Att förutse kundbehov är en nödvändighet i dagens marknadsföringsplaner. Det räcker inte att vänta på att en kund ska komma till dig; de bästa marknadsföringsstrategierna involverar intuitivt tänkande så att konsumenterna har vad de behöver utan att behöva leta efter det.
Framsteg inom Big Data – eller analysen av kundbeteenden online och utanför – och automationsteknik gör det enklare än någonsin för marknadsförare att få kontakt och engagera sig med sin publik. Genom att följa kundresan närmare, och i realtid, kan marknadsförare leverera bättre alternativ som är personliga och relevanta. Att förstå grunderna i en kundprofil är bara utgångspunkten; marknadsförare måste förstå nyanserna hos den kunden under köpresan.
För att uppnå detta måste marknadsföringsteamen utnyttja en mängd olika tekniska lösningar tillsammans med strömlinjeformad arbetsflödeshantering. Speed är namnet på spelet och strategierna nedan hjälper dig att komma dit.
Chatbots
Att erbjuda Insurance Carrier Automation Solutions till kunder är viktigt men ofta kostsamt när det kommer till arbetskraft. Att använda chatbot-teknik minskar dock kostnaderna samtidigt som det hjälper kunderna att hitta snabba svar.
Chatbot-teknik analyserar mönster och ordval för konsumenter för att hjälpa till att hitta omedelbara lösningar. Chatbots kan tillhandahålla länkar, ge svar på vanliga frågor och till och med arkivera supportbiljetter om mer åtgärder behövs. Istället för att konsumenter söker efter en e-postadress och sedan väntar en dag eller två på ett svar, kan chatbots ge omedelbara svar på vanliga frågor.
Konsumenter gillar transparens, så när chatbots implementeras är det bäst att låta folk veta att de interagerar med ett automatiserat system direkt. Chatbot-programvara som SecondEgo kommunicerar med webbplatsbesökare i realtid. Programvaran använder artificiell intelligens för att bli smartare med tiden baserat på data du tillhandahåller och hur människor interagerar med den.
Beslutsfattande i realtid
Marknadsförare letar alltid efter sätt att snabba upp dataanalystiden så att beslut kan fattas snabbt. Dataanalys är bara en del av bilden. Effektivisering av kommunikation och automatisering av arbetsflöden gör att teammedlemmar kan fokusera på att optimera kampanjer. Ju snabbare marknadsföringsteam kan göra justeringar av kampanjer desto mer intäkter kan de generera med lägre kostnader.
Projektledningslösningar som Wrike tillåter marknadsföringsteam att skapa systematiska arbetsflöden som påskyndar kommunikationen mellan teammedlemmar om specifika uppgifter och skapar en delad kunskapsbas för snabb åtkomst till information. Wrike använder till och med artificiell intelligens för att automatisera repeterbara uppgifter som intelligent föreslår nästa steg och meddelar chefer om det finns en möjlig projektförsening.
Föreslagna artiklar
Att låta varumärken föreslå föremål som du kanske gillar är inget nytt – tänk på produktförslagen ”du kanske också gillar” som Amazon har erbjudit efter försäljning i över ett decennium. Vad som förändras är möjligheten att föreslå föremål på flera webbplatser och kanaler genom säkra datorprogramvaruplattformar. Rätt spårnings- och AI-plattform kan följa kunder från en onlineplats till en annan och påminna dem om vad de gillade på ditt varumärkes webbplats eller sociala medieplattform. Den här typen av spårning och marknadsföring kan också berätta vad folk gör efter att de lämnat din webbplats, som att gå till konkurrenters webbplatser eller leta upp recensioner om ditt varumärke.
När marknadsförare bättre förstår konsumentbeteende kan de bättre leverera personliga meddelanden som resulterar i högre avkastning. Big Data och AI gynnar både varumärken och kunder genom att tillhandahålla anpassad information.