Google AdWords är förmodligen en av de första och mest välkända annonsplattformarna som många småföretag har använt. Även om TV-, radio-, tidningsannonser och andra plattformar inte är ”gör det själv” – har Google Adwords nästan från början gjort det möjligt för alla småföretagare, med en liten budget, att klicka, köpa och få sitt budskap spritt över hela Internet.
Oavsett om du äger en webbplats för SEO-verktyg eller om du driver ett SEO-företag, kommer möjligheten att spåra och rapportera till kunderna Googles rankning för deras specifika sökord vara en viktig del av tjänsten du tillhandahåller. Zenserp API gör det möjligt för dig att få platsbaserade och geolokaliserade sökmotorresultat. Naturligtvis kan du alltid göra en manuell Google-sökning och sedan sålla igenom resultaten för att hitta var en kunds webbplats är rankad på Google SERP, men ingen vill behöva göra det, vilket är där ett Google Rank Tracking API kommer i spel. För att veta mer om Google Search API gå igenom zenscrape.com .
Jag frågade Soo Young Kim, Googles marknadschef, Get Your Business Online, ger oss en uppdatering om hur Google har utvecklats för en mobil första värld.
När människor vill veta, göra, gå eller köpa, vänder de sig till sina smartphones när de behöver det. Varje år görs det biljoner sökningar på Google och över hälften av dessa sökningar sker på mobilen. Och mobil är den nya lokala guiden. 30 % av alla mobilsökningar är relaterade till plats. Oavsett om det handlar om att hitta en järnaffär i närheten eller att leta efter ett matställe som går sent på kvällen, kopplar mobilen människor till världen omkring dem. Det är absolut nödvändigt att företag finns där för sina kunder i dessa ögonblick.
På Google Performance Summit, där vi avslöjar nya uppdateringar av våra AdWords- och Analytics-plattformar, tillkännagav vi hur vi har gjort om AdWords för denna mobila värld. Bara förra året ledde våra sök- och annonseringsverktyg till 165 miljarder dollar i ekonomisk aktivitet för över 1 miljon företag, webbplatsutgivare och ideella organisationer enbart i USA. Dessa verktyg har en otrolig inverkan på företag från det största Fortune 500-företaget till din favoritmamma-och-pop-butik. Här är 5 AdWords-utvecklingar som småföretag behöver veta om:
(1) Nya lokala sökannonser i Sök och Maps
Nästan en tredjedel av alla mobilsökningar är relaterade till plats. För att hjälpa annonsörer att nå kunder som söker efter företagsadresser, introducerade vi lokala sökannonser på Google.com och Google Maps, både på stationära och mobila versioner av webbplatsen samt i appen. Företag som använder adresstillägg i AdWords kan visa sin företagsadress mer framträdande när konsumenter söker efter saker som ”tandläkare” eller ”bilverkstad nära mig” medan de använder sina mobiltelefoner.
(2) Varumärkta, anpassade upplevelser för företag på Google Maps
Vi testar nya lokala annonsformat som gör att ditt företag kan stärka din varumärkesnärvaro i Maps. Dessa annonsformat kommer också att göra det lättare för dina kunder att hitta lokala företag när de navigerar på Google Maps. Till exempel kan Maps-användare börja se experiment som logotyper på Maps eller marknadsförda nålar för bensinstationer eller restauranger längs deras väg. Lokala företagssidor får också ett nytt utseende så att kunderna kan utforska din butik, specialerbjudanden och produktlager – innan de anländer.
(3) Utökade textannonser för att hjälpa dina annonser att arbeta hårdare på olika skärmar
Nya utökade textannonser utvecklas för att vara optimerade för smartphoneskärmar. Med mer annonsutrymme kan företag tillhandahålla mer information för den mobila kunden som är på språng som vill veta vad du erbjuder innan de går vidare till din webbplats. Och detta kommer att vara tillgängligt för både mobil och stationär.
Utökade textannonser i AdWords ger en mer framträdande rubrik med två rubriker på 30 tecken jämfört med en rubrik på 25 tecken. De kommer också att tillåta längre beskrivningar. Istället för två beskrivningsrader på 35 tecken kan du ha en konsoliderad beskrivningsrad på 80 tecken.
Detta ger dig chansen att visa upp mer unika detaljer om ditt företag, som om du är familjeägd eller bara kommer från lokala leverantörer.
(4) Responsiva annonser för visning, utformade för att anpassa sig till olika skärmar
Med responsiva displayannonser blir det lättare att komma åt annonsutrymmet för de olika formaten som är tillgängliga i Googles Display-nätverk. Dessa annonser anpassas automatiskt till det olika innehållet, formerna och storlekarna på de mer än två miljoner utgivarnas webbplatser och appar i Googles Display-nätverk. Du kan bara ange rubriker, en beskrivning, en bild och en webbadress, så skapar AdWords vackra annonser åt dig som ser bra ut på alla enheter och webbplatser.
(5) Mer kontroll och flexibilitet för budgivning på AdWords
I dagens mobila första värld behöver du allt mer kontroll och flexibilitet för att optimera bud på olika enheter. För närvarande anger annonsörer mobilbud som en multiplikator av basbudet för datorer.
Senare i år kommer du att kunna ställa in individuella budjusteringar för varje enhetstyp – mobil, dator och surfplatta – separat och optimera med större precision, samtidigt som det är enkelt att nå kunder på olika enheter. Vi tillkännagav också ett bredare utbud för att justera bud – upp till +900 %, vilket ger ännu mer flexibilitet.
Håll utkik efter dessa uppdateringar, kommer snart. Och det är inte allt. Vi gav en smygtitt på det nya AdWords-gränssnittet, som kommer under 2017. AdWords fortsätter att utvecklas för att arbeta hårdare för dig i denna mobila värld.