Varje företag där ute, oavsett om det är små eller medelstora eller ett fullskaligt företag, har e-post som sin favoritmarknadskanal. En ojämförlig avkastning på investeringen, stor marknadspenetration, förmågan att implementera personalisering i stor skala och utrymmet för att bygga en unik varumärkesidentitet är bland de få anledningarna till att alla vill hoppa på den här tåget.
Som sagt, kapaciteten hos e-post varierar oerhört beroende på i vilken skala den exekveras. Så grammatiken för e-postmarknadsföring för företag skiljer sig helt från den för små och medelstora organisationer. Idag är vårt ämne av intresse det förra. Från att diskutera hur det skiljer sig från traditionell e-postmarknadsföring till att lyfta fram funktioner som är vanliga på de bästa företagsplattformarna för e-postmarknadsföring, vi tar upp det hela i den här artikeln. Läs vidare för att ta reda på det!
Vad skiljer företags e-postmarknadsföring från resten?
Större e-postlista
Detta är en av de uppenbara skillnaderna mellan företagsmarknadsföring och traditionell e-postmarknadsföring. När det gäller den förra har man att göra med en betydligt större abonnentlista. Listor med sådana längder kan inte hanteras effektivt med en vanlig e-posttjänst. Endast med en e-postplan för företag kan du lagra och segmentera dina prenumeranter, potentiella kunder och kunder utan att svettas.
Mer data
Detta följer logiskt av den tidigare faktorn, eller hur? Ju fler kontakter på din lista, desto större kommer interaktionerna att registreras. Det genererar i sin tur enorma datalager. För att effektivt kunna bearbeta ett sådant belopp (och ta fram praktiska insikter från det), måste du ha en e-postmarknadsföringslösning för företag till ditt förfogande.
Högre e-postvolym
På daglig basis skickar ett företag ut en betydligt större volym av e-postmeddelanden jämfört med sina små och medelstora motsvarigheter. I ett sådant scenario kommer det att bli otroligt tufft för dig att leverera personliga upplevelser till dina prenumeranter om du inte använder en e-postplattform för företag.
Behov av större anpassning
Självbetjäningsplaner som erbjuds av ESP:er (e-postleverantörer) är tillräckliga för små företag att sköta sina angelägenheter. Men inte riktigt fallet med företag. De måste använda anpassade paket för att utöva större kontroll över parametrar som e-postgränser, kundsupport och integrationer.
Tack vare deras omfattande svit av funktioner har företagslösningar för e-postmarknadsföring ofta branta prislappar. Men om du driver ett storskaligt företag, låt inte det avskräcka dig från att investera i ett. Visst, det kan vara en buckla i plånboken i början. I det långa loppet kommer du dock att få tillbaka varenda krona du lägger på det, med anmärkningsvärt intresse. Kraven på en enorm och mångsidig abonnentbas är enorma. I avsaknad av en företags e-postplattform kan effektivisering av verksamheten bli en skrämmande uppgift.
Så, i slutet av dagen, vad skulle du hellre välja – spendera några dollar för att sätta upp ett pålitligt system eller förlora värdefulla affärer genom att missnöja dina kunder? Jag är säker på att svaret säger sig självt, eller hur?
Saker att tänka på när du väljer en e-postmarknadsföringstjänst för företag
Det finns ingen brist på e-postplattformar för företag på marknaden. För att säkerställa att du får värt dina pengar måste du ta reda på följande faktorer.
E-postautomatisering
Eliminera repetitiva uppgifter, skicka rätt meddelande till prenumeranter vid rätt tidpunkt, förbättra klickfrekvenser och öppningar, öka kundretentionsfrekvensen – det här är bara några sätt på vilka e-postautomatisering hjälper till att lyfta dina marknadsföringskampanjer. Faktum är att utlösta personliga kampanjer är ansvariga för att hämta så mycket som 75 % av e-postintäkterna. Så en av de första sakerna du måste leta efter hos en e-postleverantör för företag är dess svit med automationsfunktioner.
Några väsentligheter som en företagsplattform måste innehålla är autosvar, ett visuellt arbetsflödesbyggare och tillhandahållande för att ställa in if/else-scenarier. Om ditt företag har en närvaro över flera marknadsföringskanaler, kommer det att visa sig vara extremt fördelaktigt för dig att investera i en plattform som har en multichannel marketing automation-svit.
Nu, den allra viktiga frågan – vilka automatiserade arbetsflöden ska du DEFINITIVT ställa in för ditt företag? Ta en titt.
- Välkomstmeddelanden: Med tanke på att välkomstmeddelanden är den första typen av kommunikation som ditt företag skickar ut, kan deras betydelse omöjligen överskattas. Slå rätt anteckningar med ditt välkomstmeddelande/-sekvens, och du kommer i huvudsak att lägga grunden för orubbliga kundrelationer. Vanligtvis får välkomstmeddelanden högre klickfrekvens jämfört med andra marknadsföringsmeddelanden. Varför är det så? Det beror på att kundernas intresse för ditt varumärke är på topp under denna fas. Så det är mycket viktigt att du kan dra nytta av denna entusiasm med ditt välkomstmail.
Att utforma ett övertygande välkomstmail kräver att du är uppmärksam på många faktorer. Det viktigaste rådet jag kan ge dig är detta: håll det enkelt. Du behöver verkligen inte gå över toppen för att ge det perfekta första intrycket. Ett litet meddelande som innehåller båda, bekräftelsen på abonnentens agerande och din tacksamhet kommer att göra susen bra. En annan bästa praxis är att erbjuda läsarna en relevant handling – bjud in dem att läsa din blogg, följa dig på sociala medier, kolla in dina bästsäljande produkter och liknande.
För att få lite inspiration, kolla in detta välkomstmail från Shopify.
- Transaktionella e-postmeddelanden: Det e-postmeddelande som omedelbart hamnar i din inkorg när du slutför ett köp? Det är automatiska transaktionsmeddelanden. Varför är de viktiga? Eftersom att omedelbart skicka en bekräftelse på deras agerande till prenumeranter är ett utmärkt sätt att vinna deras förtroende och befästa ditt varumärkes rykte.
Detta transaktionsmeddelande från Fast, markerar alla rätt rutor.
- E-postmeddelanden om övergivna vagnar: Utan en effektiv sekvens för att lämna vagnen i din rustning har du liten eller ingen chans att återvinna förlorad försäljning. Det finns två saker jag vill att du ska ha i åtanke när du skapar en – använd alltid bilden av den övergivna produkten och dra aldrig undan för att erbjuda ett incitament.
Ta en titt på detta fantastiska övergivna e-postmeddelande från Google.
- Feedback-e-postmeddelanden: Feedback-e-postmeddelanden hjälper dig att förstå hur kunder engagerar sig i dina erbjudanden, vilket ger dig möjlighet att i tid lösa eventuella förekommande nackdelar. Dessutom kan de också användas för att få vittnesmål.
Detta feedback-e-postmeddelande från Bird kommer definitivt att få din kreativa känsla att flöda.
A/B-testning
Ett av de största dilemman som griper e-postmarknadsförare över hela världen är detta – ”Hur skickar jag ett e-postmeddelande till mina prenumeranter som de vill ta emot?” Tja, svaret ligger i A/B-testning. Utvecklingsprocessen kräver att du kommer med flera versioner av e-postmeddelandet som ska skickas. Nu, hur identifierar du den som ger bäst resultat? Du gissade rätt – genom A/B-testning. Denna metods styrka är så stor att inte mindre än 93 % av amerikanska företag utövar den för sina e-postmarknadsföringskampanjer. Ämnesrader, preheaders, CTA-knappar, innehåll, bilder, e-postsignaturer, e-postsidfot – du kan i princip testa varje enskilt element i din e-post (ett element i taget) för att ta reda på vad som fungerar bäst för din publik. Därför bör du alltid luta dig mot en företags e-postplattform som låter dig utföra A/B-tester med lätthet.
E-postmallar
Även om dina kampanjer måste se konsekventa ut ur ett designperspektiv, kommer du gradvis att förlora publikens uppmärksamhet om de börjar se ut visuellt lika. Att välja en företagslösning som erbjuder anpassade e-postmallar är därför ett utmärkt sätt att ligga steget före. Oftare än inte har verktyg som är utrustade med återanvändbara mallar användarvänliga dra-och-släpp-redigerare. På så sätt kan du piska fram den mall du väljer även om du inte är bekant med kodning av HTML.
Sofistikerad segmentering
Segmentering avser att dela upp dina prenumeranter i olika fack baserat på en mängd olika faktorer som ålder, kön, yrke, plats, tidigare köp, surfmönster, position i försäljningstratten och liknande. Detta hjälper dig att identifiera de olika köparpersonerna som interagerar med ditt varumärke, så att du kan utforma personliga kampanjer för var och en. Effektiv e-postsegmentering kan öka dina intäkter med svindlande 760 %!
Det säger sig självt att ju mer komplext ditt segmenteringsramverk är, desto bättre blir din interaktions- och engagemangsnivå. Så det är absolut nödvändigt att du väljer ett företagsverktyg för e-postmarknadsföring som gör att du kan segmentera din kontaktlista på en detaljerad nivå. Vissa verktyg erbjuder till och med möjligheter att poängsätta potentiella kunder – att tilldela potentiella kunder vissa punkter för att kvantifiera deras säljberedskap. Att arbeta med ett pålitligt poängsystem för potentiella kunder kan göra underverk för din omvandlingsfrekvens.
Dashboard för prestandamätning
Att skicka ut en kampanj är bara 50 % av jobbet – alla e-postmarknadsförare som är värda sitt salt kommer att berätta detta. De andra 50 % ligger i att mäta din prestation. Därför är det absolut förhandlingsbart för din företagsplattform att ha en robust instrumentpanel för prestandamätning. Hur verifierar man om det är i toppklass? Du kontrollerar om den spårar följande mätvärden för att övervaka kampanjens resultat.
- Klickfrekvens (CTR): Mått på den totala andelen prenumeranter som klickade på länkarna i dina e-postmeddelanden, CTR är en solid indikator på effektiviteten av dina e-postmeddelanden. Om din CTR är hög betyder det att du gör ditt jobb korrekt.
- Omvandlingsfrekvens: Detta mått berättar om det totala antalet prenumeranter som slutförde den önskade åtgärden när de läste ditt e-postmeddelande. Det ger dig klarhet angående din ROI.
- Avvisningsfrekvens: Avvisningsfrekvens hjälper dig att förstå den totala andelen av dina skickade e-postmeddelanden som inte hamnat i din kontakts inkorgar. Det är en solid indikator på din e-postlistas hygien.
- Avsluta prenumeration: Detta är ett mått på andelen av dina kontakter som avslutat prenumerationen på dina e-postmeddelanden. En snabb ökning av prenumerationspriserna bör fungera som en väckarklocka för att utvärdera ditt e-postinnehåll och sändningsfrekvens (bland annat).
- Listtillväxt: Att övervaka din listtillväxt ger dig en tydlig uppfattning om produktiviteten i dina ansträngningar för att generera potentiella kunder.
Slår ihop det
Genom att implementera en dedikerad e-postplattform för ditt företag kan du få de resultat du önskar och överträffa dina konkurrenter. Vi hoppas att riktlinjerna ovan hjälper dig att välja ett system som passar just ditt företag.