För inte så länge sedan fokuserade marknadsföringsstrategier på hårda säljtekniker – påträngande säljare och hårdhänta taktik för att spåra konsumenter ner i en viss säljkanal. Men en man har gjort det till sitt uppdrag att förändra allt det. Brian Greenberg, även känd som säljaren som inte säljer, har etablerat sin egen konkurrensfördel på försäljningsarenan online genom att utnyttja kraften i konsumentens röst. Så hur har han visat sig vara en sådan framgång, och hur kan andra företag dra nytta av hans exempel?
Kraften i konsumentens röst
Under de senaste två decennierna har internetmarknaden förändrats nästan till oigenkännlighet. Med fler företag än någonsin tidigare som flyttar online och en mycket konkurrenskraftig försäljningsmiljö, har det aldrig varit tydligare att marknadsföringsstrategier måste förändras och anpassas också. Företag måste arbeta hårdare än någonsin tidigare för att sticka ut i onlinehandelsarenan.
Men ett överraskande antal företag har misslyckats med att följa med tiden. Föråldrade tekniker används fortfarande och påträngande säljtaktiker kan fortfarande ses i drift. Ändå, efter att ha drivit framgångsrik e-handel, finansiella tjänster och marknadsföringstjänster sedan 2003, banar Brian Greenberg vägen för en ny generation av digitala marknadsförare. trafik och öka intäkterna.
Detta är en teknik som han har använt till sin egen fördel genom åren och som har fått honom att skriva en bok inspirerad av sin egen erfarenhet med titeln ”Säljaren som inte säljer”.
Vikten av recensionssamling
Greenberg, grundaren och VD för True Blue Livförsäkringär väl lämpad att erbjuda expertråd om framgångsrik digital marknadsföring, efter att ha genererat mer än 50 miljoner USD i intäkter från sina egna företag.
Efter att ha upptäckt statistiken att 90 % av konsumenterna läser recensioner Innan han besökte ett företags webbplats och gjorde ett köp tog Greenberg idén till sig genom att arbeta på sätt att generera fler recensioner för sina företag och på så sätt utnyttja dessa positiva vittnesmål för att öka medvetenheten om sina företag, bygga upp förtroende, öka konverteringsfrekvens och för att främja framtida försäljning.
Resultatet blev otroligt lyckat. Faktiskt så mycket att han har samlat mer än 10 tusen omdömen och kundrecensioner, och har förtjänat titeln som en av finansbranschens mest kreativa individer.
Hur är det med negativa recensioner?
Det är rättvist att säga att, oavsett hur bra ett företag kan vara och hur hårt det än försöker att tillfredsställa sina kunder, kommer det från tid till annan att finnas negativa recensioner. Greenberg ser inte nödvändigtvis detta som ett problem. Faktum är att han ser det som ett användbart sätt att visa upp företagets kundcentrerade tillvägagångssätt.
Det är bara naturligt för potentiella kunder att läsa de negativa recensionerna först innan de läser de positiva. Därför måste de se att verksamheten bryr sig om de negativa åsikterna och har dragit ut allt för att försöka blidka sina missnöjda kunder. Det är inte de negativa recensionerna i sig som är ett problem, det är det misslyckas med att hantera dem ordentligt.
Greenberg rekommenderar en metod i tre steg för att hantera negativa recensioner:
- Ber om ursäkt – repressalier måste undvikas till varje pris. Ta chansen att be om ursäkt för de misstag du har gjort och förstärk ditt företags värderingar genom att erbjuda dig att ställa saker till rätta omedelbart.
- Rätta till – när du väl har lovat att ställa saker till rätta måste du faktiskt omsätta det i handling.
- Uppföljning – när du har åtgärdat problemet och åtgärdat det, lämna det inte där. Följ upp efteråt för att säkerställa att kunden nu är nöjd och be dem ta bort den negativa recensionen.
Att svara offentligt på en negativ recension visar också för potentiella kunder som läser den att du inte bara är en ansiktslös organisation utan istället är ett företag som bryr sig om sina kunder och vill göra rätt sak.
En negativ recension kan därför till och med fungera till din fördel och hjälpa till att visa att du driver ett pålitligt och pålitligt företag. Greenberg utnyttjar effektivt denna teknik till sin egen fördel i sina egna företag och hyllar dess dygder till dem han ger råd.
Uppmuntra anställda för att få recensioner
Greenberg lägger så stor vikt vid kundrecensioner att han erbjuder incitament till sina anställda för att få så många recensioner som möjligt. Genom att erbjuda dem bonusar baserat på recensionerna de får, vinner han dubbelvinst – 5-stjärniga recensioner som visar upp hans företag i bästa möjliga ljus, och ett team av motiverade, hårt arbetande medarbetare som drivs av kundservice.
Gör det enkelt att lämna en recension
För att utnyttja potentialen i kundrecensioner betonar Greenberg vikten av att göra det så enkelt som möjligt att lämna recensioner. Utan underlättar granskningen, det är osannolikt att kunderna lägger någon ansträngning på att granska sin upplevelse. De enda kunder som sannolikt kommer att göra detta är de som är extremt missnöjda med den service de har fått.
För detta ändamål använder han en automatiserad process för att påminna kunder om att lämna ett omdöme och inkluderar direktlänkar i påminnelsen som tar kunden direkt till lämplig recensionssida. Han eliminerar behovet för kunder att klicka runt och göra sökningar för att lämna sin åsikt, han förenklar den processen och ökar sannolikheten för att en positiv recension lämnas exponentiellt.
Bygga kundförtroende – nyckeln till försäljningsframgång
Även om Greenberg inte ägnar sig åt aggressiva marknadsföringstekniker, lyckas han ändå öka försäljningen och öka vinsten på ett imponerande sätt. Hur gör han det? Svaret ligger i hans kundcentrerade synsätt.
Genom att fokusera på att erbjuda enastående kundservice och uppmuntra kunderna själva att sälja genom sina egna positiva recensioner, banar Greenberg ett spår på den globala digitala marknaden och visar andra hur de kan uppmuntra sina kunder att lämna vittnesmål och hur man använder kraften i dessa recensioner för att stärka deras rykte inom sin bransch, öka deras varumärkesmedvetenhet och växa exponentiellt. Det är inte konstigt att Greenberg har blivit känd som säljaren som inte säljer.