Jag läste artikeln i Wall Street Journals om hur designern Michelle Smith, skissade en klänning ”Selena” och efter att ha sett intresset på sociala medier bestämde jag mig för att påskynda tillverkningen.
The Journal skriver, ”Under flera veckor efter Millys show i september, fick Selena-klänningen mer än den vanliga uppmärksamheten på sociala medier, särskilt vogue.com, som visade hur ofta människor delade bilder av den. Ms Smith publicerade bilder på Selena tillsammans med andra klänningar från sin kollektion den 18 september och 20 oktober. Båda gångerna var intresset för Selena starkast. ”Dat röd ärm volang doh,” skrev en Instagram-följare vars handtag är QueenDemakos. Andra bad att få köpa den omedelbart.
”Det är det fina med sociala medier för en detaljhandel. Du kan bedöma människor som håller på att titta på något, säger Ms Smith.
Den här historien förstärker och återspeglar kraften i sociala medier för stora och små varumärken.
Bygg en minimal livskraftig produkt, testa den online, mät reaktionen och sälj den sedan på rätt sätt.