Traditionellt sett var sättet att få press och publicitet att en journalist eller producent eller någon annan grindvakt skulle anse ditt företag värdigt att täckas.
Donald Trump är en av de första kandidaterna där media (CNN, Fox och MSNBC) ber honom att vara med i deras program och inte tvärtom.
Visst – han har ett organiskt ENORMT anhängare på grund av hans TV-program, The Apprentice och på grund av Trumps varumärke överlag.
Men han har byggt upp en våg av följare (och hatare) genom att bara vara sig själv och använda sociala medier (och main stream media) som ett kraftfullt kommunikationsverktyg. Jo det finns mycket information om verktyg på bro.
Mr. Tumps politiska kandidatur är ett exempel som visar, istället för att vänta på media och hoppas att de ger dig uppmärksamhet, att du kan skapa din egen berättelse och vara ”media”, som rapporterats av New York Times.
För flera månader sedan startade Gene Marks, Brent Leary och jag en show, 3TechGuys – vi väntade inte på att någon skulle smörja in oss – vi bara gjorde det. Det slutade med att det syndikerades till Fox Business.
Naturligtvis finns det många framgångsrika ”Youtube”-stjärnor som också rockar sina egna shower.
Gary Vaynerchuks #AskGaryVee når tusentals (som hundratusentals?) läsare varje vecka och han har förvandlat detta till en bästsäljare – överlägset.
Kära småföretagare fokusera på att utbilda dina kunder, fokusera på att bygga stammar.
Satsa på utbildning och försäljning kommer. Om du investerar i försäljning – kanske försäljningen inte kommer.
Även om försäljning är viktigt, är det viktigare att bygga upp förtroende hos en gemenskap av potentiella kunder. Vad som är viktigare är att bygga en STAM av fans – du behöver bara en liten procent för att köpa från dig.