Visste du att varje $1 som spenderas på e-postmarknadsföring ger en genomsnittlig avkastning på mer än $35?
Och det 72 procent av konsumenterna hellre ta emot kommunikation från varumärken via e-post än andra kanaler?
Kort sagt, e-postmarknadsföring fungerar bara.
Så det är inte konstigt att tre femtedelar av marknadsförare skickar marknadsföringskampanjer via e-post till sina prenumeranter minst en gång i veckanmed en fjärdedel som skickar dem dagligen eller flera gånger i veckan:
Men hur imponerande denna statistik än är, e-postmarknadsföring kan vara ännu bättre.
För faktum är, de allra flesta e-postmeddelanden du skickar öppnas aldrig ens.
Tänk bara på hur otroliga dina resultat skulle kunna bli om du uppnådde ens en liten höjning av din öppningspriser för e-post.
Beroende på storleken på din e-postlista kan den översättas till hundratals – eller till och med tusentals – extra öppningar för varje e-postkampanj du skickar.
Och var och en av dessa öppnar representerar ytterligare en möjlighet att öka intäkter.
Vad är den genomsnittliga öppningsfrekvensen för e-post?
Forskning visar att den genomsnittliga öppningsfrekvensen för e-post ligger på 19,66 procent.
Så för vart femte e-postmeddelande du skickar kommer i genomsnitt bara ett av dem att öppnas.
Uppenbarligen finns det massor av skillnader mellan branscher, från 30,85 procent till ideella organisationer, till bara 14,97 procent för företag inom internetmarknadsföringsnischen.
Öppna kurser varierar också beroende på land, från en lägsta nivå på 11,21 procent i Singapore, till en häpnadsväckande topp på 38,33 procent i Frankrike.
Och de fluktuerar också under hela året, klättrar under upptakten till semesterperioden och sjunker i januari och under sommarmånaderna.
Så om du är en fransk ideell organisation som bara skickar e-post i november, är du förmodligen helt nöjd med dina öppna priser.
Men för alla andra finns det nästan säkert utrymme för förbättringar.
5 taktiker för att öka din öppningsfrekvens för e-post
Ju högre öppningsfrekvens du har, desto fler kommer att se dina marknadsföringsmeddelanden och desto större möjligheter har du att sälja något.
Med det i åtanke, låt oss ta en titt på fem verkliga strategier som varumärken använder för att öka sina öppningshastigheter för e-post.
1. Engagera inaktiva e-postprenumeranter igen
En massiv e-postmarknadsföringslista är bara bra om dina prenumeranter verkligen vill höra från dig.
Tyvärr är vi människor ett ombytligt gäng.
Vi kanske registrerar oss för din e-postlista för att göra anspråk på ett erbjudande, öppna de första par meddelanden du skickar och sedan spöka dig för alltid.
Enligt Marketotror en fjärdedel av ”genomsnittliga” marknadsförare att 26 – 50 procent av deras e-postlista består av inaktiva (dvs. oengagerade) prenumeranter.
Överraskande nog är topppresterande e-postmarknadsförare ännu mer cyniska, med knappt en av fyra som säger att deras inaktiva andel varierar från 51–75 procent.
Tänk bara på det en sekund.
Inaktiva prenumeranter är människor som bokstavligen aldrig öppna eller läs dina e-postmeddelanden, men har bara inte brytt dig om att avregistrera dig från din e-postlista än.
Kort sagt, de har känslomässigt checkat ut från allt du har att säga.
Om tre fjärdedelar av din e-postlista är inaktivvarje aktiva prenumerant på din lista måste öppna varje e-postmeddelande du skickarbara för att uppnå en genomsnittlig öppningsgrad på 25 procent.
Uppenbarligen är detta ett stort problem för e-postmarknadsförare.
Om du har massor av oengagerade e-postprenumeranter som inte är intresserade av något du har att säga, kommer du oundvikligen att sluta med låga öppettider.
Så vad kan du göra åt det?
En lösning är att köra en återengagemangskampanj.
Målet här är att uppmuntra människor att interagera med dina e-postmeddelanden.
Och det kan finnas ett sekundärt mål: att övertala människor som inte har för avsikt att interagera med avsluta prenumerationen från din marknadsföringslista.
På det sättet kan din lista krympa, men fler av dina återstående prenumeranter kommer att engageras – så dina öppna priser kommer att öka.
Det stora modemärket Torrid gör detta genom att nå ut till inaktiva prenumeranter med ett riktat erbjudande:
Det är klart att Torrid hoppas att de inaktiva prenumeranterna kommer att frestas att ta reda på vad erbjudandet innebär – vilket innebär att öppna e-postmeddelandet.
Oavsett om de utnyttjar kampanjen eller inte, är det ett steg i rätt riktning, eftersom de äntligen engagerar sig i Torrids innehåll.
2. Be prenumeranter att vitlista dina e-postmeddelanden
Inget varumärke har för avsikt att skicka skräppost.
Varför skulle de?
Konsumenter är smarta, så även om ett spammigt e-postmeddelande når så långt som en prenumerants huvudinkorg är det högst osannolikt att de öppnar den.
Ändå enligt Return Paths senaste Benchmarkrapport för e-postleveransåtta procent av alla kommersiella e-postmeddelanden i USA hamnar i skräppostmappen:
Återigen, det är ett stort problem för varumärken.
Om din e-post hamnar i skräppost kommer ingen att se den, än mindre öppna den.
Så du kan lika gärna inte ha skickat den.
Det finns en hel del anledningar varför e-postmeddelanden hamnar i skräppost.
Men den goda nyheten är att det finns praktiska åtgärder du kan vidta för att stoppa det från att hända.
En av de enklaste och mest effektiva taktikerna är att be prenumeranter att ”vitlista” din e-postadress.
Vitlistning innebär att du lägger till en e-postadress till en godkänd lista över avsändare, så att alla e-postmeddelanden du får från den adressen aldrig kommer att skickas till skräppostmappen.
Kewl Shop förstår värdet av vitlistning.
I dess e-postsidfot sektionen uppmanar den prenumeranter att lägga till sin adress i sina adressböcker eller vitlistor.
Ett annat smart drag är att använda denna taktik i din välkomstmail.
På så sätt uppmuntrar du människor att vitlista din adress från det första ögonblicket du kontaktar dem, så att de aldrig missar ett meddelande från dig.
3. Perfekta dina ämnesrader
Vid det här laget har jag diskuterat vikten av att åter engagera inaktiva prenumeranter från din marknadsföringslista och förbättra e-postleveransen genom vitlistning.
Dessa steg bör positionera dig för att nå så många aktiva prenumeranter som möjligt.
Men det betyder fortfarande inte att du är garanterad att njuta av skyhöga öppettider.
Även aktiva prenumeranter kommer att stängas av av e-postmeddelanden som inte drar till sig deras uppmärksamhet och tvingar dem att klicka.
När dina meddelanden träffar huvudinkorgen, e-postens ämnesrad är ditt bästa verktyg för att driva öppna priser.
Forskning visar att nästan hälften av de svarande bestämmer sig för att öppna ett e-postmeddelande enbart baserat på ämnesraden, medan två tredjedelar rapporterar e-post som spam baserat enbart på ämnesraden.
Okej, så ämnesrader är viktiga.
Men det visste du redan, eller hur?
Så vad gör en engagerande e-postens ämnesrad ser ut?
Väl, Yesware har genomfört olika (stora) studier om komponenterna i en perfekt ämnesrad.
Den fann bland annat att:
- Ämnesrader som innehåller siffror får en 45 procent högre öppningsfrekvens än den genomsnittliga öppningshastigheten.
- De mest framgångsrika e-postmeddelandena baserade på öppenhet och svarsfrekvens hade ämnesrader på mellan 1–5 ord.
- Ämnesrader formulerade som frågor ser öppna priser som är cirka 10 procent högre än icke-frågeämnesrader.
Personalisering är en annan nyckelfaktor.
Konsumenter öppnar e-postmeddelanden med personliga ämnesrader till 50 procent högre takt än mejl utan personliga ämnesrader.
Ändå är det förbryllande att bara två procent av e-postmeddelandena använder ämnesradens anpassning.
Personalisering behöver inte vara för komplicerat.
Det kan helt enkelt innebära att du nämner dina prenumeranter vid namn, som AllSaints gör här:
Eller, för att bli lite mer sofistikerad, kan du följa Bellroys ledning genom att göra det klart att din e-post innehåller personliga produktrekommendationer:
Detta är en smart taktik, med Accenture forskning som visar att 91 procent av konsumenterna är mer benägna att handla med varumärken som känner igen dem, kommer ihåg dem och ger dem relevanta erbjudanden och rekommendationer.
4. Segmentera din marknadsföringslista
Så personalisering är en av de viktigaste faktorerna för att skapa ämnesrader för e-post som måste klickas.
Men du kan inte ”göra” personalisering utan effektiv e-postsegmentering – det vill säga skära och dela din e-postlista för att bygga segment som består av personer med delade egenskaper, preferenser och/eller beteenden.
Segmentering är extremt effektivt för att öka öppna räntor.
Enligt Mailchimpser segmenterade e-postkampanjer 14 procent högre öppningsfrekvens än icke-segmenterade kampanjer.
Inte nog med det, utan de uppnår 11 procent mer unik öppnar och 101 procent fler klick.
Det finns ett antal sätt att segmentera din marknadsföringslista, till exempel:
- Efter demografi, såsom ålder, kön och plats
- Efter källan eller kanalen från vilken de prenumererade på din e-postlista
- Genom vilka sidor de besöker på din webbplats
- Av om de har nyligen övergav sina kundvagnar
- Efter köphistorik
- Efter köpesumma och genomsnittligt ordervärde
- Av de typer av produkter de har sett eller ”favorit”
Klädmärket Kina and Tam använder den sista av dessa tekniker för att nå ut till kunder som tidigare har visat intresse för produkter i kategorin ”day polo”:
Det är inte svårt att ta reda på varför detta är effektivt.
Om jag har tittat på ett gäng dagspikétröjor och ett märke når ut till mig med ett urval av liknande produkter, finns det en god chans att jag kommer att öppna det mejlet.
5. Få rätt e-posttider
Föga överraskande är timing en annan nyckelfaktor för att öka öppningsfrekvensen för e-post.
Om du av någon outgrundlig anledning bestämmer dig för att schemalägga din nästa kampanj för att skicka klockan 03.00 lokal tid, förvänta dig inte många öppningar.
När majoriteten av dina prenumeranter har vaknat kommer din tidiga e-post att försvinna i djupet av deras inkorgar.
Det är ett extremt enkelt exempel; Jag skulle vilja tro att de flesta marknadsförare redan förstår att det är bästa praxis att skicka e-postmeddelanden vid en tidpunkt då mottagarna sannolikt är vakna.
Men det finns en hel del data (och oenighet) om bästa tiden och dagen för att skicka marknadsföringsmejl.
För vad det är värt visar våra egna uppgifter att vi ser mycket mer e-posttrafik till vår webbplats på torsdagar än någon annan dag:
Under tiden, Skicka i blåtts data visade att den bästa tidpunkten för att skicka e-handelsmarknadsföringsmeddelanden är kl. 10 på tisdagar och torsdagar.
Realistiskt sett kan du bara lära dig så mycket genom att förlita sig på andras data.
Faktum är att inget annat varumärke har en publik identisk till ditt, så det som fungerar för ett företag kanske inte fungerar för dig.
Av den anledningen är det enda sättet att definitivt hitta den bästa tiden att skicka marknadsföringsmejl testa, testa och testa lite till.
Prova att dela din e-postlista på mitten och skicka samma e-post till båda segmenten vid olika tidpunkter.
Med tillräckligt många tester bör du kunna identifiera den specifika dag och tid då prenumeranter är mest benägna att engagera sig i dina e-postmeddelanden.
Förbättra din öppningsfrekvens för e-post med dropp
Delvis handlar det om att förbättra din öppningshastighet för e-post om att maximera e-postleveransen.
Ju fler e-postmeddelanden du skickar som når huvudinkorgen, desto högre blir din öppningsfrekvens.
När du väl har klarat den tekniska delen handlar det om att göra allt som står i din makt för att sticka ut i en fullsatt inkorg.
Drip ger dig verktygen för att få det att hända.
Våra kraftfulla verktyg för e-postsegmentering och personalisering hjälper dig att öka öppettiderna, öka engagemanget, öka konverteringarna och få kunderna att komma tillbaka för mer.
Det bästa av allt är att vår smarta programvara gör allt det komplicerade åt dig.
Det gör det enkelt att skapa dynamiskt anpassade kampanjer som skär genom bruset, oavsett om det innebär att skicka riktade erbjudanden på prenumeranters födelsedagar eller erbjuda personliga produktrekommendationer baserat på deras surf- och köphistorik.
Se själv genom registrera dig för en gratis 14-dagars provperiod.
Du får full tillgång till våra e-postverktyg – och vi kommer inte ens att be om dina kreditkortsuppgifter.