Letar du efter sista minuten semesterintäkter? Håll ögonen öppna: I den här semesterintervjun diskuterar Ramon Ray några tips som företagare kan använda för att fånga sista minuten shoppingdollar denna semestersäsong, med GoDaddys marknadschef Melissa Schneider. Lyssna på vår intervju och läs anteckningarna nedan!
Det är inte för sent att sälja online
Melissa sa att det finns många sista minuten-shoppare som letar efter den perfekta presenten.
När jag skriver detta har jag fortfarande inte köpt en present till min fru!
Om du går till någon galleria hittar du vad som ser ut som en bikupa av shoppare som letar efter att köpa, i sista minuten. Dessa kan vara dina kunder.
Det är så viktigt att påminna dina nuvarande kunder om att du finns där för dem och har en lösning på deras behov. Visst, försök att få nya kunder, men AKTUELLA kunder känner redan, gillar och litar på dig!
Oavsett om det är via sociala medier, e-postmarknadsföring eller annat – påminn dina kunder om din lösning. Överväg att göra ett speciellt ”semestererbjudande”.
Seth Godin pratar om ”spänning” i sin senaste bok, ”This is Marketing”. Melissa och jag diskuterade att även om det bara är några dagar innan jul, dra nytta (på ett bra sätt) av spänningen som dina kunder har och du kan få tag på lite sista minuten-försäljning för ditt företag.
Hjälp dina kunder
Ha inte en attityd av ”hur kan jag få” från dina kunder, utan tänk istället, hur kan du betjäna dem.
Du kommer att upptäcka att de flesta framgångsrika marknadsförare sätter kunden först och förmedlar hur deras lösning kan hjälpa kunden.
Bortom onlineförsäljning
Även om det verkar som att onlineförsäljning får lejonparten av mediafokus, kan du för er som säljer tjänster också delta i semesterförsäljning.
Vad sägs om ett specialerbjudande för redovisningstjänster, juridiska tjänster, designtjänster eller etc. Kanske kan kunden KÖPA dem nu och använda dem under 2019. Eller köpa dem som present till ett annat företag.
Flera beröringspunkter
Lägg inte dina marknadsförings-”ägg” i en korg. Älskar du inte klichéer?
Utnyttja kraften hos flera beröringspunkter för att få ditt budskap förmedlat via e-post, din webbplats och sociala medier. Dina kunder kanske inte har fått ditt e-postmeddelande från förra veckan, så du kanske vill få deras uppmärksamhet via Twitter. Eller så kanske de missade ditt senaste Instagram-inlägg, du kan få deras uppmärksamhet med ett popup-fönster på din webbplats.
Kan de hitta dig?
Kom ihåg att se till att dina uppgifter på Google och Yelp är uppdaterade.
Vilka timmar du har öppet, recensioner, menyalternativ och mer. Lokala listor är så viktiga så se till att de är uppdaterade!
Om du känner dig överväldigad säger Melissa ta saker ett steg i taget. Kom ihåg att tjänster som GoDaddy har en rad lösningar som hjälper dig att snabbt komma igång med all din digitala marknadsföring och uppfyllelse.
Kudos till Donut Parlour som Melissa säger skakar deras digitala närvaro. Deras munkar SER bra ut och så mycket mer.
Det är inte för sent – GÅ och gör några sista minuten-försäljningar…tick tack tick tack! Sista minuten semesterintäkter väntar på dig!