Folk pratar om dig och ditt varumärke online.
Men lyssnar du?
Bygger och förvaltar du ditt rykte proaktivt?
Om ditt svar är NEJ, skulle nu vara ett bra tillfälle att öka dina ansträngningar och ta kontroll över hur människor uppfattar ditt företag, produkter och tjänster i onlinevärlden.
I den här artikeln delar vi med oss av några praktiska tips om hur du spårar och hanterar ditt rykte online.
Spåra omnämnanden av dig själv, ditt företag och produkter
Den här är en no brainer – du måste övervaka vad folk säger om ditt företag och dina produkter eller tjänster.
Negativa kommentarer färdas med ljusets hastighet i onlineutrymmet. Om du inte fångar dem och reagerar i tid kan de påverka hur folk ser på din verksamhet negativt.
Lyckligtvis finns det verktyg där ute som du kan använda för att se till att du aldrig missar ett omnämnande av ditt varumärke eller produktnamn. Ett sådant verktyg är Varumärke24. När någon nämner dig – du vet omedelbart och du får en möjlighet att reagera.
Om någon till exempel skrev en positiv tweet om din produkt kan du retweeta och tacka dem. Du kan också svara en missnöjd kund innan det går överstyr, engagera dig och erbjuda en lösning!
Nyckeln till effektiv hantering av rykte online är att erkänna omnämnandet av ditt varumärke så att du kan minimera de negativa kommentarerna och förstärka de positiva.
Lära sig mer om Hur man använder Brand24 för varumärkesövervakning.
Registrera dig med ditt varumärke på viktiga sociala medier
Du tror förmodligen att det inte är meningsfullt att registrera sig på en social mediasajt som Pinterest om du inte planerar att använda dem, eller hur?
Fel!
Jag rekommenderar att du registrerar dig på ALLA större sociala medier med ditt varumärke eller företagsnamn (eller ditt namn om du har ett personligt varumärke) och säkerställer ägandet av ditt namn på dessa webbplatser.
Varför riskera att någon annan använder ditt varumärke för något helt orelaterade när registreringen inte kostar något?
Du kan använda Knowem för att kontrollera användningen av ditt varumärke på varenda sociala mediasajt där ute. Helst kommer du att använda samma användarnamn på alla dina sociala konton.
Spåra och uppmuntra recensioner online
I onlinevärlden har dina varumärkesambassadörer och belackare lika möjligheter att uttrycka sina åsikter. Konsumenterna har all makt och de kan använda den för att forma ditt företags onlineuppfattningar. Deras ord blir det sociala beviset som dina potentiella kunder tittar på när de bedömer ditt företags rykte.
Så istället för att frukta negativa recensioner, eller ännu värre, låtsas som att de inte existerar, bör du ta ett proaktivt förhållningssätt till onlinerecensioner.
Svara alltid på negativa recensioner med en lösning. Att vara tyst om det kommer bara att göra saken värre!
Utveckla ett system för att uppmuntra recensioner och se till att dina nöjda kunder enkelt kan skicka in sin feedback. Var inte blyg för att be om en recension efter köpet, eller uppmuntra dina bästa kunder med specialerbjudanden och visa deras vittnesmål på din webbplats eller sociala medier.
Skapa konsekvens över sociala nätverk
Sociala medier spelar en särskilt viktig roll för att bygga och hantera ditt rykte online.
Och konsekvens mellan dina sociala medieprofiler har mycket att göra med det. Det hjälper människor att upptäcka och komma ihåg dig och skickar budskapet att ditt varumärke är pålitligt.
I allmänhet kan detta innebära att färgscheman, logotyper och layouter är likadana på alla dina profiler. Men det innebär också att anstränga sig för att hålla dina meddelanden konsekventa och på varumärket.
Dessutom bör du också hålla en viss konsekvens med innehållet du publicerar på varje socialt nätverk. Du kan till exempel använda samma filter på Instagram-foton eller använda liknande bildstilar.
När det gäller att hantera rykte online är det också viktigt att övervaka ditt fotavtryck på sociala medier – t.ex. med hjälp av ett verktyg som t.ex. BrandYourself att skanna dina inlägg på sociala medier så att du kan hitta och ta bort alla äldre inlägg som kan påverka ditt rykte.
Notera: Du kan också använda BrandYourself för att hålla koll på ditt rykte online. Verktyget låter dig kontrollera ditt sökresultat genom att titta på dina topp 10 sökresultat på Google. Du kan sedan vidta åtgärder för att hålla din poäng hög och öka dina positiva länkar högre upp i rankingen.
Spåra och ta bort spammiga länkar
Spammiga länkar är en del av negativ SEO. De kan skada din webbplats Google-rankning såväl som ditt rykte online.
Negativ SEO är vanligtvis ett resultat av att en konkurrent eller en hackare avsiktligt försöker få ner din ranking i sökmotorer med hjälp av svart hatt-taktik.
Om någon skapar många länkar av dålig kvalitet till din webbplats – du måste vara medveten om detta!
Ett verktyg som t.ex MonitorBacklinks.com kan hjälpa. Verktyget ger dig en lista över alla din webbplatss bakåtlänkar tillsammans med mätvärden som visar hur värdefull (eller inte) varje länk är. Bakåtlänkar av låg kvalitet kommer att ha en varningsskylt bredvid sig så att du kan granska dem och bestämma vilka som måste tas bort.
Så hur tar du bort bakåtlänkar med spam?
Ett sätt att gå tillväga är att skicka en begäran om borttagning av länkar till webbplatsens webbansvariga. Om de inte tar bort länken kan du använd avvisningsverktyget. Detta kommer att tala om för Google att du inte vill att specifika länkar ska beaktas när du bedömer din webbplats.
Bygg ditt inflytande
Vi känner alla till kraften som bra innehåll har för att engagera publik, forma åsikter och till och med påverka köpbeslut.
Om det skapas strategiskt kan innehåll hjälpa dig att bygga auktoritet och få ryktet om att vara en tankeledare i din bransch. Att skapa bra innehåll både på din blogg och på webbplatser med hög auktoritet kommer att göra det bygga ditt inflytandemen det hjälper dig också att komma till toppen av Googles sökresultat för dina huvudsökord.
Varje del av värdefullt innehåll du skapar hjälper till att bygga upp din domänauktoritet och ditt rykte online.
Sammanfattning
Om du inte aktivt övervakar och förbättrar ditt rykte online, går du miste om en enorm möjlighet att växa ditt varumärke, tjäna sociala bevis och driva nya affärer.
Tipsen som jag delade i den här artikeln hjälper dig att få dig på rätt spår för att bygga ett starkare online rykte.
Hur hanterar du ditt rykte online? Finns det några tips du kan lägga till i listan?