Om ditt företag ännu inte har implementerat försäljningsautomatisering kan det vara dags att ställa några konkreta frågor till dig själv.
Om du känner att du relaterar till dessa scenarier behöver ditt företag verkligen överväga automatisering. Det kommer att hjälpa dig att kommunicera med kunder, vårda relationer och avsluta fler affärer. Allt detta kan göras utan att arbeta 80 timmar i veckan.
Försäljningsautomatisering inkluderar mjukvara och verktyg som hjälper dig effektivisera och automatisera delar av din försäljningsprocess. Dessa kan inkludera kontakthantering, analys av försäljningsresultat och generering av potentiella kunder. Automation kan hjälpa till med en specifik del av säljprocessen eller hela säljresan.
Några få fall där försäljningsautomatisering kan vara användbar inkluderar datainmatning, skapande av poster, aktivitetsloggning, kommunikation, forskning och leadshantering. Försäljningsautomatisering hjälper dig att eliminera repetitiva, tidskrävande uppgifter i din försäljningsprocess. Det frigör dina medarbetare att fokusera på mer värdefulla uppgifter som att avsluta en affär eller göra en försäljningsförklaring.
Här är fem sätt att öka intäkterna via försäljningsautomatisering.
1. Prioritera potentiella kunder med hjälp av ett system för bedömning av potentiella kunder
Varje säljled är inte lika värdefullt. Vissa kunder kan vara intresserade av att köpa av dig direkt. Andra kanske inte är intresserade ännu. Det är vettigt att gå efter dina mest intresserade leads först för att avsluta fler affärer.
Att kvalificera varje lead manuellt, eller kontrollera vilka leads som kan vara intresserade och vilka som inte är det, är tidskrävande. Ett lead-scoring-system hjälper dig att automatisera processen.
Ett system som detta tilldelar specifika poäng till varje lead i ditt kundhanteringssystem baserat på hans/hennes handlingar. Till exempel, när systemet känner igen att en lead har engagerat sig i ett innehåll, läst ett e-postmeddelande eller interagerat med ditt företag på något annat sätt, tilldelar det ett specifikt antal poäng till den leaden.
Dessa punkter läggs samman, vilket gör att ditt säljteam kan veta vilka leads som är närmast att köpa. Leads med höga poäng eller de som har slutfört vissa uppgifter bör ha högsta prioritet. De som varit mindre involverade kan skjutas längre ner på listan.
Du kan också lägga vikt vid olika handlingar beroende på hur viktiga de är. Till exempel, en prospekt som har engagerat sig med ditt företag vid ett personligt event bör få fler poäng jämfört med en lead som bara har öppnat ett e-postmeddelande. Under är ett exempel på ett lead-scoring system i aktion.
2. Försäljningsautomation uppsökande och uppföljande e-postmeddelanden
Ungefär 80 % av försäljningen kräver minst fem uppföljningar. Veteran sales-representanter vet att uppföljningar betyder något, men alldeles för många ger upp. En chockerande 44% av säljarna ger upp efter det första avslaget.
När du har dussintals konversationer att hantera är det svårt att hänga med. Det blir lättare att acceptera ett initialt avslag och gå vidare. Att manuellt skicka uppföljningar kan dessutom vara ineffektivt. Säljare kan av misstag nå ut till fel person, skicka fel meddelande eller helt missa en uppföljning och förlora en försäljning.
E-postmarknadsföringsverktyg kan hjälpa till att automatisera e-postuppföljningar och spara en stor del av dina säljares tid. Via e-post marknadsföringsautomation, kan du lägga initiala uppsökande och uppföljningsmeddelanden på autopilot. Du kan också ställa in specifika riktlinjer för att hålla sekvensen igång, ändras eller avslutas baserat på responsen från dina leads.
3. Automatisera administrativa uppgifter
Förutom att kvalificera potentiella kunder och skicka e-post, har säljarna också flera administrativa uppgifter att sköta dagligen. Använder sig av verktyg för försäljningsproduktivitet kan hjälpa till att automatisera och förenkla dessa uppgifter. Nu kan dina medarbetare ägna mer tid åt värdefulla aktiviteter. Här är några rutinuppgifter som är främsta mål för automatisering.
Datainmatning
Ungefär 55 % av inmatning av försäljningsdata eliminerades 2020 via automatisering. Ett framgångsrikt CRM-system kräver en organiserad insamling av data om kunder, potentiella kunder, konton, affärer och andra relaterade försäljningsaktiviteter. Men all denna information måste fortfarande anges manuellt av din säljare. Genom att automatisera CRM-datainmatningar hjälper du till att spara tid och öka produktiviteten.
Plattformar som Freshworks erbjuder en automatisk samtalsloggningsfunktion. Dina säljare kan krossa sin dagliga samtalskvot utan att behöva oroa sig för att lägga till samtal till CRM.
Schemaläggning av möten och samtal
Att schemalägga möten tar tid. Du föreslår ett datum och en tid. Prospekten kommer tillbaka och föreslår ett alternativt datum och tid. När mötet är schemalagt har du redan förlorat en vecka. Denna fördröjning stör tempot på din prospekts försäljningsresa. De kan börja tappa intresset för ditt företag. De kan till och med hamna i kontakt med din konkurrent medan du slösar bort tid på att försöka fixa ett möte.
Detta krångel kan elimineras genom att automatisera dina möten med hjälp av ett schemaläggningsverktyg som Kalender. Detta schemaläggningsverktyg hjälper dig att eliminera onödig kommunikation bara för att få ett samtal eller möte. Skicka helt enkelt en länk med tillgängliga tidsluckor i din kalender så att potentiella kunder kan välja sin föredragna plats. Verktyget skickar automatiskt kalenderinbjudningar till båda parter samt påminnelser via e-post innan den schemalagda tiden.
Online Signature Maker
Signaturverktyg online gör det enkelt för båda parter att snabbt underteckna viktiga dokument efter att ha avslutat en affär. Detta sparar mycket tid eftersom du inte behöver ladda upp en bild av signaturer eller låta båda parter skriva under ett fysiskt dokument. Det eliminerar också tid och kostnader för att resa eller anställa kurirer.
4. Använd säljautomation för att skapa en leadslista
Du behöver en stark lista med potentiella kunder för att avsluta fler försäljningar. Men att söka över hela internet för att hitta företag eller individer som kan vara intresserade av dina erbjudanden är ingen lätt uppgift.
Genom att automatisera denna process för att bygga upp leadslistor slipper du det hårda arbetet, vilket ger dig och ditt säljteam en målinriktad lista över personer att nå ut till.
För att använda ett automatiserat verktyg för att bygga upp leadslistor måste du ange enkla kriterier som plats, bransch och befattning. Efter det kommer du att presenteras med en lista över personer som matchar dessa beskrivningar. Till exempel kan ett verktyg som LinkedIn Sales Navigator hjälpa dig hitta kvalitetsförsäljningsleads från LinkedIn genom att lägga till specifikationer för potentiella kunder du letar efter.
Alternativt kan du köp en lista med potentiella kunder från plattformar som UpLead för att förse dina representanter med potentiella kunder att kontakta.
5. Försäljningsautomation kan förbättra din process för att berika potentiella kunder
För att avsluta en försäljning av hög kvalitet räcker förmodligen inte en leads jobbtitel och namn. För att skapa en riktig anslutning behöver du mycket mer information inklusive deras bransch och deras företags rykte. Precis som alla andra uppgifter vi har täckt kan du tillbringa timmar eller till och med dagar med att försöka avslöja insikter om dina potentiella kunder och företag.
Verktyg för anrikning av leads använder datakällor online och hjälper dig att extrahera information om ditt lead och de företag de arbetar för. Ett kvalitetsverktyg ger dig fullständig och korrekt information om personen du försöker få kontakt med.
Det finns dussintals verktyg tillgängliga på marknaden som samlar in blyanrikningsdata automatiskt och synkroniserar dem med din CRM eller annan programvara. Ett sådant verktyg är Lead Boxer. Med LeadBoxer kan du identifiera besökare på din webbplats och sedan fylla i deras profiler med kontaktinformation.
Tillåt inte försäljningsautomatisering att eliminera den personliga touchen
Säljautomatisering kan vara en välsignelse för säljare, men det måste fortfarande användas med stor försiktighet. Misstag som att använda fel leadnamn eller att skicka fel uppföljningsmeddelande kan påverka din trovärdighet negativt.
Du måste också se till att du inte är det endast förlitar sig på automatisering för att avsluta affärer. Även om automatisering kan hjälpa till att lindra din arbetsbelastning och eliminera vardagliga uppgifter, kan du inte automatisera att bygga kundrelationer. Och det vill du inte! Använd den tid du sparar via automatisering för att bygga bättre relationer med potentiella kunder, skapa bättre erbjudanden och hjälpa kunder att se värdet av din produkt.