med hjälp av en betalningsport.
2. Ställ in dina sociala mediekanaler.
När du har konfigurerat din webbplats bör nästa steg vara att skapa en profil på lämpliga sociala mediekanaler. Du kan lägga upp foton, meddelanden, rabatter och sälja dina produkter på dessa kanaler. De flesta företag börjar med Facebook, men det finns andra sociala medieplattformar som är nischspecifika, som LinkedIn, Angies List, Pinterest, etc.
Det är viktigt att ha en social närvaro eftersom ett stort antal sociala medier användare fattar sina köpbeslut baserat på vad de ser på sociala medier. Genom att placera dina produkter och ditt företag där potentiella kunder söker kan du nå en större publik.
3. Registrera din webbplats på företagsannonser online
Om folk vill hitta ett företag som ditt går de ofta till auktoritetswebbplatser som t.ex Yelp för företag, Google My Business, Better Business Bureau, etc. När ditt företag väl är listat kan kunderna enkelt hitta dig och se hur du jämför dig med andra företag inom samma nisch eller bransch. Användare kan lämna recensioner så att andra kan se och betygsätta ditt företag baserat på deras erfarenhet. Och stanna inte vid bara en lista. Skaffa flera listor (även kallade citat) så att ditt företag utstrålar mer trovärdighet, eftersom de verifierar företag innan de tillåter dem på sin webbplats.
4. Optimera din webbplats för SEO-ändamål.
Nu när du har din egen webbplats och är listad på alla relevanta tredje parts webbplatser, Auckland SEO-byrå hjälper dig att optimera din närvaro online – med början på din webbplats. Genomför grundläggande sökordsundersökningar för att upptäcka vilka termer folk söker efter när de letar efter din typ av produkt. Se sedan till att din webbplats innehåller dessa sökord på lämpliga sidor för vilka SEO-byrå kan hjälpa dig på ett bättre sätt.
5. Förbättra kundservice och engagemang
Det mest organiska och genuina sättet att förbättra ditt rykte online är att prata med din målgrupp online, bara uppnå dina önskade rankningsresultat. Prova prisvärda SEO-tjänster. Spamma dem inte med försäljnings-e-postmeddelanden – lär dig vad deras problem är, tillhandahåll lösningen och fortsätt att bygga upp din relation. Hitta de som har haft en positiv upplevelse och be dem granska din webbplats på sociala medier, företagsuppgifter och andra recensionssajter. Efter det, se till att de fortsätter att ha en positiv upplevelse av ditt företag. Ditt övergripande rykte är något som dina kunder alltid kommer ihåg oavsett om de är online eller offline.