Du driver ett företag i den mycket konkurrensutsatta e-handelsbranschen. Dina dagar ägnas åt att planera för att förbättra din konverteringsfrekvens, nå nya kunder och anpassa dig till de senaste e-handelstrenderna.
Evolution är en del av alla företag – det som fungerar i år kanske inte är lika lönsamt eller lika effektivt nästa år. Utan att rida på den kommande vågen av nya trender löper du den verkliga risken att hamna på efterkälken. Inom e-handel är branschen mycket mer aggressiv. Konkurrensen mellan företag och onlinehandlare är hård. Trendiga produkter och tjänster – andra än väsentligheter som mat och digitala produkter – håller sällan i flera år. Ungefär som allt annat på internet är publikens intresse och uppmärksamhet övergående.
Hela e-handelns ekosystem blev mer frenetisk 2020. Den globala befolkningen tvingades inomhus och antog sociala distansprotokoll på grund av pandemin. Det fanns inte mycket utrymme för personlig middag och shopping. Alla riktade sin uppmärksamhet mot onlinetjänster. De använde nätbutiker för att handla allt från mat till personliga saker. Människor hade inget annat val än att få sina behov tillgodosedda online.
Som ett resultat växte den redan mättade e-handelsmarknaden med upp till 44 %. Det utgjorde upp till 22 % av världens totala detaljhandelsförsäljning. Men det var bara det första steget. Så småningom lade sig dammet och e-handelsbranschen hittade fotfäste. Denna omvandling skapade trender i de produkter som kunderna handlar efter. Det påverkade strategier och kampanjer som används av onlinebutiker och marknadsplatser.
Nu när marknaden är så bred råder kundupplevelsen. Företag använder nu chattsupport, miljövänliga förpackningar, personliga tackkort och mer. Kunden står stadigt i centrum för e-handelsupplevelsen.
Syftet och funktionerna med e-handel
Vår utveckling till en användarcentrerad upplevelse inom e-handel var inte plötslig. Det har gått gradvis. De bästa metoderna har dock kretsat alltmer kring användarkomfort och positiv upplevelse.
Syftet med framgångsrika e-handelstrender är att stimulera webbplatsanvändare och besökare att göra ett köp. Försäljare hoppas på förbättra konverteringsfrekvensen för sin verksamhet. Dessutom blir glada köpare återkommande kunder. De uppmuntrar ofta andra kunder att göra ett köp. När allt kommer omkring är en av e-handelns huvuduppgifter att tillgodose efterfrågan och lösa kundens problem och tillfredsställa deras behov.
Ett annat mål med e-handel det kommande året är att förbättra kommunikationen. Kunder tycker om att ge feedback. De uppskattar känslan av att bli hörda av företag. Oavsett om de är glada eller olyckliga, kommer de att meddela företaget. Idag förväntar de sig att deras feedback spelar roll.
Håll dig före kundnöjdheten: Anmärkningsvärda e-handelstrender förväntas för 2022
Att underhålla och förbättra din omvandlingsfrekvens i e-handelsbranschen är avgörande. Ditt företag måste hålla koll på inkommande e-handelstrender, särskilt de som betonar positiva kundupplevelser. Börja implementera dem nu om möjligt. Förbind dig att anpassa dig till dessa trender så kommer du att framtidssäkra din verksamhet.
Nedan listas några av de största e-handelstrenderna som analytiker och experter räknar med att slå rot 2022.
Prioritera en omnikanalstrategi
Denna strategi hänvisar till försäljning och marknadsföring på flera plattformar. Detta blir allt viktigare eftersom diversifiering av sätten som kunder kan hitta dina produkter på gör dig mer synlig. Det förbättrar också din omvandlingsfrekvens och stärker din auktoritet.
Anta att ditt namn dyker upp på större försäljningssajter som Amazon och eBay eller andra specialmarknadsplatser som underlättar distributionen av produkter till din nisch. I så fall ger det ditt företag sken av storlek och auktoritet. Enligt a studie, 46,7 % av kundsökningarna kommer från Amazon, eBay och Etsy. Mer än hälften av de enheter som säljs via Amazon kommer från tredjepartssäljare. Synlighet i sociala medier är alltid ett plus. Cirka 37 % av användarna undersöker produkter och varumärken via sociala medier innan de gör ett köp.
Optimera för röstsökning
Under de senaste åren har människor blivit mer vana vid att interagera med röststyrda enheter och funktioner. Exempel inkluderar Google Assistant, Amazons Alexa och Apples Siri. Att använda röstkommandon gör det ännu enklare att utföra uppgifter som att söka efter företag, fråga efter vägbeskrivningar och till och med handla online.
Som sådan bör e-handelsföretag prioritera att optimera sina webbplatser och sidor för att vara responsiva. Målet är att vara kompatibla med plattformar som dessa AI-assistenter söker för att förbättra konverteringsfrekvensen. Fler och fler användare kommer att titta på denna teknik för att göra deras liv enklare när de behöver information.
Denna teknik är inte helt utvecklad ännu. Det fortsätter att släppa uppdateringar för att göra dess funktioner mer sofistikerade, men det är redan en fantastisk funktion för användare. Ditt varumärke måste vara beredd att anpassa sig till det förr snarare än senare.
Voice Shopping kommer att stå i centrum
Tillsammans med röstsökning kommer röstshopping. Detta har redan fått fäste i USA i en ”marknadsandel för smarta högtalare.” Marknaden för smarta högtalare förväntas öka med hela 55 % nästa år. Detta bevisar att kunder vill använda röstassistenter i sina hem för att göra mer än att bara söka efter svar. En av de vanligaste uppgifterna de vill att röstassistenter ska utföra är att handla åt dem.
Det är fortfarande komplicerat. Kunderna måste beskriva i detalj vad de vill ha. De måste formulera produkten, produktförpackningen, ingredienserna och annan viktig information för att röstassistenten ska kunna ge korrekta resultat. Om de inte har en enhet som kommer med en skärm, finns det inga visuella signaler. Leverantörer måste se till att deras webbplats är optimerad för att innehålla rätt indikatorer som gör att människor kan hitta dina produkter via röstshopping.
Det är också en prioritet att göra shoppingprocessen vänlig för röstkommandon också. Din webbplats måste kunna svara på den automatiska assistenten. Produktlistor måste kunna beskriva de steg en användare måste vidta för att bekräfta.
M-handel
Som nämnts tidigare håller mobilhandel snabbt på att bli normen. Smartphones har blivit den mest aktiva formen av internetåtkomst idag. Mobilanvändare är så många att Googles algoritmer har ändrat sina prioriteringar. Algoritmen skannar och kontrollerar nu webbplatser med mobilvänlig design och funktioner och placerar dem i framkant av SERP.
M-Commerce har vuxit lika snabbt, med fler kunder som gör sina inköp via sina smartphones. För att förbättra din omvandlingsfrekvens kan du få en fördel genom att lägga till funktioner som hjälper mobilkunder. Att använda filter som ett virtuellt omklädningsrum, geografiskt riktade kampanjkoder, mobila GPS-nålar till närmaste filialer, eller till och med något så enkelt som ett mobilt betalningsalternativ ger dig en tydlig fördel gentemot konkurrenterna.
Grön konsumtion
Miljövänliga metoder har blivit en av de mest kritiska trenderna under de senaste åren. Fler företag och konsumenter börjar förstå hur viktigt det är att använda hållbara produkter och skapa miljövänliga förpackningar. Ett undersökning fann att hälften av de svarande föredrog produkter gjorda av hållbara material och företag som använder miljövänliga komponenter och förpackningar. Upp till 75 % av dem ville helt och hållet bli av med förpackningar (särskilt plastförpackningar).
Grön konsumentism är nu en viktig kontaktpunkt för många företag, även små företag som vill påverka. Deras miljövänliga förpackningar och andra detaljer – vattenaktiverad papperstejp, stoppning av återvunnet papper, kartonger, biologiskt nedbrytbara plastdelar, återanvändbara gratisprodukter som metallstrån och mer – lockar kunder som vill göra sin del för att bekämpa avfall och icke- biologiskt nedbrytbart skräp.
Drönare leverans
Detta koncept gjorde vågor förra året när Amazon debuterade det första gången. Det har sedan dess vunnit viss dragkraft med företag som FedEx och Alibaba som förbereder sig för att adoptera det. Det tar frakt till oerhörda nivåer och skapar en unik tjänst som många kunder skulle vara villiga att betala för bara för att se det hända.
Dessutom är det ett annat sätt att tvinga fram kontaktlös betalning och leverans. Det skulle inte behövas någon leveranspersonal att komma till en persons bostad för att leverera paketet. Ännu bättre, drönare är inte begränsade till trafiken och vägarna till vilka landleveranskanaler är begränsade. De kan göra leveranser samma dag från närmaste distributions- eller leveranscenter.
Även om det fortfarande finns en lång väg att gå när det gäller rikstäckande (mycket mindre global) implementering – tillsammans med specifika svårigheter på vägen när det gäller en lättfördärvlig produkt, förpackningar som tål potentiella fall och andra problem – är det en lovande start. Drönares koldioxidavtryck är mycket mindre jämfört med lastbilar, skåpbilar och andra landbaserade leveransalternativ.
Augmenterad och virtuell verklighet
För några år sedan introducerade den utbredda berömmelsen för Pokemon Go konsumenterna för förstärkt verklighets underverk. Nu är det allmänt tillgängligt och genomförbart för kommersiella ändamål. Många företag har implementerat det för olika funktioner.
Att lägga till AR-funktioner ger en unik upplevelse för kunderna. Till exempel kan det ge dem nyttan att ”prova” en vara innan de gör ett köp, på samma sätt som de skulle göra om de var i en fysisk butik. Som sådan förbättrar det konverteringsgraden eftersom det eliminerar köparens osäkerhet.
Klädbutiker har börjat använda AR för att skapa virtuella omklädningsrum. Kunder kan prova kläder innan de köper dem. Vissa salonger erbjuder hårfärgstestningsfunktioner för att se om en speciell frisyr passar en kund. IKEA använder virtuell verklighet för att skanna och mäta ett rum. Köpare kan se hur en möbel skulle se ut i sitt hem innan de köper den.
Som du kan föreställa dig är dessa typer av e-handelstrender inte bara till för att blända. De tjänar också ett integrerat syfte för köparens upplevelse.
Sociala medier kommer in i onlineshopping
Sociala medier har blivit mer än bara ett marknadsföringsmedel för e-handel. Nu är det en säljplattform också.
Plattformar som Facebook och Instagram har nu sina shoppingfunktioner som förbättrar konverteringsgraden genom att minska köpstegen. Kunder kan se en produkt bli annonserad på ett företags Facebook-sida. De kan sedan köpa dem direkt via en butikssida eller Facebook Marketplace.
På liknande sätt har Instagram nu en mycket efterlängtad shoppingfunktion. Användare kan klicka på ett foto och se taggar som anger namn och priser på de utvalda produkterna i fotografiet. Därefter gäller det att göra köpet direkt inne i Instagram-appen. Detta tar bort resten av stegen som vanligtvis leder en kund till ett företags sida eller säljplattform och skapar ett konto för köp där.
Huvudlös e-handel
Som en del av rörelsen för att förbättra omvandlingsfrekvensen genom positiva kundupplevelser, designades huvudlös e-handel för att ge företag mer betydande kontroll över sin webbplatss front-end-design. Det hjälper också till att skapa personliga kundupplevelser. Ändringar som görs i fronten av designen påverkar inte back-end-funktionaliteten.
På så sätt kan företag förändra och anpassa frontend-designen mer effektivt än någonsin. De kan svara på speciella evenemang eller helgdagar, eller förnya webbplatsens utseende då och då för att passa deras kundbas humör och stil. De kan till och med omvandla designen för webb-, mobil- och surfplattor efter behov. Betydligt nog kan de ändra SEO på sina sidor också, allt utan att krångla med den komplexa butiksfunktionaliteten i baksidan för att få det att fungera.
Ökad AI-användning i e-handel
Slutligen finns det den ökade användningen av artificiell intelligens eller AI. Du kanske redan har sett detta göras via chatbots installerade i en affärssidas sociala medieplattforms messenger eller direkt på webbplatsen. AI:n kan fungera som en FAQ eller helpdesk för kunder med vanliga problem, vilket tar bort behovet av en mänsklig kundtjänstrepresentant.
En annan användning av AI är att upptäcka och förutsäga användarpreferenser. AI kan studera din kunds surf- och köpmönster. Det kan sedan ge intelligenta rekommendationer av liknande produkter som de också kan vara intresserade av. Det hjälper till att hålla kunderna kvar i butiken längre och hitta det de behöver på din webbplats.
Slutgiltiga tankar
Trender inom e-handelsområdet fortsätter att växa för varje dag, månad och år. Fler e-handelstrender än någonsin dyker upp. Med tillkomsten av mer teknik finns det gott om möjligheter för onlineföretag att få ett försprång gentemot mängden genom att hoppa in på de förutsedda trenderna direkt. Detta gör att de kan leverera kundcentrerade upplevelser och visa att de ligger i framkant i sin bransch.