Data för företag håller på att bli en av de mest värdefulla tillgångarna i världen. Folk skämtar om att det är den ”nya oljan” eller det ”nya guldet”, men det finns tyngd i dessa jämförelser. Teknikföretag som Facebook har byggt imperier på data. Medan det belopp som företag som Facebook tjänar på att få dina personuppgifter från användare är svårt att beräkna, det råder ingen tvekan om att det är en av de mest användbara och lukrativa resurserna i den moderna världen. Oavsett om du vill bygga ett miljardföretag eller helt enkelt analysera statistik är det viktigt att använda data. Nedan är fem sätt du kan använda dataanalys på.
Marknadsföring
Om du driver ett företag har användningen av data blivit avgörande för modern marknadsföring. Oavsett om du vill hitta en ny målgrupp eller lära dig hur du kan annonsera bättre för den typ av person som stödjer ditt företag, är dataanalys avgörande för digital marknadsföringstaktik. Du vill veta hur du riktar in annonser, var du ska publicera annonser och hitta nya sätt att marknadsföra till ditt företag. Data gör allt detta möjligt. Oavsett om du har data att arbeta med eller behöver börja skaffa den, kommer din marknadsföringsavdelning att stärkas av denna typ av analys.
Skicka ut pressmeddelanden
Data kan vara avgörande för att förstå vem som läser och använder de pressmeddelanden du skickar ut om ditt företag, evenemang, konst och mycket mer. Det spelar ingen roll vad du tillkännager; om du använder pressmeddelanden på något sätt bör du undersöka en nyhetsrum online plattform. Dessa plattformar förbinder dig inte bara med journalister och andra som du vill ska se dina pressmeddelanden, utan de kommer också att tillhandahålla data och analyser för att se vem som tittar på dem. Prioritera vem som ser din pressmeddelande distributionanpassa din röst och analysera informationen som kommer tillbaka till dig.
Ta reda på vem som tittar på din webbplats
Google Analytics och andra liknande resurser kan ge dig mycket information om vem som söker efter din webbplats. Oavsett vilket område du är inom – oavsett om du är målare, musiker, nystartad teknik eller krögare – kan du få reda på vem som ser din webbplats, var de bor och all annan användbar information som kan hjälpa dig att växa och frodas. Du kommer inte bara att upptäcka när det är bäst att lägga upp bloggar, webbsidor, inlägg på sociala medier, utan du kommer också att få en bättre förståelse för hur man använder dessa saker. Du kanske blir förvånad över hur användbar denna information verkligen är.
Energieffektivitet
Ett effektivt sätt att använda data är att göra ditt hem eller företag mer energieffektivt. Om du har tillgång till de tider på dygnet och veckodagarna då din energiräkning är som högst kan du undvika att använda ström under dessa tider. Alla energibolag känner till denna information eftersom de höjer priset med avsikt. Det här är vanligtvis de mest höga timmarna för användning när folk kommer från jobbet. Sammantaget kan data användas av företag för att bestämma sin mest effektiva energianvändning. Oavsett om du är ett företag som försöker sänka dina omkostnader eller en familj som vill minska ditt koldioxidavtryck, är data användbar när det kommer till energieffektivitet.
hälsa och välmående
Det här kan vara en överraskning, men dataanalys blir flitigt använt inom områdena hälsa och välbefinnande. Det finns massor av bärbara produkter som använder modern teknik för att ge information om din hälsa, vitals, sömn, ansträngning och mer. Ju mer data dessa tekniker har från din kropp, desto bättre kommer de att hjälpa dig. Med bärbar teknologi kan du bestämma hur många kalorier du ska äta, hur mycket du ska träna, hur mycket sömn som är optimal och mycket mer.
I framtidens värld är data kung. Det kommer att användas på så många sätt. Även om insamlingen av data kan vara tveksam, kan fördelarna bara uppväga nackdelarna. Med så många möjligheter att optimera våra företag, hem, yrken och våra personliga liv, kommer vikten av data inte att försvinna någon gång snart.
Dataanalys ger inte bara mer tillförlitlig statistik och förmågan att förutsäga trender, utan denna information är också användbar för marknadsföring av våra företag, effektiviteten i vår energianvändning och hälsan hos våra kroppar. Oavsett om du gillar det eller inte, kommer dataägande att fortsätta att vara en betydande del av våra liv.