Varje företag har sina perioder av ebb och flod. Vissa månader har folk ställt upp för att kasta pengar på dig medan andra får dig att känna dig som en desperat dörr-till-dörr-försäljare.
Under de långsamma tiderna gör det en värld av skillnad att ha ett etablerat system på plats för att generera nya leads och driva dem in i och genom din försäljningstratt.
Detta är uppenbarligen mycket lättare sagt än gjort.
Inbound marketing-insatser är inte alltid effektiva. Ledningarna du har blir kalla. Och ännu oftare är folk helt enkelt ointresserade.
Om detta är situationen ditt varumärke för närvarande står inför, oroa dig inte för du kan fylla på din marknadsföringstratt med bara några få steg och lite vägledning.
1. Landa i rätt inkorgar
När din försäljningstratt är karg finns det en mängd olika sätt att skapa potentiella kunder. Du kan fråga nuvarande kunder om hänvisningar, delta i nätverksevenemang och samla visitkort, skriva informativa artiklar i publikationer som din önskade publik dras mot, och så vidare.
Det finns dock en god chans att även denna taktik kommer att misslyckas och du kommer att behöva bryta efter potentiella kunder med hjälp av sökmotorer och plattformar som LinkedIn, Facebook, Twitter och andra sociala destinationer.
Nyckeln till denna metod är att välja en bransch eller demografi som har visat sig vara särskilt fruktbar tidigare och rikta in sig på dessa individer.
Skapa ett kalkylblad för dessa personer och organisera dem efter deras sannolikhet att vara intresserade av dina erbjudanden.
Innan du kontaktar är det dock nödvändigt att se till att du har rätt och lämplig e-postadress. Eftersom människor har i genomsnitt 1,7 e-postkonton, är din bästa insats för att fånga deras uppmärksamhet att använda en företagsadress; detta är tyvärr inte alltid lätt att hitta.
I sådana situationer är det klokt att använda ett automatiskt verktyg för att hitta e-post.
Denna typ av tjänst kommer att spara massor av arbetstimmar på jakt efter rätt adress och kan säkerställa att du kommer framför din publik.
När du har rätt kontaktinformation för dina leads är det dags att starta uppsökande processen.
2. Börja kalla e-postmeddelanden
Det finns många företag och entreprenörer som drar sig för kall e-posttaktik och till stor del anser att dessa typer av kommunikation är skräppost; detta är nonsens eftersom kalla e-postmeddelanden fortfarande är en allmänt använd teknik inom olika områden och är (viktigare) fortfarande ganska effektiva.
Du behöver dock veta hur du konstruerar ditt budskap på ett lämpligt sätt och fångar deras uppmärksamhet. Allt som är främmande på något sätt kommer att förslöjas och så småningom konserveras.
Börja med att avstå från inledningen. Glöm att berätta för andra om vem du är eller vad ditt företag gör. Ärligt talat, vid det här laget bryr de sig inte.
Kom rätt till köttet på ditt ställe genom att peka ut din potentiella potentiella smärtpunkt och hur du kan lösa den.
Dessutom, med tanke på att det skickas 205 miljarder e-postmeddelanden varje dag, har kalla e-postmeddelanden en enorm tendens att gå vilse i mixen.
Det betyder att du behöver följa upp kontinuerligt för att verifiera att de har sett ditt meddelande. Om detta låter tidskrävande är det för att det är det.
En mer effektiv teknik innebär att utnyttja en kall e-posttjänst som Mailshake som låter dig schemalägga olika uppföljningar med anpassade intervall.
Dessa typer av tjänster är inte bara en otrolig resurs för att hjälpa till att maximera din trattfyllningspotential, utan de tillhandahåller ofta andra användbara verktyg för varumärken att använda som mallar, analyser och andra insiktsfulla funktioner.
Genom att använda den här metoden är det mycket mer sannolikt att du får en prospekts uppmärksamhet än genom att bara skicka ett ensamt e-postmeddelande och hålla tummarna för att de svarar.
3. Vet hur man följer upp effektivt
Du har lyckats fånga din ledning och få deras intresse; fantastisk!
Nu måste du avsluta affären.
Att skicka ett affärsförslag till din prospekt är ett av de bästa och mest effektiva sätten att visa upp ditt företags kompetens och dess förmåga att generera resultat.
Återigen, lättare sagt än gjort.
Att börja ditt förslag på rätt sätt och organisera materialet på ett övertygande och tilltalande sätt är ingen liten bedrift. Din kopia måste vara vansinnigt övertygande. Dessutom måste företagsdata som mål, strategiförslag, kampanjuppdelningar, prispaket och mer presenteras på ett tilltalande och professionellt sätt.
Om detta är något du kämpar med, kanske du vill överväga att lägga dina frustrationer åt sidan och använda ett kraftfullt förslagsprogram som PandaDoc som eliminerar många av dessa smärtpunkter.
Alla förslagsprogram som är värda din tid och pengar bör vara dynamiska i sin förmåga att skapa, skicka och signera dokument samtidigt som de tillhandahåller användbara resurser som mallar, analysfunktioner och informationsarkiv som gör att användare kan bli allt mer effektiva på att skriva organiserade förslag.
Kalla mejl kan ofta kännas som ett skott i mörkret; speciellt när ditt företags försäljningstratt är tom. Men det behöver inte vara så här.
Det finns extremt genomförbara alternativ för att kolla upp kalla kontakter, se till att de hamnar framför rätt ögonglober vid rätt tidpunkt och med rätt budskap för att flytta dem till din försäljningstratt och få dem att konvertera.
Om ditt varumärke behöver påfyllning av potentiella kunder, är detta en beprövad metod för att välkomna nya och lojala potentiella kunder till dina viktiga försäljningstrattar.