Över 90 % av alla onlineköp kommer att ske på en mobil enhet, enligt uppskattningar. En internetköpares typiska uppmärksamhetstid är ungefär 3-4 sekunder. Därför bör din varukorg vara lätt att se så att köparen förstår hur man köper varan. Din kunds e-handelsupplevelse avgör om de kommer att köpa något alls eller inte.
I jämförelse med fysiska anläggningar är ett e-handelsföretag mer beroende av sina kunders goodwill. Det är faktiskt ganska okomplicerat. När en kund går in i en typisk fysisk butik är det mer sannolikt att de gör ett köp. De gick trots allt igenom besväret att besöka butiken. Dessutom tittar de på varorna med avsikt att köpa något. Därför lämnar få konsumenter en riktig butik utan att köpa något.
Ett e-handelsföretag har å andra sidan inte denna fördel. Eftersom de faktiskt inte är ”i” butiken kan kunden bara stänga länken. När kunden går vidare till en annan sida lämnar kunden inga spår.
Här är några saker du kan göra för att se till att detta inte händer i din e-handelsbutik.
1. Driftstopp för e-handel betyder ledig tid.
En av de bästa aspekterna med en e-handelssajt är att den är ständigt öppen, 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Därför kan du dra nytta av att allt fler använder internet för att köpa varor och tjänster. Som ett resultat kan du sälja dina varor även när du sover.
Det kommer dock inte att hända om din webbplats kraschar regelbundet. Om din webbplats inte är tillgänglig kommer din målgrupp med största sannolikhet att gå vidare till en annan webbplats istället för att vänta. Gör därför allt du kan för att se till att din sida är stabil och säker.
2. Kunder flockas inte till långsamt laddade e-handelswebbplatser.
En internetköpares typiska uppmärksamhetstid är ungefär 3-4 sekunder. Därför, om din webbplats inte laddas tillräckligt snabbt, kommer dina kunder med största sannolikhet att lämna. De kommer att gå någon annanstans för en annan lösning. När allt kommer omkring, varför skulle de inte det? Det finns miljontals andra e-handelsbutiker online att välja mellan. Se därför till att din sida är så snabb som möjligt om du vill att din kund ska stanna hos dig.
3. Se till att CTA är tydlig och synlig.
Varför ska dina kunder välja dig framför dina konkurrenter? Det är på grund av din uppmaning till handling. Det här är det som leder folk ner i kaninhålet för webbmarknadsföring. Du kommer att förlora många kunder om denna uppmaning inte är lätt att se eller inte finns där i första hand. Dessutom ska din varukorg vara lätt att hitta så att kunden förstår hur man köper varorna.
4. Bli av med saker som inte säljer bra.
Det finns saker som säljer snabbt och det finns sådana som inte säljer. Detta händer i varje butik. Koncentrera dig därför på det förra. Att ta bort den senare från din butik är dessutom ett bra sätt att städa upp din webbplats och få den att se och kännas bättre. Döda produkter kan stoppa ditt kassaflöde och med tiden få din verksamhet att stanna.
Naturligtvis behöver du inte kasta ut dem. Istället skulle du kunna ha en riktig rea. Detta är naturligtvis inte en falsk rea där återförsäljare höjer priserna och sedan skär ner dem för att ge ett intryck av att de är på rea. Kunder kommer att köpa dina långsammare produkter när de uppfattar att du erbjuder en möjlighet att ge verkligt värde till rabatterade priser. Du kommer också att kunna få ditt kassaflöde att rulla på detta sätt.
5. Kontrollera om din webbplats är mobilanpassad.
Antalet individer som ägnar sig åt e-handel med sina mobiltelefoner har ökat avsevärt de senaste åren. Dessutom finns det inga tecken på att denna trend kommer att bromsa in någon gång snart. Det betyder att en webbplats som inte är mobilanpassad kommer att gå miste om hela marknaden. Därför är det viktigt att din webbplats blir mer mobilvänlig. På så sätt blir det lätt att se även på en liten skärm.
Bortsett från det bör du förbättra din SEO-taktik. Detta hjälper din webbplats att visas i organiska sökresultat.
6. Inkludera en livechattfunktion på din e-handelssida.
Genom att svara på alla dina konsumenters förfrågningar hjälper livechattarna att försiktigt uppmuntra dem att göra ett köpval. Det är ett utmärkt tillvägagångssätt för att öka konverteringsfrekvensen och hålla din målmarknad nöjd. Även om de inte köper produkten kommer de tillbaka på grund av aktualiteten och kvaliteten på ditt svar. De kommer, åtminstone, att bokmärka din webbplats.
7. Använd proxyservrar för att hjälpa dig att förbättra ditt företags e-handelsupplevelse.
Du kan använda bostadsfullmakter för marknadsundersökningar för att få värdefull information om din målgrupps köpbeteende. Samtidigt kommer de att hålla din identitet dold.
Om du verkligen vill öka försäljningen och förbättra ditt företags e-handelsupplevelse måste du se till att din webbplats är fri från latens och stillestånd. Dessutom bör du anställa ombud för att hjälpa dig att genomföra marknadsundersökningar på din målgrupp.
Bildkredit: Pixabay; Pexels; Tack!