Att driva framgångsrika affiliate-marknadsföringskampanjer idag är inget skämt. För det första är konkurrensen hård. Du måste övervinna flera hinder och utmaningar för att utföra dem effektivt.
Men i en värld med en lösning för nästan allt (även dina ambitioner om reser till rymden) — att hitta en som får alla dina affiliate-marknadsföringskampanjer att fungera för dig är ingen liten bedrift.
Oroa dig inte, för saker och ting kanske äntligen ser upp för dig. Nu finns det trots allt en lösning.
Det är ingen överraskning att blockchain-tekniken är på modet just nu eftersom det är den underliggande tekniken bakom kryptovalutor.
Men tro mig, när du väl förstår tekniken kommer du att inse att blockchain gör mycket mer än att hjälpa dig börja med kryptohandel.
Men innan vi går in på det, låt oss börja med att förstå vad blockchain-teknologi handlar om.
Förstå Blockchain-teknik
Medan världen går galet om kryptovalutor är det väldigt få som kan bedöma kraften i blockkedjeteknik. För dem som gör det är det uppenbart att det är här för att stanna och förändra hur företag fungerar – oavsett bransch.
Till att börja, mer än 74 % av ledningsgrupper som är tekniskt kunniga tror att blockchain-teknik kan förändra affärsvärlden.
Blockchain är en decentraliserad reskontra där du kan utföra och lagra transaktioner helt, transparent och permanent.
Dessa transaktioner lagras i block, kedjade samman i ett nätverk. Varje block är kryptografiskt säkrat, och varje uppdatering eller modifiering i ett av blocken kommer att varna alla deltagare i nätverket.
Denna definition får dig omedelbart att undra om det bara är ännu en digital ”betalningsrevolution”, eller hur? Tja, det är så mycket mer.
Om du isolerar nyckeltermerna i denna definition kommer du genast att inse att de relaterar till många andra affärsaspekter. Din marknadsavdelning är inget undantag.
Låt oss titta på hur blockchain kan förändra din marknadsföringsstrategi och dina processer.
Blockchain-teknik och affiliate-marknadsföring
Som affiliate-marknadsförare kommer du ofta finna att du drabbas av en komplicerad kampanj som inte genererade förväntade resultat. Dessutom går annonsutgifterna utom kontroll då och då, eller hur?
Visst gör de det om du inte är smart nog att börja utnyttja blockkedjeteknologin.
Många av er skapade verkligen föreningen direkt. Att acceptera kryptobetalningar kan göra det mycket enklare att hantera betalningar.
Men om du är smart nog att ta det ett snäpp längre med smarta kontrakt, kan du säkerställa fullständig transparens och effektivitet för leverantörshantering.
Intressant, eller hur? Men mer om detta senare.
Låt oss först titta på de många kryphål som för närvarande utmanar varumärken som använder affiliate-marknadsföring.
De viktigaste kryphålen för affiliatemarknadsföring
Framgången för affiliate-marknadsföring beror i hög grad på att skapa förtroende.
Men processen att göra det är lång och leder sällan till verklig framgång. Även om affiliate-marknadsföring får många saker rätt, skulle även dess största fans erkänna att det har kryphål.
Här är två av de viktigaste kryphålen som affiliate-marknadsföring måste hantera för närvarande.
1. Tillskrivning mellan trafik och källor
För växande varumärken är betald trafik avgörande för att förstärka deras tillväxt och synlighet. En av de mest framträdande utmaningarna för alla affiliate-marknadsförare är den komplicerade processen att tillskriva en ökning av webbplatstrafiken till rätt källor.
När ditt varumärke arbetar med flera affiliates kan du behöva en detaljerad rapport om vem som bidrar och hur mycket för att öka din räckvidd.
Nu finns det många mjukvarulösningar och verktyg som kan hjälpa dig att hålla reda på dessa källor. Några framstående namn inkluderar Tillskrivning, Grenoch Aktiv kampanj.
Att navigera i denna aspekt är dock fortfarande skrämmande, och marknadsförare letar ständigt efter ett mer effektivt sätt att lösa denna utmaning. Lägg till den här mixen den ständigt hotande utmaningen med klickkapning.
Många varumärken är offer för kupong- eller rabattsajter som kunder sannolikt kommer att besöka i slutet av sin köpresa innan de gör ett köp. Detta gör att varumärkets cookies ersätts av andra webbplatser, vilket gör tillskrivningen ännu mer komplicerad.
2. Betalningsbedrägerier
Som affiliate marketing manager kommer du att göra ditt bästa för att utveckla effektiva strategier och implementera dem. Men även då kan du vara i en tuff kamp med en affiliate som lovade mycket och inte levererade.
Eller så kanske du är en affiliate som helt enkelt inte får ordentliga svar från annonsören efter att ha levererat det utlovade arbetet.
Oavsett vilken av dessa två parenteser du hamnar i, kan bedrägliga betalningar visa sig vara nedslående och orsaka förluster. Oavsett om du är en annonsör eller affiliate är betalningsbedrägerier vanligare än du tror.
Naturligtvis finns det åtgärder som du kan vidta för att förhindra sådana bedrägliga transaktioner. Det mest effektiva verktyget för att bekämpa denna utmaning är dock att skapa lufttäta kontrakt som kan skydda dig från att hantera bedrägliga parter och situationer.
Vidare läsning: De 9 bästa betalningslösningarna för affiliatemarknadsförare [Reviews & Guide]
3. Kommunikationsproblem
Ironiskt nog är en av de betydande utmaningarna som plågar media och kommunikationsstrategier i företag kommunikationsavbrott.
Kommunikation är det väsentliga elementet i en annonsör-affiliate-förening. Att säkerställa tillgänglighet och tillförlitlighet i kommunikationen är ganska avgörande för framgången för alla affiliate-marknadsföringskampanjer.
Ändå är kommunikationsluckor ganska vanliga i affiliate-marknadsföringsprogram. Genom att upprätthålla regelbunden kommunikation med affiliates kommer du att kunna vidarebefordra viktig information sömlöst.
Varumärken idag utbildar också avsevärt sina affiliates om produktuppdateringar, instruktioner och kommande försäljningar för att utnyttja dessa möjligheter.
Förutom dessa betydande utmaningar stöter annonsörer på felaktig trafikdata, bedrägliga källor, cookie-stoppning och klickspam.
Med dessa ständigt föränderliga utmaningar och kryphål kan affiliate-marknadsförare använda en pålitlig lösning för att göra hela processen mycket mer effektiv.
Gå in i Blockchain-teknik.
Implikationer av blockchain för affiliate-marknadsföring
Vid det här laget skulle du ha en bra uppfattning om de olika utmaningar och kryphål som påverkar effektiviteten av affiliate-marknadsföringsprogram idag.
Låt oss nu titta på blockchain-teknologins konsekvenser för affiliate-marknadsföring och dess roll när det gäller att övervinna de nämnda utmaningarna.
Smarta kontrakt
Med konceptet smarta kontrakt går blockchain från att vara en enkel digital reskontra till ett viktigt verktyg för företag. Smarta kontrakt skapas med hjälp av ett datornätverk som använder konsensusprotokoll för att få parterna att komma överens om villkoren.
När det väl har skapats exekveras ett smart kontrakt automatiskt utan risk för fel eller manipulation. Tänk nu på konsekvenserna som dessa smarta kontrakt kan ha i världen av affiliate-marknadsföring.
Ytterst verkställbar och manipuleringssäker registrering av ett kontrakt som undertecknats mellan annonsörer och affiliates, som drivs av blockchain-teknik.
Bättre transparens
När vi pratar om kontrakt eller affiliate-annonsörsrelationer är en av smärtpunkterna som alla direkt nämner bristen på transparens i processerna.
Oftast är minst en eller i vissa fall flera mellanhänder involverade i affiliate-marknadsföringskampanjer. Detta kan vara en talangbyrå eller chef som tar ut en provision vid framgångsrik förening. Även om detta verkar vara en helt normal process, leder detta ofta till bedrägerier eller kommunikationsutmaningar. Säger inte att det kommer att hända, men det händer.
När allt kommer omkring hänförs 2% av alla affiliate-transaktioner till affiliatebedrägeri.
Med blockkedjetekniken råder full tydlighet mellan alla inblandade parter om betalningsvillkoren och andra villkor relaterade till föreningen. Även om det finns ett enda manipuleringsförsök från någon part, larmas hela nätverket, vilket skapar fullständig transparens.
Bedrägeriminskning
På grund av några av de skäl som vi redan har diskuterat och inblandning av oväntade illvilliga parter, har betalningsbedrägerier blivit utbredda i affiliate-marknadsföringsprogram.
Medan vissa betydande företag tar risker och bär förlusterna, blir mindre företag eller oerfarna dotterbolag lidande. Allt från att fejka attributionsdata till att uppenbart misslyckas med betalningar, det finns många sätt på vilka bedrägliga transaktioner kan spåra ur dina kampanjer.
I sådana fall kan blockchain vara en stor välsignelse och hjälpa dig att implementera ett betalningsnätverk som är helt säkert och transparent.
Direkt kommunikation
Kommunikation är i grunden den väsentliga ingrediensen i alla marknadsföringskampanjer.
Men affiliate-marknadsföringskampanjer är ofta fulla av kommunikationsluckor och problem som till och med resulterar i förluster.
Genom att använda blockchain kan du säkerställa att den väsentliga informationen relaterad till kampanjen, och avtalsvillkoren, redan effektivt vidarebefordras till alla parter.
Effektiv kommunikation säkerställer att dina affiliates är helt medvetna om relevant information och uppmuntras att marknadsföra din produkt eller kampanj.
Kortare betalningscykler
Det är omöjligt att prata om blockchains olika fördelar utan att nämna kryptovalutor. När du förbereder dig för att helt och hållet utnyttja blockchain för ditt företag, bör du också undersöka att möjliggöra kryptobetalningar.
I nästan alla branscher och vertikaler idag är kryptovalutor som Bitcoin, Ethereum och Ripple allmänt accepterade.
Att acceptera betalningar i kryptovalutor har flera fördelar, oavsett om du är en affiliate eller en annonsör.
Betalningar i kryptovaluta sker över hela världen inom några ögonblick, så att ha en gränsöverskridande förening är inte mer komplicerat.
Sådana kortare betalningscykler är att föredra för affiliates, som inte behöver vänta veckor eller månader för att få sin ersättning. Samtidigt skulle annonsörer ha ett permanent, oföränderligt register över betalningar, vilket eliminerar möjligheten för eventuella bedrägliga transaktioner.
Bättre marknadstillgång
Vid det här laget vet du redan att blockchain har potentialen att helt ersätta traditionella kontrakt och avtal med hjälp av smarta kontrakt.
Många förutspår att med en så tillförlitlig mekanism kommer smarta kontrakt också att hjälpa till att bryta den nuvarande nav-och-ek-modellen följt av de flesta affiliate-marknadsföringskampanjer.
Affiliates och annonsörer kommer att ha bättre tillgång till varandra och samtidigt i ett friktionsfritt och säkert nätverk med hjälp av blockchain.
Denna smidighet kommer sannolikt också att ge upphov till fler bilaterala och icke-traditionella relationer.
Men leverantörer måste fortsätta att förbättra sig för att förbli konkurrenskraftiga leverantörer måste fortsätta att förbättra sig för att förbli konkurrenskraftiga och överleva i denna nya och förfinade process.
Avslutar
Som affiliate-marknadsförare eller annonsör finns det många överväganden som du måste tänka på när du kommer med kampanjer. Förutom att få strategin och tillvägagångssättet rätt, bör du inte behöva oroa dig för andra triviala aspekter av transaktionen.
Det är dock sällan fallet. Utmaningar som oförmågan att tillskriva trafik till rätt källor och betalningsbedrägerier finns fortfarande och orsakar flera problem.
I sådana fall kan blockchain vara den enda lösningen för att säkerställa att inga av dessa kryphål för affiliatemarknadsföring påverkar resultatet av din kampanj.