Oavsett om du är en nybörjarbloggare eller ett erfaret proffs, kommer du någon gång att vilja (eller behöva) skriva en innehållsserie.
När du väl har övertalat folk att fortsätta läsa ditt innehåll måste du fortsätta … producera innehåll.
Så, får innehållsskapare någonsin ta en paus?
Absolut … om du vet hur man förbereder och schemalägger flera delar av innehåll i förväg.
Då kan du hålla din publik nöjd samtidigt som du tar den nödvändiga stilleståndstiden som gör att du kan ladda upp din kreativitet.
Vad är en innehållsserie?
En innehållsserie är i grunden en berättelse som utvecklas över flera blogginlägg. De kan hjälpa dig att bygga en publik som är intresserad av din nisch och de är särskilt användbara om du vill skriva en handledning som bryter ner ett stort ämne. Innehållsserien låter dig lära ut en aspekt av handledningen åt gången, så det är lättare för din läsare att lära sig.
Även om du ibland vill skriva en lång guide om ett enda ämne, är de flesta blogginlägg inte tänkta att vara längden på romaner. Om du skriver engagerande innehåll som utbildar men inte är överväldigande kan upplevelsen bli mycket roligare för läsare som följer din webbplats.
Att lära sig att skriva en innehållsserie så att du kan ta en paus hjälper dig också att utvecklas som innehållsskapare … eftersom du kommer att öva på att gå från att bara publicera innehåll till att skapa förväntan inför din nästa del.
För att börja planera ditt innehåll så att du enkelt kan klara dina publiceringsdeadlines, börjar vi med den enkla, lilla uppgiften att välja en innehållsidé.
Sedan delar vi upp den idén till en fascinerande bloggserie i fyra delar.
Om du producerar ett innehåll i veckan kommer delbetalningarna nedan att ge dig fyra veckors innehåll, men de kan också publicera fyra dagar i rad eller varannan dag. Se vad som fungerar för dig.
Digitala handelspartners är Copybloggers byråavdelning, och vi är specialiserade på att leverera riktad organisk trafik för växande digitala företag.
Avbetalning #1: Upprätta din auktoritet
Det är här du väljer din innehållsidé.
Låt oss låtsas att du driver ett hälsomedvetet, ekologiskt bageri som serverar läckra desserter.
Dina kunder älskar din druvsylt, så du vill ge dina bloggläsare ett recept på druvsylt med naturliga ingredienser och utan tillsatt socker.
Du kan börja med ett grundläggande ”hur man ___” för att generera din idé, och sedan följa enkel SEO för innehållsskribenter för att se hur din idé relaterar till vad folk söker efter …
”Hur man ___” kanske inte är din sista rubrik, men att fylla i det tomma med detaljer minskar ditt fokus.
Hur man gör aptitretande druvsylt (med mindre socker än livsmedelsbutiker)
(Behöver du fräscha upp dina rubriker? Kolla in vår omfattande artikel: Hur man skriver rubriker som fungerar.)
I den här första delen kommer du att fastställa din auktoritet genom att:
- Introducerar ämnet på ett unikt sätt
- Förklara ditt intresse av att skriva om det
- Beskriv ditt ekologiska bageri filosofi
Motivationen bakom informationen du delar i den här innehållsserien bör vara: varför någon borde lyssna på dina råd om ämnet.
Beskriv sedan vad du kommer att täcka i kommande omgångar, väv in anekdoter om hur din handledning kommer att vara mer fördelaktig än andra recept på druvsylt.
Och det var allt för ditt första inlägg.
I slutet av innehållet
- Skriv en uppmaning (CTA) för läsare att prenumerera på din blogg för att få nästa innehåll via e-post.
Del 2: Utbilda med en relevant bakgrundslektion
Målet med det här inlägget i din innehållsserie är att få läsarna att känna sig redo att följa dina råd.
Länka till del nr 1 i din introduktion och skriv sedan mer användbar information om hur du gör din druvsylt.
Vilka typer av köksredskap behöver de? Var är de bästa ställena att köpa de ingredienser du rekommenderar? Vad är ditt problem med druvsylt som har tillsatt socker? Hur upptäckte du detta recept?
Du bygger förtroende när du utbildar din publik och ger användbara förslag som förbereder dem för nästa omgång.
I slutet av innehållet
- Ange avsnittet ”Ytterligare läsning”, med en länk till del 1.
- Skriv en CTA så att läsarna kan prenumerera på din blogg för att få nästa innehåll via e-post.
Avbetalning #3: Dela din handledning
Det stora ögonblicket har kommit.
I det här inlägget visar du hur du gör din druvsylt, steg för steg. Du kan också diskutera vilken typ av behållare du gillar att förvara sylten i och hur länge den håller sig färsk.
Handledningen bör vara vettig för alla, även om de inte läst de två föregående avsnitten. Men det kommer troligen att finnas möjligheter genom hela texten att länka till de andra avbetalningarna du redan har publicerat.
När du redigerar innehållet i ditt första utkast, leta efter sätt att engagera och underhålla. När du tänker som en innehållsredigerare kan du ge läsarna en upplevelse som de inte kommer att ha på andra bageribloggar.
I slutet av innehållet
- Tillhandahåll en ”Ytterligare läsning”-sektion, med länkar till del 1 och del 2.
- Skriv en CTA så att läsarna kan prenumerera på din blogg för att få nästa innehåll via e-post.
Avbetalning #4: Lägg till extra värde till din innehållsserie
Det här blogginlägget är för avancerade tips. Du kan också uppmuntra läsarna att experimentera med ditt recept och inspirera dem att lära sig mer om ekologiska desserter.
Vilka typer av bröd komplement druvsylten? Kan de enkelt ändra receptet för att göra jordgubbs-, blåbärs- eller hallonsylt? Är druvsylten en ingrediens i andra recept du kommer att publicera i framtiden?
Om du planerar att skapa ytterligare innehållsserier i framtiden kan du reta kommande handledningar som kommer att täcka relaterade ämnen.
I slutet av innehållsserien
- Tillhandahåll en ”Ytterligare läsning”-sektion, med länkar till del 1, del 2 och del 3.
- Skriv en CTA för läsare att prenumerera på din blogg för att få mer innehåll via din e-postmarknadsföringsstrategi.
Samla din innehållsserie
När du har publicerat alla fyra avbetalningarna:
- Redigera avsnittet ”Ytterligare läsning” i slutet av del 1 så att den har länkar till del 2, del 3 och del 4.
- I avsnittet ”Ytterligare läsning” i slutet av del 2, lägg till länkar till del 3 och del 4
- Lägg till en länk till del 4 i avsnittet ”Ytterligare läsning” i slutet av del 3.
Denna mall för grundläggande innehållsserier fungerar bra för alla typer av skribenter som vill bygga upp en publik med intresserade prospekt.
Resurser för innehållsskribenter levererade direkt till din inkorg
Om du vill stärka dina skrivfärdigheter på praktiska och effektiva sätt, vill vi gärna guida dig till de bästa resurserna varje vecka.
För när du får exakt rätt information kan du omedelbart börja utveckla ditt spel som innehållsskribent. Och det är det som kommer att ge dig de resultat du vill ha.
Det skrivna ordet driver webben. Det har det alltid gjort, och det kommer det alltid att göra.
Även om du arbetar med ljud eller video är det fortfarande de rätta orden som gör skillnaden.
Ord kör:
- Engagemang
- Kundupplevelse
- Försäljning, tillväxt och vinst
Och om du vill behärska konsten att använda ord för att driva affärsresultat, har du kommit till den perfekta platsen — Copyblogger har hjälpt till att accelerera karriärerna för författare precis som du sedan 2006.
PRENUMERERA NU
Observera: JavaScript krävs för detta innehåll.