Att dissekera de mycket korta livslängden för B2B-marknadsföringsbudgetarna 2022 kommer inte att ta lång tid.
Q1 2022 – Spendera, spendera, spendera. Hyra, hyra, hyra
Q2 2022 – Ukrainas krig och galen inflation innebär att verkligheten chockerar världen, vissa marknadsföringsbudgetar stramas åt
Q3-4 2022 – Marknadsförarnas uppvaknande – World (AKA company CEOs) går in i en förändrad verklighet, många justerar marknadsföringsbudgetar och förväntningar på marknadsföring och försäljning. Marknadsförare måste visa sina bidrag till slutresultatet.
2023 – Marketing Attribution är nyckeln, men alltmer utmanande i en kakfri, mörk trattvärld.
2023: Insatserna för B2B-marknadsföring är höga
2023 blir tillskrivningens år. Eftersom människor känner de ekonomiska kriserna finns det många faktorer som måste beaktas när du planerar din budget för 2023; trycket ökar för marknadsföringsteam att driva resultat och visa ROI.
B2B-marknadsföringsbudgetar har alltid varit en kamp att rättfärdiga. Och det här har inteDet blir inte lättare med den mörka tratten som tar förgrunden. Marknadsförare brottas med en värld utan kakor – där det är extremt svårt att säga var en kontakt kom ifrån, betalmedia eller sociala medier eller något annat. Inte bara det utan antalet kontaktpunkter (en artikel rapporterade nyligen 21) som behövs innan en lead är redo att kontaktas har nästan fördubblats nyligen.
Eftersom kanalattribution blir allt svårare måste en ny modell hittas, en baserad på korrelation istället för direkt tillskrivning. När betalmedia körs, ser du ett lyft i direkt, organisk och social trafik? Om du har startat nya videor på sociala medier, har varumärkessökningarna ökat?
Det finns större granskning och högre förväntningar efter år av investeringar OCH det är nu eller aldrig, marknadsförare kommer att behöva visa vilken effekt som skapas av marknadsföringsgodheten 2020-2022 eller nästa år kommer att bli en S**T-show.
Tider av förändring är alltid stressande, men vi har 6 solida förslag för dig som hjälper dig att ta dig till B2B-marknadenng tillfälle 2023:
1. Evenemang – Omfamna hybriden
Låt oss inse det personligen att händelsen är igång igen, men att resa är dyrt och visar de avkastning på investeringen (Är det 100 000 $ värt det?). Så vad kan vi göra? Engagera dig ansikte mot ansikte, men bara där det finns verkligt värde att vinna, gå inte bara för att gå. OCH spara en betydande andel till onlineevenemang (särskilt eftersom det bara har blivit dyrare under de senaste åren).
När du gör ett onlineevenemang, gör det bra. Det räcker inte längre att ha en rockstjärnhögtalare. Tröttheten på webbseminarier ökar. Du måste förstå din kunds smärtpunkt, ha bra talare och vara kreativ för att göra webbinariet mer interaktivt (tänk gamification, frågor och kul). Och kom ihåg att gjort är inte gjort. Spela in ditt webbseminarium och marknadsför on-demand-versionen.
2. Investera endast i MarTech som ger värde
Det finns väl över 9000 MarTech-produkter där ute.
Men innan du investerar i MarTech STOPP. Tror. Varför investerar du?
Kommer det att effektivisera dina processer? Kommer det att göra dig till en bättre kommunikatör? Kommer det att ge dig bättre insikt? Vilken smärtpunkt kommer det att lösa?
Till exempel om du implementerar HubSpot du får lättare att få insikter i din tratt och effektivisera kontaktflödet från marknadsföring till försäljning till kundservice.
Och om du använder Vilket ord som helst du kan öka din innehållsprestanda, generera nya idéer och påskynda skrivprocessen.,
Det finns 2 typer av teknologier – strategiska och tekniska.
Strategiska verktyg som HubSpot behöver större inköp och är en stor investering.
Tekniska verktyg är ofta lägre budgetinvesteringar, t.ex. AnyWord, Otter.ai, Grammarly etc.. Du bör testa dessa ofta för att se om de löser en smärtpunkt för dig.
3. Behärska marknadsföringsoperationer
Genom att bemästra marknadsföringsoperationer under 2023 kommer du att ha verktygen du behöver för att visa den ROI, för att visa lyftet i trafik, kontakter, SQL:er från dina marknadsföringsinsatser. Du kommer att kunna förbereda instrumentpaneler som tydligt visar effekten även om direkt attribution är begränsad. Du kommer att kunna komma till de avgörande rapporteringssessionerna förberedda med statistik, data och tydliga grafer.
Det är ingen idé att göra fantastisk marknadsföring om du inte tydligt kan visa din framgång på ett kortfattat och tydligt sätt. Kom ihåg – innan du startar någon rapportaktivitet, bestäm dig för målet och skapa en rapport som hjälper dig att återspegla det.
4. Hitta de kanaler som fungerar för dig
Använd din marknadsföringsbudget för att experimentera och hitta de kanaler som fungerar för ditt varumärke. Se bortom PPC för att dra folk till din webbplats, skapa mer meningsfullt innehåll som förklarar din produkt och tar upp de olika faserna av marknadsföringstratten; öka dina utgifter för varumärkesbyggande och medvetenhet. Att skapa videor tar tid och tålamod att experimentera.
Viktigt – spendera mer pengar på innehållsdistribution än på att producera det.
Oavsett vilka kanaler du testar blir det svårare att veta vad som fungerar för dig, så prova olika cocktails av kanaler så mycket som möjligt och leta efterrelationer mellan trafik, kontakt och MQL-lyft.
5. Medvetenhet, medvetenhet, medvetenhet
För 2-3 år sedan om du inte använde e-böcker i din marknadsföring, var det troligt att det sjunker. Om du nu förlitar dig på gated e-böcker som en hörnsten i din marknadsföring, kommer du inte att komma någonstans.
År 2023 handlar det om att skapa efterfrågan, inte om att stänga av innehåll. Dela värde, unikt kvalitetsinnehåll gratis. Tänk på videor, tänk lång form användbart (och vi menar verkligen användbart) innehåll, tänk miniräknare. Öka medvetenheten så att när människor äntligen kommer i kontakt är de redo att lära sig mer.
6. Bli nyfiken och testa som om det är 2021
Marknadsförare måste testa hela tiden.
Din marknadsföringsbudget bör innehålla 20-40 % för att testa nya kanaler, nya medier, nya verktyg, nya medarbetare och byråer. Använda sig av 60-80 % av budgeten på kanaler du vet fungerar och använder resterande budget till experiment och testning av nya kanaler.
Sätt själv KPI:er. Vad skulle du helst vilja uppnå med testet och vad kommer det att kräva av dig. När du är klar, utvärdera om testet gav dig värde.
Spänn dig inte under marknadsföringstrycket
Marknadsförare är alltid under luppen, men nu är vi inne i ett marknadsföringsuppvaknande. År 2023 måste du bevisa att de vet hur man sätter ihop en mördande budget, ökar medvetenheten och visar avkastningen, trots den ekonomiska åtstramningen, mörka tratt- och tillskrivningsutmaningarna. 2023 kan vara ditt år att lysa, eller ditt år att gå längst bak i raden. Gör det!
PS: Om du tyckte att det här var användbart skulle jag verkligen uppskatta om du kan klicka här för att dela den Twitter – förutom att hjälpa mitt ego så är det bara kul att få aviseringar 😉