Marknadsföring kräver ofta så mycket ansträngning att det inte är någon överraskning att många företag arbetar med byråer eller anlitar expertkonsulter för att hjälpa dem att annonsera och utveckla sin verksamhet. De flesta företag använder en kombination av sociala medier, e-postmarknadsföring, SEO, PPC-kampanjer och användargenererat innehåll för att bygga upp sin närvaro online, och bara ett av dessa uppgifter kan snabbt bli överväldigande.
Lyckligtvis finns det en massa otroliga verktyg som gör det oändligt mycket enklare att själv sköta ditt företags marknadsföring. Om du vill göra DIY din marknadsföring finns det 6 verktyg som alla små och medelstora företag bör lägga till i sin marknadsföringsverktygslåda.
1. GetResponse
GetResponse är ett viktigt verktyg för alla DIY-marknadsföringsverktyg, oavsett storleken på ditt företag. Deras mål är att hjälpa dig att skapa vackert marknadsföringsmaterial som konverterar, utan att du behöver någon erfarenhet. Att skapa en målsida, till exempel, som aldrig varit enklare. Deras dra-och-släpp-redigerare och mer än hundra responsiva mobilmallar gör det enkelt att skapa underbara landningssidor, inga kodkunskaper krävs.
Bildkälla: getresponse.com/features
Deras funktioner för e-postmarknadsföring erbjuder i synnerhet ett otroligt värde för företag. Liksom deras landningssidor erbjuder de lättanpassade e-postmallar som är lika fantastiska och mobila lyhörda. Genom deras programvara kan du också snabbt importera tusentals prenumeranter från flera plattformar till din e-postlista, skicka ut autosvarskampanjer, förhandsgranska hur ditt innehåll kommer att se ut i användarnas e-post och få e-postanalys. E-postmarknadsföring är avgörande för att fostra potentiella kunder och sälja, och den här programvaran är en idealisk lösning.
2. Trello
Trello är ett virtuellt samarbetsverktyg som kan organiseras som en att göra-lista, så att du kan se vad som arbetas med och vem som arbetar med det. Det är uppdelat i brädor, sedan listor och sedan kort. Du kan till exempel ha en styrelse specifikt för innehållsmarknadsföring, med listor som inkluderar ”att tilldelas”, ”pågår”, ”väntar på granskning” och ”komplett”. Specifika uppgifter kan läggas till kort, som kan flyttas från lista till lista.
Bildkälla: trello.com/guide/collaborate.html
Gränssnittet är användarvänligt, och det låter dig lägga till så mycket information som behövs; du kan bjuda in specifika gruppmedlemmar till anslagstavlor, tilldela uppgifter och lägga till kommentarer, filer och checklistor till varje kort. Nämnde jag att det är gratis?
3. Varumärke24
Sociala medier bör vara en viktig del av din marknadsföringsstrategi, oavsett bransch, och att spåra dina sociala mediers resultat kan ta mycket tid. Brand24 är ett otroligt verktyg för övervakning och analys av sociala medier, och ett viktigt måste för DIY-marknadsföringsverktyget.
Bildkälla: brand24.com/features
Med det här verktyget kan du övervaka ett specifikt sökord eller grupper av sökord samt omnämnanden och se vad folk säger. Denna programvara kommer att visa dig hur volymen av både diskussion och räckvidd utvecklas för ditt företag, och om diskussionen är positiv eller negativ.
Det här verktyget hjälper dig att identifiera viktiga diskussioner som du bör delta i, så att du kan hoppa in och engagera dig där det är viktigast.
4. Wisestamp
Wisestamp är ett annat bra verktyg som kan hjälpa dig att lyfta dina e-postmarknadsföringskampanjer. Med det här verktyget kan du skapa underbara, anpassade signaturer som du kan placera i slutet av dina e-postmeddelanden. Du kan lägga till ditt namn, jobbtitel, kontaktinformation och till och med en headshot eller bild till din signatur. Detta lägger till ett mer personligt element till e-postmeddelandena och kan öka konverteringar och potentiella kunder.
Bildkälla: wisestamp.com
Med deras pro-plan kan du skapa flera olika signaturer och du får tillgång till deras premiummallar och designfunktioner.
5. Yotpo
Användargenererat innehåll, inklusive recensioner och socialt innehåll, är effektivt för att driva konverteringar av alla slag. Att faktiskt få användare att skapa och lägga upp innehållet är ibland lättare sagt än gjort. När du väl måste spåra den och hitta den blir den utmattande. Det är där Yotpo kommer in.
Bildkälla: yotpo.com/features/review-generation
Även om många användare med glädje kommer att läsa recensioner och använda den informationen för att fatta sina köpbeslut, är det bara ett litet antal som lämnar dem. Yotpo skickar automatiskt perfekt timade uppföljningsmail till dina kunder efter ett köp som ber dem att lämna en recension. De kommer sedan att visa dessa recensioner på dina produktsidor för att hjälpa till att öka ytterligare omvandlingar.
Yotpo har nu också nya funktioner för innehållskurator, som hjälper dig att hitta sociala UGC, och skapar sedan lätt-till-modererade köpbara flöden som kan användas för att driva konverteringar.
6. Hootsuite
Hootsuite är ett av de bästa allt-i-ett-hanteringsverktygen för sociala medier som finns. Med så många plattformar tillgängliga för företag att vara på, är det nästan omöjligt att hålla reda på allt själv utan ett verktyg som det här som hjälper dig.
Bildkälla: hootsuite.com/products/social-media-engagement
Hootsuite låter dig hantera, schemalägga och övervaka din sociala medieaktivitet från en instrumentpanel. Plattformar som stöds inkluderar Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, LinkedIn och mer. Du kan också tilldela teammedlemmar att svara på specifika meddelanden eller strömmar av engagemang, för att säkerställa att ingen potentiell kund hamnar mellan stolarna.