Ett av verktygen som alla småföretag behöver men fortfarande så många saknar är ett CRM-system (ett kundrelationshanteringssystem). För mycket av den kritiska kundinformationen finns fortfarande kvar i ägarens huvud eller i sinnet på deras säljare. Detta är ett problem eftersom en dator är så mycket bättre på att göra detta än du är. Vilka är nyckelelementen för att implementera ett CRM som inte är alltför komplicerat och som din organisation kommer att använda?
På The Small Business Radio Show den här veckan diskuterar Victoria Jones, som är evangelist i Zohos kundteam, varför alla småföretag måste ha ett CRM och hur man väljer ett som företaget faktiskt kommer att använda. Victoria är en frekvent talare och utbildare i digitalt samarbete, AI och integritet. Victoria fokuserar på att skapa Zoho-centrerat utbildningsinnehåll för att stödja och stärka kunder.
Victoria betonar att CRM är ett av de mest kritiska verktygen för ditt småföretag. Hon säger att ”det är verktyget som hjälper alla relationer med en kund att fungera. Alla interagerar med det varje dag. Med ett CRM har varje anställd all information om varje kund. Detta hjälper också till att behålla den personliga kontakten med kunden när ditt företag skalar. ”
Med så stor omsättning i småföretag bland personalen är det avgörande att informationen inte går ut med dem. Victoria säger också att CRM hjälper anställda att lära sig sitt nya jobb snabbt och att det blir mindre frustration i att arbeta med kunder.
För att välja ett CRM, titta inte på verktyget som har allt du behöver. Victoria förklarar att ett bättre sätt är att prata med de avdelningar som interagerar med kunderna om exakt vad personalen behöver. Hon tillägger att ”Vilken information refererar de när du pratar med kunder? Börja med det som behövs och bygg upp därifrån. Verktyget måste verkligen göra deras jobb lättare. Adoptionen blir då mycket mer naturlig.”
Victoria introducerar också Canvas, en personlig designstudio för ditt CRM.
Lyssna på hela intervjun på The Small Business Radio Show
Bild: Zoho