Stuart Kiely, VP of Digital Strategy på Matouk delade med sig av lite insikter om hur Salesforce-plattformen hjälpte ett företag att återuppfinna sig självt från grunden. Matouk är ett traditionellt lyxvarumärke, vilket betyder att de har funnits länge. De tillverkar högkvalitativa produkter här i USA, och producerar exklusiva, lyxiga hemtextilier som sängkläder, lakan, påslakan, shams, örngott och handdukar.
Stuart skämtade om att deras produkter är så välgjorda att de ”somnar typ för dig! Känslan av det, handen av det, det är verkligen, riktigt utsökta grejer.” En av fördelarna med att vara en inhemsk tillverkare i USA är att Matouk kan anpassa sina produkter. Många av deras kunder är högprofilerade designers som ”tar inredning på allvar och de vill ha ett utseende som är helt deras eget och vi kan leverera på det.”
https://www.youtube.com/watch?v=M_d_8onqC8I
Växer upp vid 90
Matouk hade sålt i grossistledet till återförsäljare som Macy’s och andra märken i över 90 år. För 5 år sedan stod de inför en ny utmaning när de bestämde sig för att börja nå kunden direkt. Traditionellt sålde de i grossistledet till oberoende återförsäljare på platser som Bloomingdales. Men Stuart delade,
”Som alla vet förändras den oberoende detaljhandeln verkligen, den går igenom en stor förändring just nu Amazon effekt.”
Matouk kartlade nytt territorium och var tvungna att utveckla sin verksamhet för att konkurrera på den nya marknaden. Så, för 5 år sedan, när de började sälja direkt från matouk.comStuart medgav att de snabbt insåg att ”för första gången behövde vi skapa en relation med en kund.” Deras formel för att bygga relationer med kunder är ganska enkel:
- Gör fantastiska produkter och få en fantastisk produktupplevelse som är unik i sitt slag, som inte går att slå
- Skapa fantastiska varumärkesupplevelser
- Marknad till kunden. När de ringer in till vårt servicecenter måste vi veta vilka de är, känna igen vad de gillar, när ringde de senast.
För att upprätthålla dessa svårvunna relationer, påpekade Stuart att Matouk förlitar sig på system, och det är där Salesforce-plattformen kommer in i bilden.
Från Sticky Notes till Salesforce
Stuart betonade att ”Information är nyckeln i alla hörn av verksamheten, oavsett om du använder den för att betjäna dina kunder, för att marknadsföra till dina kunder, för att driva verksamheten bättre eller för att fatta bättre beslut.” Innan Salesforce implementerades hade Matouk inte insyn i informationen – vilket innebar att de inte kunde agera utifrån den.
One-Stop Shop
”Vi flyttade inte bara upp vårt CRM-system till Salesforce, utan vi flyttade upp hela vår driftenhet till Salesforce.” Så nu har de all sin data på exakt samma plats och ”den har tillgång till all teknik som omger oss och det är på ett nyckelfärdigt sätt. Så vi behöver inte oroa oss för att uppgradera, eller lappningeller dra in det här.”
Med Salesforce har de också tillgång till Einstein. Einstein är Salesforces plattform för maskininlärning, AIoch automatisering. ”Hur många människor kan säga att deras 90-åriga tillverkningsföretag har tillgång till nästa generations artificiell intelligens?”
Stuart uppskattar att en av skönheterna med att vara på Salesforce-plattformen är att den kan koppla ett företag till allt. Han berättade att ”det kopplar verkligen vårt företag till inte bara kunden och våra leverantörer, utan till alla teknikteam där ute.”
Den skalar bra
Matouk är ett litet företag med 150 personer baserat i Fall River, Massachusetts. De har valt att bygga vidare på Salesforce-plattformen eftersom de vet och förstår hur den kan växa med deras verksamhet. ”Det kommer att fortsätta förnya och tillåta oss att fortsätta förnya också,” tillägger Stuart.
Tips för småföretag att växa
Stuart har några bra råd för företag som vill växa. Han sa: ”Målet för alla företag är att tänka som en startup. Du vill skapa det i din kultur. Du vill att dina medarbetare ska tänka som att de kan förändra världen oavsett vad de gör i branschen. För att göra det behöver de rätt verktyg. Fördelen med att flytta till en plattform som Salesforce är att det gör det möjligt för alla att tänka kreativt, som en entreprenör.”